PODUZETNIČKI MINDSET

Prvi ljudi agencije FIVE otkrili detalje transakcije s Endavom vrijedne 250 milijuna kuna

Marohnić kaže kako mu pri vođenju tvrtke nikada prvi cilj nije bio povećanje profita već rast i ulasci u dobre i zanimljive projekte

Nadovezujući se na niz dobrih vijesti o investicijama i vlasničkim preslagivanjima u hrvatskim tvrtkama u posljednje vrijeme, počev od Infobipa preko Nanobita do Rimac Automobila, emisija 'Poduzetnički mindset' voditelja Saše Cvetojevića i urednice Dunje Trojan u najnovijem izdanju obrađuje prodaju digitalne agencije FIVE američkoj Endavi. Gosti Saše Cvetojevića bili su osnivač FIVE-a Viktor Marohnić i jedan od njegovih partnera u razvoju te agencije Luka Abrus.

Odgovarajući na pitanje voditelja Cvetojevića kako je FIVE uspio ostvariti tako visoku cijenu transakcije s Endavom od 250 milijuna kuna, Luka Abrus kazao je, među ostalim, kako je presudila 'produkt vizija FIVE-a'.

- Mi našim klijentima već duže vrijeme pružamo uslugu bavljenja core biznis problemima top svjetskih brendova. I to je Endava prepoznala. Na moje izravno pitanje ljudima iz Endave da li nas uzimate zbog resursa, oni su mi rekli da za njih zapošljavanje 220 ljudi, koliko FIVE ima, nije nikakav problem. Oni trenutno imaju 7500 zaposlenih, 220 ljudi mogu zaposliti bilo gdje u svijetu. Njih zanima skillset, product growth, dizajn..Vidjeli su naše reference, pričali su s našim klijentima i tako su došli do vrijednosti FIVE-a na tržištu, imajući na umu što njima kao kompaniji nedostaje – pojasnio je Abrus.

Govoreći o klijentima FIVE-a, Viktor Marohnić upozorio je kako se agenciji ne javljaju tvrtke koje će dobiti savjet kakav žele čuti.

- Nama sve češće dolaze klijenti koji žele angažirati agenciju koja će im reći što trebaju napraviti. A mi možemo našim klijentima povećati dobit, optimizirati poslovanje i doista im donijeti neku veliku vrijednost – ustvrdio je Marohnić.

Na pitanje voditelja zašto je odabrana baš Endava, odnosno je li presudilo kako ponuđenih 250 milijuna kuna predstavlja deset do dvanaest puta veći iznos od godišnje EBITDA agencije, Abrus je ustvrdio kako se poklopila vizija i jedne i druge strane da se FIVE nastavi razvijati kroz Endavu.

Potvrdivši kako je dio transakcije FIVE-a i Endave odrađen u novcu, a dio u dionicama, Luka Abrus u razgovoru s voditeljem emisije nije precizirao kolikim je točno plaćeno u novcu za FIVE, a koliko su njegovi vlasnici uzeli dionica Endave. No, naznačio je kako je 'priličan iznos plaćen u dionicama'.

- I nama odgovora takva transakcija, jer su nas kupili da zajedno napravimo još bolju Endavu – poručio je Abrus. Marohnić se, komentirajući procjene da su u FIVE-u trebali sačekati još godinu, dvije s prodajom kako bi postigli bolju cijenu, našalio kako su zato i uzeli dionice Endave kako bi nadoknadili navodni gubitak zbog prerane prodaje.

- Dionica Endave sasvim lijepo raste pa ćemo vidjeti – nadodao je Marohnić.

Osvrnuvši se na razvoj FIVE-a, Marohnić je otkrio kako mu pri vođenju tvrtke nikada prvi cilj nije bio povećanje profita već, naznačio je, rast i ulasci u dobre i zanimljive projekte. Prvi kontakti oko prodaje agencije, otkrio je osnivač FIVE-a, uspostavljeni su s investicijskim bankarima u SAD-u prije tri godine.

