BIT ĆE TOGA JOŠ

Poplava novih hipermarketa: Samo u Zagrebu u 2 mjeseca otvoreno 10-ak! ‘Došao je novi igrač‘

Dva su čimbenika doprinijela novoj ekspanziji domaćih trgovaca, koji prije svega nude robu široke potrošnje
 Damir Krajač/Cropix

Dok najavljuju dodatna poskupljenja na svojim policama na zahtjev industrije i dobavljača, trgovački lanci na našem tržištu neumorno otvaraju nove supermarkete i trgovine. Tijekom studenoga i prosinca prošle godine, naime, Konzum, Lidl, Kaufland, Plodine i Pevex samo su u Zagrebu i u zagrebačkom prstenu otvorili desetak novih hipermarketa, supermarketa i samoposluga, a kada se pribroje trgovine koje su Studenac, Stanić, Tommy i drugi maloprodajni lanci u istome razdoblju otvorili u drugim dijelovima države, dolazi se do dvadesetak novootvorenih lokacija za kupovinu robe široke potrošnje.

Iako statističku potvrdu za ocjenu da se domaća trgovina nalazi u novoj ekspanziji tek treba pričekati, direktorica konzultantske tvrtke Colliers za Hrvatsku, Sloveniju i BiH Vedrana Likan izrazila nam je uvjerenje da je u tijeku ekspanzija domaće trgovine robom široke potrošnje koja je, ističe, i najavljena u prijašnjim analizama Colliersa.

Dva čimbenika

- U prirodi je trgovine da se nastoji proširiti, a mi smo najavljivali da će vodeći maloprodajni trgovački lanci nakon velikih gradova - Zagreba, Splita, Rijeke i Osijeka - krenuti u širenje na manja gradska središta. To se sada i događa - komentira naša sugovornica, u prilog čijih riječi idu podaci da su novi supermarketi u posljednjih pedesetak dana otvoreni, među ostalim, u Vrbovcu, Križevcima, Svetoj Nedjelji, Donjoj Stubici, Popovači, Vrbovskom, Rakovici, Čabru i na Šolti.

Vedrana Likan posebno skreće pozornost na tendenciju otvaranja novih trgovina u manjim turističkim središtima zbog očekivanog daljnjeg rasta dolaska turista i njihove potrošnje, ali dodaje još dva čimbenika koja su doprinijela novoj ekspanziji domaćih trgovaca, koji prije svega nude prehrambene proizvode i drugu robu široke potrošnje.

Mogućnost zarade

Prvi je, navodi ona, ulazak talijanskog Eurospina na domaće tržište, a drugi je pojačano kreditiranje banaka.

- Ako pogledamo da su najjaču aktivnost u otvaranju novih trgovina imali upravo trgovci hranom poput Konzuma, Lidla ili Kauflanda, onda je tu vidljiv utjecaj pojave Eurospina, koji je u prvih godinu dana u Hrvatskoj otvorio petnaestak supermarketa.

Uz to, došlo je u još nekim slučajevima do ulaska stranog kapitala u domaću maloprodaju, što je također doprinijelo investicijama u širenje trgovačke mreže - ocjenjuje direktorica Colliersa za Hrvatsku i dodaje kako nije neočekivano da su poslovne banke spremne kreditirati nova ulaganja u trgovinu i da vide mogućnost zarade na takvim projektima.

Širenje mreže supermarketa i manjih trgovina poklapa se s oporavkom trgovine u prošloj godini u odnosu na 2020., koju su obilježili najžešći val korone i višemjesečno zatvaranje gospodarstva. Prema podacima DZS-a, promet u trgovini na malo u prvih 11 mjeseci 2021. bio je 15 posto veći u odnosu na isto razdoblje lani, u kojoj se ukupni prihod trgovaca kretao oko 260 milijardi kuna.

Kada je u pitanju tajming otvaranja novih supermarketa, prosinac je iz niza razloga idealan za to. Dok se trgovački centri uglavnom otvaraju u proljeće i ranu jesen, kraj godine rezerviran je za nove supermarkete. Na pitanje hoće li se i trgovački centri poput maloprodajnih lanaca nakon velikih gradova upustiti u ekspanziju u manjim gradovima, Likan odgovara potvrdno uz napomenu da je dio centara trenutno više zaokupljen preslagivanjem svoje ponude nego planovima širenja.

Ekspanzija je tek počela, a njezini razmjeri ovise i o rastu online trgovine

- U dijelu koji se odnosi na 'food retail' trgovina će na našem tržištu i dalje širiti svoju prodajnu mrežu jer je ekspanzija na manja gradska tržišta tek počela. Razmjeri ekspanzije ovisit će, među ostalim, o očekivanom rastu online trgovine - procjenjuje direktorica Colliersa Hrvatska.

Prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, maloprodajni trgovački lanci i ostali poduzetnici u trgovini robom široke potrošnje zakoračili su u 2021. s 4707 prodajnih mjesta koja se prostiru na ukupnoj površini od milijun i 440.000 četvornih metara. U 2020., navodi isti izvor, ukupna prodajna površina trgovaca smanjila se u odnosu na 2019. za 14.500 kvadrata.

S druge strane, samo u studenome i prosincu prošle godine Konzum, Lidl, Kaufland i Plodine otvorili su novih deset tisuća četvornih metara prodajnog prostora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. travanj 2024 07:09