INTERVJU ZA JUTARNJI

Predsjednik Uprave Telemacha: ‘Snižavamo cijene korisnicima. Konkurencija to ne može‘

‘Približavamo se kritičnoj masi od 200 tisuća kućanstava koje pokrivamo najbržom optičkom mrežom‘

Adrian Ježina

 Damir Krajac/Cropix

Dogodilo se i to: u rafalnom povećanju cijena gotovo svih roba i usluga kojemu svjedočimo posljednjih godina, praktički iz vedra neba dolazi i neočekivano osvježenje. Naime, domaći telekom-operater Telemach odlučio je sniziti cijene paketa optičkog interneta za sve postojeće i buduće korisnike.

To će funkcionirati na sljedeći način: svi postojeći korisnici koji plaćaju Telemachove pakete s gigabitnim brzinama interneta (pod nazivom Giga) ubuduće će tu uslugu plaćati četiri eura manje. Tako će 1 Giga paket odsad koštati kao dosadašnji Mega paket s maksimalnom brzinom od 300 megabita u sekundi, dok se cijena paketa s dvije gige snižava za devet eura. Pretplatnici koji pak koriste najjeftiniji paket od 300 Mbit/s dobit će povećanje brzine na 1 gigabit, ali bez povećanja cijene. Novim će korisnicima tako na raspolaganju biti isključivo gigabitne brzine. Telemach će sniziti cijene i u svojim paketima koji uključuju internet, EON TV te fiksnu liniju.

S predsjednikom Uprave Telemacha Adrianom Ježinom razgovarali smo o ovom poslovnom potezu, kao i o tempu digitalizacije i internetizacije Hrvatske, stanju industrije generalno, Telemachovoj poziciji izazivača velikim operatorima, investiciji od 100 milijuna eura u 10 Giga optičku mrežu…

Prije svega, koliko dugo ste planirali ovaj potez, kako je uopće došlo do te inicijative?

- Strateški i dugoročni planovi se, naravno, uvijek usuglašavaju s vlasnicima, ali lokalni menadžment gleda što je na tržištu važno. Vrlo su slični trendovi u Europi gdje god posluje naša grupa, ali opet - svaka zemlja ima svoje posebnosti. Tako je, recimo, Hrvatska, prema najnovijem izvješću Digitalno desetljeće, koje je objavila EK, u korištenju širokopojasnih usluga i dalje ispod prosjeka EU. Pola Hrvatske je tako u problemu, dok druga polovica, ona urbanizirana, ima neku solidnu pokrivenost širokopojasnim internetom.

U preporukama EK je istaknuto kako Hrvatska treba potaknuti korištenje gigabitnog interneta, a najnovijom ponudom Telemach odgovara upravo na tu potrebu te zahvaljujući niskim cijenama potičemo snažnije korištenje vrhunske širokopojasne infrastrukture. A temelje za ovu ponudu Telemach je postavljao od prvog dana svog ulaska na tržište fiksne mreže, kad je zahvaljujući investiciji od 100 milijuna eura prvi u Hrvatsku doveo najsuvremeniju 10 Giga mrežu.

Bilo je tu u početku skeptika koji su smatrali da je to nepotrebno, no to je isto kao i kada gradiš autoput, moraš razmišljati više godina unaprijed. Dotad su na tržištu prevladavala polovična rješenja, a mi smo počeli pomicati granice te uzeli tada najmoderniju tehnologiju na svijetu i to gradili kao bazu. Sve to potaknulo je i konkurenciju na ulaganja i upravo u tome vidimo najveću vrijednost našeg ulaska na tržište. Naša je ulaganja u naprednu optičku mrežu od početaka pratio i portfelj usluga koji je bio povoljniji od konkurencije. Sada, kada se približavamo kritičnoj masi od 200 tisuća kućanstava koje pokrivamo najbržom optičkom mrežom, svjesni smo da najnapredniju uslugu možemo osigurati po superpovoljnoj cijeni. Posebno je to bitno u trenutku kad su hrvatski korisnici uglavnom i dalje prisiljeni birati između brzine interneta i cijene. S obzirom na činjenicu da nam je mreža tako kvalitetna, da ne moramo ništa mijenjati, ni modeme ni ništa, ovdje je u pitanju bila strateška odluka da vrhunsku tehnologiju učinimo dostupnom cijeloj našoj bazi korisnika u istom trenutku, što konkurencija ne može. Na ovaj način osnažili smo i male kompanije da po povoljnoj cijeni koriste temeljne resurse za svoje poslovanje koji im mogu pomoći digitalizirati i unaprijediti poslovanje te si osigurati željenu konkurentnost.

Spomenuli ste vlasnike Telemacha, United grupu. Je li bilo "pushbacka" od strane Uprave kada ste im predstavili ovu ideju?

- Nije, zato što je cijeli mentalni sklop United grupe karakter izazivača, "challengera", i počiva na pomicanju granica i inovacijama. United je vrlo operativna grupa, ovo je zajednički napor i sasvim normalna politika koja se provodi zadnjih 20 godina. Pomakni granice, daj korisniku što je više moguće, ne kompliciraj nešto što bi trebalo biti jednostavno i imaj najzadovoljnije korisnike.

Je li ovo nešto što će se potencijalno širiti i na druga tržišta na kojima Telemach posluje, ako se pokaže uspješnim?

