ANALIZA POSLA DESETLJEĆA

Rimac dobio Bugatti, a zadržao najvredniji dio svoje kompanije: ‘Gradimo firmu za 100 godina‘

Volkswagen je dogovorom s Rimcem pronašao rješenje za Bugatti te time počeo raščišćavati portfelj superluksuznih brendova
Mate Rimac, Porsche Taycan, Bugatti Chiron, Rimac Nevera
 Rimac Automobili/Cropix

Rimčevo preuzimanje Bugattija nije samo velika vijest u Hrvatskoj nego i najveća senzacija u globalnom svijetu superluksuznih automobila.

Stvaranje tvrtke Bugatti Rimac, koja povezuje najstarijeg i najmlađeg proizvođača hiperautomobila, potaknulo je val konsolidacija najskupljih automobilskih brendova na planetu. Svi su oni već godinu, dvije pod snažnim pritiskom Tesle Elona Muska, čija se S klasa počela nametati kao ozbiljna konkurencija staroj gardi. No, sve do poteza Mate Rimca, nitko od njih nije poduzimao ništa konkretno.

Performanse rivala

Daimler, vlasnik Mercedes-Benza, sada je objavio da će u rujnu osnovati novu poslovnu jedinicu koja će okupiti tri njegova superluksuzna brenda. Riječ je o AMG-u, koji je fokusiran na vrhunske performanse, zatim je tu rival Rolls-Royceu i Bentleyju, brend Maybach, te brend G-Class. Potonji uključuje cijelu lepezu luksuznih terenaca. Ideja Daimlera je povezati te brendove kako bi smanjio troškove i povećao profitabilnost. Sve se to događa paralelno s ovogodišnjim predstavljanjem prvog potpuno električnog Mercedesa AMG-a, a koji će se u SAD-u od iduće godine natjecati s Teslom.

image
Porsche Taycan, Bugatti Chiron, Rimac Nevera
Rimac Automobili

Prema prezentaciji koju je Daimler objavio lani, prodaja njegovih superluksuznih vozila u značajnom je porastu. Prije deset godina broj prodanih Maybacha bio je manji od 1000 godišnje, a 2019. je skočio na 12.000 godišnje. G-Classa se sa 6000 jedinica u 2011. prodala u čak 32.000 komada 2019. godini. AMG-i pak prednjače i u količini i u rastu, a sa 17.000 jedinica prije deset godina prodaja im je porasla na 113.000 komada u 2019.

Strategija Porschea

Volkswagen, koji je dogovorom s Rimcem pronašao rješenje za Bugatti, tim je poslom tek počeo raščišćavati svoj portfelj superluksuznih brendova. U njemu je Porsche, koji slijedi svoju strategiju i koji je, među inim, osim investicije u Rimca s Infinumom, u Zagrebu otvorio razvojni centar Porsche Digital Croatia. No, tu su još Bentley i Lamborghini.

Ovaj potonji zainteresirao je ulagače iz Švicarske. U prosincu je isti posao koji je sada odradio Rimac s Bugattijem želio izvesti švicarski poduzetnik Rea Stark Rajčić, sin splitske spisateljice Dragice Rajčić koji je s Tonijem Piechom, sinom bivšeg VW-ova šefa, osnovao startup za električna vozila te, potpomognut švicarskim ulagačima, želio preuzeti Lamborghini za 7,5 milijardi eura.

image
Porsche Taycan, Rimac Nevera, Bugatti Chiron
Rimac Automobili

Stanje kod konkurenata, od Tesle do Daimlera, sugerira da Mate Rimac može izgraditi solidan biznis s Bugattijem i novim Rimac Automobilima, dvjema tvrtkama u okviru društva Bugatti Rimac. Ističemo, novim Rimac Automobilima, jer je od postojeće tvrtke u tom novom društvu ostala samo Nevera. Taj posao ujedno će mu omogućiti da ne mora više ulagati napore u izgradnju vlastite prodajne mreže za Neveru, nego će za to moći koristiti Bugattijevu logistiku.

