Predsjednik Uprave AD Plastika

'Precijenjena kuna 'pojela' nam je u pet godina čak 90 milijuna kuna prihoda'

Marinko Došen, AD Plastik
 Božidar Vukičević / Hanza Media

Povod za razgovor s Marinkom Došenom, predsjednikom uprave "AD Plastik Grupe", svakako je nagrada Zlatni ključ za najboljega velikog izvoznika u 2019. godini. S Došenom je Slobodna Dalmacija razgovarala i o krizi koja je pogodila automobilski sektor i proizvođače komponenti, planovima "AD Plastika" i situaciji na tržištu.

Možete li ponoviti prošlogodišnje rezultate za koje ste dobili dobitnik nagrade Zlatni ključ za najboljega velikog izvoznika u 2019. godini?

- Prošle smo godine ostvarili povijesno najbolje rezultate što je stručna javnost prepoznala. Tako su poslovni prihodi "AD Plastik Grupe" u 2019. godini porasli za 16,68 posto u odnosu na godinu ranije i iznose više od 1,5 milijardi kuna.

EBITDA bilježi rast od 22,10 posto, a neto dobit porasla je za 14,91 posto i iznosi 102,6 milijuna kuna.

Čime se trenutačno "AD Plastik" bavi?

- U ovom trenutku imamo više od 50 otvorenih projekata, a serijska proizvodnja vozila značajnih za naše poslovanje stabilizira se što je u ovim okolnostima dobra vijest.

KORONA ODNIJELA 23 POSTO PRIHODA

Koliko su pali prihodi i jesu li pale narudžbe zbog krize?

- Rezultati za treće tromjesečje bit će u skladu s očekivanjima, a na razini godine očekujemo sveukupan pad u poslovnim prihodima nešto viši od 20 posto. U prvih šest mjeseci ove godine ostvareni poslovni prihodi Grupe manji su za 23,1 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine i iznose 548,78 milijuna kuna.

Upravo je u drugom tromjesečju došlo do zatvaranja tvornica i vjerujemo kako je to ipak bilo najteže razdoblje koje je sada iza nas.

Koliko je ova kriza pogodila automobilski sektor uključujući i proizvođače komponenti?

- Automobilska je industrija jako pogođena ovom krizom, a veliki svjetski proizvođači automobila u jednom su trenutku zbog više sile bili primorani zaustaviti proizvodnju.

Kako pripadamo industriji u kojoj se posluje bez zaliha, posljedično smo bili primorani privremeno zaustaviti svoje proizvodne procese i mi kao dobavljači. Krajem travnja proizvodnja se postepeno počela pokretati, ali sa smanjenim kapacitetima.

Dobra je vijest kako su najave naših kupaca iznad naših očekivanja što nam ulijeva blagi optimizam. Naši kupci pripremaju nove projekte i količina novih upita koje zaprimamo je iznenađujuće dobra. Svi su proizvođači automobila vrlo brzo reagirali i napravili transformacije u svom poslovanju kako bi što lakše i brže prebrodili ovo vrlo zahtjevno razdoblje. I mi smo se prilagodili novonastaloj situaciji te osim brige o zdravlju i sigurnosti svojih zaposlenika, brinemo se o održivosti svog poslovanja.

Kako se sa što manje gubitaka izvući iz ove krize i kada se može očekivati oporavak?

- Prerano je govoriti o oporavku, ali ako budemo dovoljno brzi, efikasni i konkurentni, a vjerujem da hoćemo, moguće je ostvariti oporavak brži od tržišta. S obzirom na to da smo posljednjih godina rasli više od rasta samog tržišta, to ne bi bila novina.

Važno je usmjeriti svoje potencijale u pravom smjeru i zahvatiti val oporavka na najbolji mogući način. Pronašli smo dobru nišu unutar industrije i radimo vrlo zahvalne segmente vozila. Čim se tržište malo smiri, vjerujem kako će se industrija brzo vratiti na svoj stari kolosijek.

Jesu li odgođeni planovi "AD Plastika" što se tiče ulaganja, investicija i zapošljavanja?