Svako je tržište posebno. Ja mogu pouzdano govoriti o našem susjednom tržištu, slovenskom. Tamo velika većina korisnika već jest na gigabitnoj brzini, dok je Hrvatska u zaostatku i tu moramo napraviti važne korake prema naprijed, a tu leži i svrha Telemacha na našem telco-tržištu i našem društvu u cjelini.

Vjerujem da ne možete govoriti o konkretnim brojkama koje bi vas zadovoljile, ali zasigurno ste radili projekcije, pa možete li barem reći kakvu reakciju tržišta očekujete?

Iako ne možemo izlaziti s brojkama, mogu potvrditi kako imamo dinamičan rast te očekujemo da će se on i nastaviti. Posebno očekujemo da će se nastaviti podizati zadovoljstvo naših korisnika. Naime, u situaciji kad je većina korisnika u Hrvatskoj, ali i šire, naviknuta da od telekoma očekuje malo, a dobiva još manje, Telemach vlastitom inicijativom polovici svojih korisnika optike daje veću brzinu, ne povećavajući cijenu, dok drugima pojeftinjuje usluge. A sve smo to pretočili u jednostavne i transparentne pakete, bez cifranja. Sigurni smo da će takav pristup prepoznati i korisnici.

Planirate li veću marketinšku kampanju?

- Planiramo, ali kako je ovo usluga koju ne možemo ponuditi u cijeloj Hrvatskoj, bit će lokaliziranija, fokusiranija, targetiranija. Tu cijenu ne možemo ponuditi na tuđoj infrastrukturi u područjima u kojima je još uvijek unajmljujemo, kao niti na dijelu stare infrastrukture, no to ne znači da u nekom skorijem razdoblju to nećemo učiniti.

Hoće li korisnici morati potpisati nove ugovore, je li niža cijena, odnosno veća brzina, uvjetovana obaveznim trajanjem ugovora od godine ili dvije godine dana?

Ne, nema nikakvih uvjeta i korisnici neće morati napraviti ništa. Usluga je aktivna od 1. svibnja i mogu nastaviti bez brige koristiti sve usluge.

Kad smo već kod toga, vjerojatno bi idealno vrijeme za uvođenje ove usluge bilo onda kada su operatori nudili raskidanje ugovora bez penala…

Ha, bilo bi, naravno, ali opet, mi smo prošle godine u ovo doba ili nešto ranije imali bitno manju mrežu. Od naše korisničke baze trenutno je gotovo 20 posto korisnika na ovoj novoj infrastrukturi, lani smo imali svega pet. Za godinu dana ćemo imati 50 posto, a za par godina želimo imati 100 posto ljudi na novoj infrastrukturi. Za tu migraciju mi moramo i rasti i prelaziti sa stare infrastrukture na novu. Vrijeme za ovaj potez je sada.

Jeste li možda ikada radili istraživanja o tome koliko prosječni korisnik uopće razumije razliku između, recimo, 300 megabita u sekundi i jednoga gigabita u sekundi, je li mu to uopće bitno, koliko mu to utječe na odluku o kupnji i slično?

- Pa, možemo to usporediti s televizijom. Kada su došle kabelske televizije ili IPTV, ja imam doma 10 kanala, a sada negdje mogu dobiti 100 ili 200 ili 300. Onda kad imaš tih 300 programa, shvatiš da je dobro da ti pokrije svaku nišu, ali kad makneš gledatelje s nišnim ukusima, prosječan čovjek gleda neku svoju bazu, gleda ima li to u HD kvaliteti, je li signal postojan, ima li interaktivnost… E tako je i s internetom. Prvo je bila glad za brzinom, da imaš dva, četiri mega, a onda daj mi još. Kad imaš 500 ili 700, onda već počinjemo pričati o kvaliteti. Hoće li to svaki dan pucati, je li Wi-Fi u kući dobar, trebam li extender, imam li dovoljno brzine da jedno dijete nešto gleda, a drugo igra igru, pa da latencija kod te igre bude što niža.

Hrvatska je, rekli smo, podijeljena napola. Urbane sredine uglavnom, zbog dvije ili tri mreže, imaju brzine koje su potrebne, dok su u ruralnim područjima brzine često i dalje izazov. Ali kada već pričamo o korisnicima, interna istraživanja pokazala su da je zadovoljstvo naših korisnika na našoj optičkoj infrastrukturi izuzetno visoko, daleko iznad konkurencije.

Za razliku od prakse koja je još uvijek prisutna kod drugih telekoma, mi se usmjeravamo na to da sva poboljšanja radimo za cijelu našu korisničku bazu. Dva puta smo radili izmjene cijena i proizvoda u smislu obogaćivanja paketa dodatnim gigama za korisnike na mobilnoj mreži i tada smo svim korisnicima osigurali jednake uvjete, a isto radimo i sada u slučaju najnovije ponude 10 Giga optičkog interneta. Upravo nas takva transparentnost i jednostavnost, a prije svega najbolja vrijednost za novac koju osiguravamo našim korisnicima, razlikuju od konkurencije.

image

Danijela Bistrički Morović, članica Uprave Telemacha i glavna direktorica za tehniku i Adrian Ježina, predsjednik Uprave Telemacha Hrvatska

Telemach/Telemach
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. listopad 2024 16:21