Sveučilišni profesor i stručnjak za strateško komuniciranje Božo Skoko gostovao je u BizCasting podcastu gdje je analizirao nadolazeće izbore i situaciju na PR tržištu u doba korone. Prokomentirao je komuniciranje i poteze, Zorana Milanovića govorio o brisanju granica između i marketinga i PR-a, a osvrnuo se i na neke zanimljive detalje iz privatnog života, poput one da je kao školarac pobijedio na natjecanju Titovim stazama revolucije.
Skoko, inače utemeljitelj i partner agencije Millenium promocija, smatra kako na ovim izborima neće prolaziti jeftina ideologija, već kvalitetne liste i programi. „Ljudi očekuju rješenja za gospodarstvo, zaustavljanje iseljavanja, jačanje položaja u međunarodnim odnosima… Oni koji će nuditi samo ideološke štoseve će izgubiti vjerodostojnost. U politici se ljudi vežu uz određene ljude, kampanje će biti personalizirane, a u prednosti će imati oni koji ponude kvalitetniju listu“, smatra Skoko i dodaje kako ga veseli što će na ovim izborima biti dosta novih imena.
„Dovoljno je da imate možda 4-5 novih kvalitetnih lica u Saboru da se atmosfera promijeni. Optimističan sam i mislim da bi to moglo doprinijeti kvaliteti rasprava. S druge strane, ako ne budemo imali jasnog pobjednika, bit će teško posložiti sve kockice u nekakvu učinkovitu koaliciju“, ispričao je Skoko, uz napomenu da bi formiranje velike koalicije HDZ-a i SDP-a bio pozitivan korak ako bi se tako potaknula provedba reformi.
Političari ne slušaju
Ispričao je da Millenium sve manje radi politički PR, iako su u zadnjih 20 godina radili za sve relevantne političke opcije u zemlji. „Od 2010. mi službeno ne radimo kampanje, uglavnom se držimo podalje, nije nam to više izazov, a nisu ni neki novci. Frustrirajuće je kad vas vaši kandidati prestanu slušati. Vi im napišete sjajne preporuke, a oni u javnosti rade sve obrnuto. Kako kod nas tržište još nije potpuno profesionalizirano, rad s nekim klijentima vas može obilježiti i smetati u poslu generalno“, kazao je pa usporedio PR u politici i u biznisu.
„Nekad se dogodi da je biznis zahtjevniji, ali klijent više sluša, jer mu je u interesu. Političari znaju biti tvrdoglavi, oni misle da su u pravi ili igraju na osjećaj. Kad manje znate u biznisu, slušate, a u politici nije tako. U svijetu biznisa imate neke strateške ciljeve, dok je u politici to uglavnom stihijski. Dogodilo nam se da smo otkazali vrlo unosne ugovore jer klijenti nisu bili kooperativni. Primjerice, pitaju vas trebaju li napraviti jedno ili drugo, vi kažete, a oni naprave suprotno. Onda se pokaže da smo mi bili u pravu. Na kraju, zašto da snosite odgovornost za nešto što niste napravili“, pojasnio je Skoko, naglasivši kako neki uzimaju PR agencije iz trenda što je po njemu bacanje novca.
U BizCastingu je otkrio da kriza s koronavirusom nije previše pogodila PR industriju, ali je u potpunosti zakočila event menadžment. Smatra da nema nikakve razlike između globalnih i domaćih standarda u branši jer klijenti svugdje očekuju vrhunsku kvalitetu koju agencije moraju isporučiti ili će propasti.
„Za razliku od marketinških kampanja, gotovi recepti u odnosima s javnošću ne prolaze uvijek. Morate imati lokalne eksperte koji super poznaju tržište. Mi smo imali neke konzultante koji su žarili i palili vani, po Americi, ali nisu se uspjeli snaći u Hrvatskoj. Koliko god su prakse globalizirane morate imati savršenu osjetljivost za lokalni mentalitet za lokalnu zajednicu da biste mogli napraviti dobar PR projekt“, objašnjava Skoko i ističe da je zabrana suradnje javnog sektora s PR agencijama za vrijeme Vlade Zorana Milanovića bila apsurdan potez, ali je pomogla da se cijela domaća industrija dodatno profesionalizira i orijentira na vanjsko tržište.
Milanović šalje krivu poruku biračima
Dotaknuo se i nedavnih medijskih istupa predsjednika koje smatra neprimjerenima. „Prvo što mogu reći da neke izjave nisu državničke, ljudima se treba sugerirati da svojim glasom nešto mogu mijenjati, a ne da je bespotrebno izlaziti na izbore. S druge strane poruka da neće izaći na izbore šteti najviše SDP-u. U SDP-u su očekivali da će 'njihov' predsjednik biti jezičac na vagi, a on svojim stavom kaže da mu je svejedno tko će biti na vlasti. Dobro je što se suzdržao od prepucavanja, ali je loše što daje krivu poruku biračima. Ovo oko Dana državnosti je potpuno neprimjereno. Ne može prvi čovjek države ne poštivati državne praznike i Ustav. Privatno možete misliti što hoćete, ali javno se to tako ne radi“, elaborirao je Skoko koji je bio uključen i u projekt brendiranja Hrvatske za koji smatra da je dobro odrađen, ali je sada zapeo u ladicama Vlade.
„Ja sam optimist, mislim da je ta priča još negdje tu. Uspjeh projekta je bio da je bivša predsjednica uspjela skupiti pedesetak ljudi koji su potpuno različiti i ni po čemu se nisu slagali, a na kraju smo došlo do zajedničkih stavova o tome po čemu bi Hrvatska trebala biti prepoznatljiva u svijetu. Ono što je naš snažan adut, a uopće ga ne koristimo, je naš način života. Proljetos nas je US News svrstao među prvih dvadesetak država po načinu kvaliteti života, ljudskim pravima. Druga razina je kvaliteta ljudi koji su tolerantni, otvoreni i gostoljubivi. Dalje, inovativni smo i kreativni, a to nikad nismo ispričali na pravi način jer mislimo da se sve samo po sebi podrazumijeva. Ništa se ne podrazumijeva, ako se mi ne prodamo neće nas nitko drugi izbrendirati“, rekao je Skoko, dodavši kako kvalitetan imidž zemlje u inozemstvu pomaže i gospodarstvu kroz bolje privlačenje stranih investicija pa je stoga danas postaje primarna vještina vlada u 21. stoljeću upravljanje vlastitim identitetom i imidžem.
U BizCastingu se prisjetio rada na roditeljskoj plantaži duhana u Ljubuškom, uspjeha na natjecanjima znanja o Titovom životu, sudjelovanja na olimpijadama iz vjeronauka, a otkrio je i kako je upoznao današnju suprugu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....