- Svoje smo ambiciozne planove i ciljeve prilagodili okolnostima te poduzeli sve potrebne mjere i aktivnosti kako bismo osigurali visoku razinu sigurnosti svojih zaposlenika, održivo poslovanje i financijsku stabilnost kompanije. Prilagodili smo plan investicija, racionalizirali troškove i poduzeli sve mjere u cilju održavanja što bolje likvidnosti.

Imate li, ipak, u planu neke investicije?

- Za sada smo zaustavili sve investicije koje nisu nužne za odvijanje proizvodnih aktivnosti. Poslujemo u vrlo zahtjevnom razdoblju koje iziskuje potpunu usredotočenost, odlučnost i ustrajnost. Vanjski su nas utjecaji privremeno usporili u razvojnim planovima, ali sigurno nas neće zaustaviti.

Najavljivali ste ozbiljniji iskorak i mogućnost partnerstva kako bi kao razvojni dobavljač našli partnera za serijsku proizvodnju i na taj način plasirali svoje usluge razvoja i istraživanja.

- Ozbiljan opstanak na tržištu zahtjeva stalna ulaganja u nove kompetencije. Napori koje smo uložili proteklih godina potvrđuju svoju isplativost sklapanjem novih poslova. Naše globalno poslovanje stalno nas potiče na razvoj novih poslovnih modela i partnerstava s ciljem povećanja i razvoja svojih kompetencija.

Okolnosti uzrokovane korona-krizom natjerali su nas na mali predah, ali sigurno nas neće zaustaviti u dugoročnom razvoju ovog dijela našeg poslovanja.

UGOVORENO NOVIH 92,5 MILIJUNA EURA POSLOVA

Jeste li ove godine dobili neke nove poslove i projekte?

- U prvih smo šest mjeseci ugovorili 92,5 milijuna eura novih poslova za buduće razdoblje, što potvrđuje kako naši kupci nastavljaju sa svojim aktivnostima i planovima.

Od toga je 9,4 milijuna eura ugovoreno za PSA Grupu na europskom tržištu, a 83,1 milijun eura odnose se na rusko tržište, točnije na Alijansu Renault Nissan AvtoVaz i to na modele Renault Sandero i Logan, Lada Granta i Niva.

Koliko "AD Plastiku" ide na ruku spajanje FCA i PSA Grupe koje se dogodilo u prošloj godini?

- Njihovo spajanje nama svakako ide na ruku jer se nalazimo na panelu dobavljača gotovo svih proizvođača unutar grupacije. To je grupacija koja uključuje Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Chrysler, Vauxhall Jeep, Dodge, Ram, Alfa Romeo i Maserati, a kako smo sa svima surađivali nemamo ograničenja poput nekih drugih dobavljača koji su radili samo s jednim od njih.

Ovo je spajanje uvelike trebalo pomoći Fiatu koji je malo posustao, a ključan razlog njihovog udruživanja zajednički je razvoj i tržište. Zbog proizvodnje na zajedničkoj platformi ostvarit će značajne uštede i biti konkurentniji na tržištu. Nekoć su FCA i PSA Grupa jedni drugima bili direktna konkurencija, a sada su postali četvrti po veličini proizvođač automobila u svijetu.

Kakva je situacija na ruskom tržištu gdje također imate tvornice? Rusko tržište često reagira drukčije od ostalih?

- Rusija je u svibnju ove godine bila četvrto tržište u Europi po broju prodanih vozila, iza Njemačke, Italije i Francuske. To dovoljno govori o važnosti tržišta.

U prvih osam mjeseci prodaja automobila u Rusiji pala je manje od 20 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. AutoVAZ, jedan od naših najznačajnijih kupaca na tom tržištu, i dalje ima snažnu poziciju na tržištu, iako trenutno proizvode sa smanjenim kapacitetima. Treći kvartal, u odnosu na drugi, bilježi oporavak, a operativni planovi za zadnji kvartal najavljuju daljnji porast i postupni povratak na količine prije početka krize.