Sve ostalo što je dosad činilo tvrtku Rimac Automobili i na čemu danas dobro zarađuje i raste, preneseno je u tvrtku Rimac Technology. To uključuje razvoj baterija, raznih električnih sustava i koncept vozila za druge proizvođače. Taj najvredniji dio tvrtke zadržao je istu vlasničku strukturu i zapravo je jezgra konkurentske prednosti koju Rimac ima u odnosu na Elona Muska i Teslu.

Mate Rimac: 'Nevera je za prvu godinu proizvodnje raspordana'

Mate Rimac gostovao je večeras u Dnevniku Nove TV u kojem je otkrio gdje će se i što će Rimac Grupa proizvoditi, ali i zašto je usprkos brojnim pozivima iz inozemstva odlučio ostati u Hrvatskoj.

- Prije 12 godina kad sam pokrenuo firmu da mi je netko rekao da će se ovo desiti ne bi vjerovao, ali sam pokrenuo firmu s idejom da napravimo nešto veliko. Iako je tu već puno rezultata, sad je već preko 1000 zaposlenih u firmi, imamo partnere poput Porschea, Volkswagena, Hyundaija, najveće firme na svijetu, preuzeli smo sad i Bugatti, mi i dalje smatramo da smo na početku svog puta, rekao je Rimac. Mislav Bago ga je nakon toga pitao gdje je kraj, na što je Rimac odgovorio da kraja - nema.

- Porsche postoji 70 godina, Bugatti postoji 110 godina. Mi kažemo da ne gledamo kratkoročno, srednjoročno nego jako dugoročno i kažemo da želimo izgraditi firmu za 100 godina, kaže Rimac.

Sjedište tvrtke ostat će u Hrvatskoj

- Sjedište i razvoj za Rimac i Bugatti ostat će u Hrvatskoj. To je najvažniji, najključniji dio firme. Znači, sav razvoj budućih Bugatti modela i budućih Rimac automobila uključujući pogonske sustave bit će u Hrvatskoj, rekao je Rimac i dodao kako će većina proizvodnje i aktivnosti tvrtke biti u Hrvatskoj, a u Francuskoj će se auti sklapati.

- Velik dio vrijednosti će biti u Hrvatskoj, ističe Rimac.

Odgovorio je i zašto nikada nije otišao iz Hrvatske.

- Ja sam htio dokazati i pokazati da je to moguće raditi ovdje i sve sam radio da to ostane ovdje. Puno puta samo bili pred odlaskom. Nije to toliko do države, nego fali taj cijeli ekosustav. Nema investitora, nema venture kapital fondova, to jest, nešto sad ima. Tada kad sam ja krenuo nije bilo. Nemaš znanja tu, nemaš talenta, moraš sve izgraditi ispočetka, rekao je Rimac i istaknuo kako su ponosni što su hrvatska tvrtka.

Svjetski mediji pišu o preuzimanju Bugattija i na naslovnicama piše da Bugatti sad postaje hrvatski, kaže Rimac i dodaje kako to s ponosom ističu kao što su i ponosni što su ovdje ostali.

- Ja nisam nikad bio negativan oko Hrvatske, nego je jednostavno naša realnost bila da je bilo teško opstati tu, ali smo uspjeli i sad je to to.

Plan za Neveru

Komentirao je i Neveru. Kaže da je plan proizvoditi 50 automobila godišnje i 50 platformi za proizvođača koji radi automobile na bazi Nevere te 100 komada godišnje zajedno.

- Prvu godinu proizvodnje imamo rasprodanu, rekao je Rimac.

Mislav Bago ga je pitao i kako će izgledati automobili za pet godina. Rimac kaže da će do 2030. gotovo svi auti postati električni, a za 10-15 godina predviđa da automobili neće imati volane i neće biti u vlasništvu krajnjih korisnika nego će ih ljudi koristiti kao uslugu za prijevoz od točke A do točke B.