- Htjeli smo vidjeti što se nudi, što možemo dobiti i postići na tržištu. Prošle godine predočena nam je lista od, mislim, preko 40 potencijalnih ponuđača. Zatim smo napravili jedno deset intervjua, da bi se na koncu sve svelo na pet ozbiljnih ponuđača i tri ponude – naveo je Marohnić.

Vrativši se na početke agencije i suradnju Marohnića sa Sašom Šarunićem u tvrtki Pet minuta, Cvetojević je podsjetio da su jedno vrijeme na istoj adresi bili Infinum, koji je nedavno osnovao zajedničku tvrtku s Porscheom, i Pet minuta.

- U to vrijeme razvijali smo projekte kao što su 'Ptičica' za razmjenu fotografiju i 'Trosjed' koje su ljudi koristili, a mi nismo na njima zarađivali, nego smo smatrali da su zanimljivi i korisni. No, kao što je poznato, Facebook je ubrzo promijenio strategiju i izbrisao s tržišta i 'Trosjed' sve slične projekte – prisjetio je Marohnić, potvrdivši kako je Saša Šarunić izašao iz FIVE-a prije osam godina i nije bio dio transakcije s Endavom. Potvrdio je i kako njegovi projekti 'ShoutEm' i '57 hours' nisu dio agencije FIVE te se, prema riječima Marohnića, nastavljaju razvijati samostalno.

Cvetojevićevi sugovornici složili su se njegovom konstatacijom kako FIVE nije klasična developerska agencija koja radi mobilne aplikacije po narudžbi, a u odgovoru na pitanje kakav je točno način rada agencije Marohnić je pošao od podatka kako se standardni projekt agencije u prvom koraku sastoji od razvijanja strategije u trajanju od tri mjeseca.

- Taj dio razvoja projekta mi zovemo i product discovery, gdje, među ostalim, razgovaramo s klijentima, razvijamo koncepte i obavljamo brzinska testiranja aplikacije. Zatim radimo dizajn proizvoda koji isto tako traje tri mjeseca. Nakon što šest mjeseci istraživačke faze, slijedi development i, na kraju, product growth. Nekad je bilo dovoljno na tržište staviti prekrasnu, lijepu aplikaciju do koje svi dođu, a danas, ako nemaš razvojnu strategiju, nećeš uspjeti s aplikacijom – naznačio je Marohnić u završnom dijelu razgovora za Poduzetnički mindset.

image
Luka Abrus, Saša Cvetojević i Viktor Marohnić

Riječ je o prvom izdanju Poduzetničkog mindseta u drugoj sezoni u kojoj će se serijal emisija Saše Cvetojevića emitirati isključivo na portalima Jutarnji.hr i Novac.hr svakog petka u deset sati. Osim razgovora s Marohnićem i Abrusom, u prvom izdanju emisije bit će promovirani novi prilozi 'Prodajni mindset', 'Psihologija uspjeha' i 'Mali velikani'.

U 'Psihologiji uspjeha' govorio je Matej Sakoman, a u 'Prodajnom mindsetu' Vedran Sorić. Čast da bude prvi poduzetnički pothvat predstavljen u rubrici 'Mali velikani' pripala je tvrtki 'Jakob' koja je, prva u Hrvatskoj, uvela na tržište biorazgradive kapsule za kavu te osmislila prvo izvorno hrvatsko energetsko piće 'MTVup'.

- Tvrtka Jakob je globalna platforma za prodaju i lansiranje inovacija i savjetovanja oko inovacija – kazao je za 'Poduzetnički mindset' direktor i osnivač 'Jakoba' Marjan Jakobac. Govoreći o energetskom piću 'MTVup' Jakobac je ustvrdio kako je taj proizvod Jakobu otvorio mnoga vrata.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 16:38