Stvaran rast količina ovisit će o potražnji, popunjenosti prodajne mreže, potporama države, tečaju i slično. AvtoVAZ je u 2019. imao pozitivan poslovni rezultat i snažan je oslonac strategiji i poziciji Renault Grupe koja na ovom tržištu drži 37 posto udjela. Budućnost ruskog tržišta je neupitna, a planovi govore o 2,38 milijuna vozila do 2035. godine. U 2019. proizvedeno je 1,5 milijuna putničkih vozila, a otvorene su nove tvornice Mercedesa u Osipovom i Haval u Tuli. Sve to govori u prilog razvoju automobilske industrije na tom tržištu.

Kako je u vašem pogonu u Srbiji?

- To je tržište s konkurentnom cijenom rada i jeftinijom energijom, a Fiat je tamo uložio jako puno i vjerujemo kako će se tamo aktivnosti uskoro pokrenuti. Naša tvornica u Mladenovcu proizvodi i za druga tržišta poput Slovenije, Italije i Francuske.

KAKO DO JAPANA I KOREJE

Jeste li dovršili integraciju svih procesa u vašem pogonu u Mađarskoj? Što ste dobili preuzimanjem pogona Tisza Automotive?

- Postupak integracije još nije u potpunosti dovršen jer nismo implementirali sve naše standarde, ali očekujemo kako ćemo taj proces završiti do kraja godine. Zahvaljujući ovoj akviziciji ostvaren je cilj proširenja portfelja kupaca i smanjenja rizika.

Uvođenje novog kupca u svoj portfelj, u ovoj industriji nije jednostavan niti kratkotrajan proces koji smo akvizicijom tvornice u Mađarskoj znatno ubrzali.

Suzuki je tako postao jedan od naših važnih kupaca i to nam je referenca koja će nam sigurno olakšati pristup drugim kupcima iz Japana i Koreje s kojima ne radimo ili radimo kao dobavljači drugog reda.

Spomenuli ste da vam je taj pogon bitan i zbog japanskih i korejskih proizvođača automobila. Možete li to pojasniti?

- Mi svakako imamo planove širenja poslovanja prema toj skupini kupaca, a njihovo je poslovanje na europskom tržištu specifično. To je prije svega drugačija kultura općenito pa samim time i drugačija industrijska kultura. Japanski proizvođači automobila primjerice rade sa svojim poznatim japanskim dobavljačima pa europski dobavljače za njih rade većinom kao dobavljači drugog reda.

Akvizicijom mađarske tvornice postali smo dobavljači prvog reda japanskim proizvođačima automobila, konkretno Suzukiju koji u Mađarskoj ima svoju jedinu EU tvornicu.

Kao i sa svim proizvođačima, s njima je potrebno razvijati dugoročno partnerstvo i neke posebne modele suradnje. Kod Korejaca je možda još zahtjevnije postati dobavljač prvog reda. Primjerice u Rusiji nastojimo raditi s korejskim dobavljačima kao dobavljač drugog reda u početku, ali svakako nam je cilj postati dobavljač prvog reda.

Kako se kreće dionica "AD Plastika"?

- Globalna pandemija koronavirusa snažno je pogodila financijska tržišta diljem svijeta. Neki su svjetski dionički indeksi tokom ožujka zabilježili pad veći i od 40 posto, ali danas se većina njih u dobroj mjeri oporavila. Strah od pandemije i neizvjesnosti izazvali su poremećaje i na domaćem tržištu kapitala. To pokazuje i kretanje indeksa Crobex koji je sredinom ožujka izgubio više od 30 posto svoje vrijednosti u odnosu na početak godine. Nažalost, njegov oporavak je puno blaži od drugih svjetskih dioničkih indeksa. Ključan je razlog tome nedostatak investitora na tržištu kapitala.

Kretanje cijene dionice ADPL treba promatrati u kontekstu industrije u kojoj posluje, ali i tržišta na kojem kotira. U ožujku, koji je bio jedan od najgorih mjeseci za tržišta kapitala ikada, cijena naše dionice pala je za preko 50 posto ali brzo se počela polagano oporavljati. Trenutna cijena naše dionice za 33 posto je niža u odnosu na početak godine, a slično kretanje cijena bilježe i druge usporedive dionice iz autoindustrije s inozemnih burzi. Razlika je jedino u oporavku koji je nešto brži na tržištima kapitala koja su efikasnija.