- To će u potpunosti promijeniti društvo, neće samo autoindustriju isto kao smartfoni, rekao je Rimac.

Na pitanje treba li država pomagati ovakve projekte Rimac kaže da država tu nije ključna.

- Meni nije ni pomagala ni smetala do sada u nekom velikom obimu. Mi smo do sad platili 20 milijuna eura poreza, dobili smo dva milijuna eura potpora od Hrvatske. Sad smo napokon dobili zemljište za izgraditi kampus dok se istovremeno sve druge zemlje ćapale da to radimo kod njih, rekao je.

'Želim da se vrate ljudi iz dijaspore'

Rimac smatra da u Hrvatskoj nedostaje proaktivnost i izvedba. Svojim primjerom, kaže, htio je pokazati da ne samo da Hrvati mogu ostati ovdje, već i da ljudi iz cijelog svijeta mogu doći ovdje i Hrvatsku nazvati svojim domom.

- Ja želim stvoriti uvjete da što više ljudi iz dijaspore se vrati tu s iskustvom iz industrije. Imamo jako puno već takvih slučajeva, rekao je.

Komentirao je i svemirsku utrku među bogatašima. Kaže da prati to sa zanimanjem te da je imao ponudu jednog kupca da ide s njim na Mjesec, no odbio je.

- Ja radije ostajem tu. Imam dovoljno izazova ovdje, rekao je.

Win win win situacija

Rimac je bio i gost središnjeg Dnevnika HRT-a.

- Bugatti ima 110-ljetnu povijest i tradiciju, uvijek su bili poznati po podizanju ljestvice, kako prije Drugog svjetskog rata, tako i sada zadnjih 20 godina. Grupacija Volkswagen uložila u Bugatti više od milijardu i eura. Najveća tvrtka u Europi VW dati takvo povjerenje maloj firmi u Hrvatskoj koja nije postojala do prije 12 godina i prvi puta u povijesti izdvojiti jednu marku i dat nama mislim da to puno govori, rekao je Rimac za HRT.

Na pitanje kako su se našli na omjeru 55% i 45% Rimac je rekao kako su pregovori krenuli prije 2 godine.

- Na sastanku šef strategije VW mi je spomenuo što misliš da ti preuzmeš Bugatti. Mislio sam da se šali i nisam se obazirao. Par mjeseci kasnije me nazvao i pitao jesam li razmislio o tome. Tada sam shvatio koliko je to ozbiljna stvar i shvatio sam koliko to ima smisla i kako je to win-win-win i za VW i za nas i za Bugatti. Do omjera 55% i 45% došlo je na temelju valuacije, gdje se procjenjuje vrijednost naše proizvodnje automobila, a to je odvojeni posao od proizvodnji komponenti za druge proizvođače, To su sad dvije izdvojene firme. Onda se procjenom Bugattija došlo do tog omjera. Ono što je bilo važno za nas na početku da imamo upravljanje. Da bi Bugatti radio drugačije u budućnosti bio profitabilan, uspješan moraju se stvari promijeniti tako da imamo neovisnost od Volkswagena i Porschea. Oni su iza nas kao kumovi, ali mi imamo upravljačku moć i bilo nam je važno da u Hrvatskoj možemo raditi glavninu posla i da je tu sjedište, rekao je Rimac.

Rimac je na predstavljanju te povijesne akvizicije sinoć u Dubrovniku najavio osnivanje nove kompanije do kraja godine pod nazivom Bugatti Rimac, i to sa sjedištem u Hrvatskoj.

- Bugatti je nesumnjivo jedan od najboljih proizvođača hiperautomobila u povijesti, a sada mi imamo odgovornost nastaviti njegovu stoljetnu tradiciju koristeći naše iskustvo, tehnička znanja, i naše partnerstvo kako bismo nastavili ovu tradiciju, rekao je Mate Rimac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 20:29