Ove godine Hrvatska poštanska banka obilježava 30 godina poslovanja. HPB se uz vlastite poslovnice oslanja i na poslovnu mrežu Hrvatske pošte s gotovo 1000 ureda te je zato danas najdostupnija banka u Hrvatskoj. To je važno za građane u manjim sredinama, u kojima financijske usluge nisu dostupne.
Predsjednik Uprave HPB-a Marko Badurina na toj je funkciji od 2019. godine.
U razgovoru naglašava da je HPB jedan od predvodnika inovacija i digitalizacije sektora te da se niz godina ističe i kao banka s najpovoljnijim uvjetima za stambene APN kredite, kojih je čak 15 posto od ukupno izdanih ostvareno upravo preko HPB-a. S Badurinom smo razgovarali o poslovnim rezultatima HPB-a, poslovanju za vrijeme pandemije, pravomoćnoj presudi bivšeg klijenta HPB-a Jušte Puharića, budućnosti poslovnica te najavi podizanja kamatnih stopa.
Kakve je poslovne rezultate ostvario HPB u prvih devet mjeseci ove godine? Kakvi su prošlogodišnji rezultati ?
- Prošla je godina prema ostvarenoj neto dobiti bila povijesno najbolja u poslovanju Hrvatske poštanske banke, a ova je godina već u prvih devet mjeseci nadmašila je taj cjelogodišnji rezultat. Prva tri kvartala 2021. obilježio je rast imovine, ostvarena je rekordna dobit, dodatno je ojačana kapitalna pozicija banke te je poboljšan sustav upravljanja rizicima. Rekordan rezultat najbolje opisuje podatak o ostvarenoj neto dobiti od 207 milijuna kuna, što je 25,5% više u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Operativna dobit viša je za 22,6 %, na što su utjecali i uspješna produljena turistička sezona te oporavak ekonomskih aktivnosti u zemlji. Ostvaren je snažan organski rast imovine od 9,2%, u iznosu od 27,9 milijardi kuna, pa banka ostvaruje najbolji kapitalni položaj u recentnoj povijesti. Prema stopi adekvatnosti kapitala, HPB se ove godine popeo na četvrto mjesto među svim bankama, a i zadnji usporedni podaci HNB-a ukazuju da nastavljamo trend ostvarivanja najvišeg prinosa na kapital među bankama u Hrvatskoj.
Na što je banka obratila pozornost tijekom pandemije? Što je najviše financirao HPB?
- Mandat ove uprave označila je pandemija koronavirusa, tijekom koje je održana stabilnost sustava i provedena ubrzana digitalizacija poslovanja. Koronakrizu smo iskoristili da ubrzamo procese te postanemo brži i dostupniji.
Nastojali smo našim klijentima biti što više na usluzi, a pritom je poseban fokus stavljen na osiguravanje podrške poduzetnicima kroz provedbu nacionalnih programa potpore pojedinim sektorima i izvoznicima. U suradnji s HBOR-om i agencijom Hamag-Bicro stavili smo značajna sredstva na raspolaganje našim klijentima.
Da smo dobar partner gospodarstvu, posebno najranjivijim sektorima, najbolje govore brojke. Naš tržišni udio u poticajnim programima Hamag-Bicroa za male i srednje poduzetnike je 36% u turizmu i sportu, 39% u sektoru kulture i medija te 70% kad je riječ o moru, prometu i infrastrukturi. U godini kada slavimo 30 godina HPB-a, banke koja je nastala upravo na prevladavanju jedne izazovne krize 1991., još jednom smo pokazali da smo odgovoran partner hrvatskom gospodarstvu.
U kojoj je fazi proces digitalizacije?
- Pandemija je ubrzala digitalizaciju u svim segmentima. Efikasnije i kvalitetnije rješavamo zahtjeve klijenata koji sve više bankarskih usluga prebacuju u digitalno.
U prvih devet mjeseci 2021. volumen transakcija putem internetskog bankarstva porastao nam je za 25,8%, a putem mobilnog bankarstva čak 51,2% u odnosu na lani. I prije pandemije bili smo jako usmjereni na digitalizaciju. Mobilno bankarstvo HPB-a svojedobno je proglašeno najnaprednijim mobilnim bankarstvom u Hrvatskoj.
Kako ste štitili zaposlenike za vrijeme pandemije?
- Osigurali smo sve uvjete kako bismo im omogućili siguran rad. Tako smo se kao sustav uspjeli brzo prilagoditi na nov način rada, a danas hibridan rad razmatramo kao trajni model. Uz brigu o fizičkom zdravlju, puno smo pozornosti posvetili osiguranju psihološke pomoći usred svih nedaća koje su nam pandemija i potres donijeli unazad dvije godine.
HPB ima razgranatu mrežu poslovnica: kakva je njihova budućnost?
- HPB je jedinstven na tržištu jer istovremeno razvijamo fizičku mrežu i digitalne usluge. Mi smo danas najdostupnija banka za klijente na hrvatskom tržištu. Uz našu mrežu zahvaljujući projektu 'Banka u Pošti' imamo 1000 ureda u kojima su dostupne naše usluge.
Kako se HPB priprema za uvođenje eura?
- Aktivno sudjelujemo u radu nacionalnih tijela i radnih skupina, a u HPB-u provodimo intenzivne prilagodbe kako bismo osigurali što jednostavniju tranziciju. Banka dočekuje uvođenje eura spremna i očekujem da će taj prelazak dugoročno donijeti koristi građanima i svim gospodarskim subjektima.
Možete li komentirati najave dizanja kamatnih stopa?
- Uvjeren sam da podizanja referentnih kamatnih stopa, a posljedično i podizanja kamatnih stopa na kredite u srednjoročnom razdoblju neće biti. Uzroci posljednjeg porasta inflacije suštinski su prolazne prirode, a upravo je jedna od koristi prelaska na euro i to što će konvergencija kamatnih stopa RH prema onima u eurozoni poslužiti kao dodatan osigurač za sve korisnike kredita u našoj zemlji.
Kako komentirate slučaj pravomoćne presude u korist bivšeg klijenta HPB-a Jušte Puharića prema kojoj mu banka mora isplatiti iznos od oko 12,7 milijuna kuna, sa zateznim kamatama?
- Ovaj slučaj ne ugrožava naše poslovanje. Koristimo sve pravne mehanizme kako bismo zaštitili svoju poziciju tamo gdje se to radi, pred pravosudnim tijelima.
Ne želim niti mogu komentirati detalje sudskog spora. Vjerujem da će vrijeme pokazati kako predmet nije kakvim se želi prikazati u javnosti, nego da su svi naši potezi usmjereni maksimalnoj zaštiti imovine banke i vrijednosti dioničara.