S obzirom na zadovoljavajuće poslovne rezultate koje ostvarujemo unatoč krizi i padu prihoda, a uzimajući u obzir dobru financijsku poziciju te značajne poslove koji su ugovoreni, vjerujem kako će to i tržište kapitala prepoznati.

TVORNICA U HRVATSKOJ?

Nezaobilazno pitanje je tvornica automobila u Hrvatskoj. Je li to izgledno i što bi to značilo za Hrvatsku?

- Otvaranje tvornice automobila, točnije privlačenje nekog ozbiljnog proizvođača automobila nešto je što zagovaramo već godinama. To bi bilo sigurno značajno i korisno za naše gospodarstvo jer svaki proizvođač automobila za sobom povlači i cijeli niz dobavljača. Slovenija je primjerice kapitalizirala kulturu automobilske industrije, što se vidi u strukturi njihovog BDP-a.

Izgradnja tvornice automobila u Hrvatskoj nije važna zbog našeg tržišta, nego zbog izvoza. Jedan od poticaja za privlačenje industrije poput automobilske je poticanje izvoza. Nedostaju nam poticaji, prepreka je i tečajna politika, a mislim kako treba poraditi na strategiji privlačenja investicija.

Za sada ne vidim kako će se tako brzo realizirati privlačenje nekog proizvođača automobila. Naše investicijsko ozračje nije atraktivno, posebice stranim investitorima industrijskog profila. Mada kao mala zemlja imamo neke komparativne prednosti, ali nikako da ih materijaliziramo. I dalje vjerujem kako će se to desiti.

Možete li komentirati dolazak Porsche Digitala u Hrvatsku?

- Svaka nova industrijska investicija odlična je vijest. Kako pripadamo automobilskoj industriji, posebno pozdravljamo investitore u tom segmentu. Nadam se kako će njihov dolazak inicirati rast na tržištu radne snage i razvoj novih kompetencija.

Treba li Hrvatskoj ozbiljniji iskorak u industrijskoj strategiji?

- Apsolutno da, prije svega nam treba jasna industrijska strategija prema kojoj ćemo znati u kojem se pravcu želimo kretati i sukladno tome treba napraviti sve kako bismo to realizirali.

Potreban je iskorak u kompletnoj investicijskoj infrastrukturi i sustavu obrazovanja. Dobar primjer u tome su zemlje srednje i istočne Europe.

Kakva je sada pozicija izvoznika? Dosta je bilo govora o monetarnoj politici koja ne ide na ruku izvoznicima?

- Svi problemi s kojima su se izvoznici suočavali prije ove krize i dalje postoje. Visoki administrativni troškovi i porezi te jaka kuna sigurno ne idu na ruku izvoznicima.

Zatvaranjem gospodarstva i granica diljem svijeta, uslijed krize uzrokovane pandemijom koronavirusa, nastale su dodatne poteškoće.

Ali moramo pohvaliti brzu reakciju Vlade u tim trenucima. Kriza uvijek donosi i neke prilike i bilo bi važno shvatiti koliko su proizvodnja i izvoz važni te kako su upravo to generatori gospodarskog rasta u zemlji.

Što dobivaju izvoznici uvođenjem eura?

- Uvođenje je eura pred vratima i kao izvoznici ga s nestrpljenjem očekujemo jer će nam uvelike olakšati poslovanje smanjenjem valutnog rizika i očekivano niže kamate. Nebrojeno puta sam spominjao kako je tečaj kune nerealan, to najbolje mogu pojasniti na primjeru naše kompanije.

Mi smo u posljednjih pet godina u prihodima izgubili gotovo 90 milijuna kuna, ako kao polazišni tečaj za usporedbu uzmemo onaj iz 2014. godine. Kuna jača iz godine u godinu, što za izvoznike nikako nije dobro jer stvara sve veće troškove i otežavala opstanak na tržištu. Bilo bi puno bolje da u eurozonu uđemo s realnijom, točnije manjom vrijednosti kune u odnosu na euru jer bi se to zasigurno pozitivno odrazilo na poslovanje izvoznika i proizvođača.

Prije svega je iznimno važno dobro se pripremiti za uvođenje eura kako bismo svi na kraju od toga imali korist.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 21:24