Panika u Googleu. S te tri riječi najbolje se mogu opisati osjećaji Googleovih inženjera kad su shvatili da Microsoft u svoju tražilicu Bing integrira rješenja bazirana na artificijelnoj inteligenciji proizvedenoj u laboratorijima OpenAI-a, tvorca ChatGPT-a. Nakon što su pak doznali da Samsung pregovara s Microsoftom o mogućnosti da u svoje uređaje integrira tražilicu Bing umjesto Googlea, u kompaniji Larrya Pagea i Sergeya Brina proglašena je opća opasnost. Tu se ne radi samo o 3 milijarde dolara prihoda koje bi Google mogao izgubiti u slučaju da im Microsoft preotme posao s sa Samsungom. Radi se o početku velikog poslovnog rata za planetarno tržište tražilica, na kojem Google nije imao pravog izazivača duže od četvrt stoljeća. Sada se pak u Googleu moraju pitati je li im siguran čak i najvrjedniji ugovor, onaj s Appleom težak 20 milijardi dolara, koji bi također trebali obnoviti tijekom ove godine.
Nije stoga čudno što su u Googleu bukvalno proglasili uzbunu te su žurno počeli razvijati novu tražilicu baziranu na artificijelnoj inteligenciji (AI) dok istodobno poboljšavaju postojeću integriranjem AI rješenja. U posebnim ‘sprint sobama‘ menadžeri, inženjeri i dizajneri Googlea pokušavaju sklopiti dijelove šireg projekta pod nazivom Magi, kojem je cilj što je više moguće personalizirati korisničko iskustvo tj. predviđati potrebe korisnika. Bitka je to za tržište koje obuhvaća sve one koji bilo gdje u svijetu koriste osobna računala ili pametne telefone. Uostalom, u prošloj je godini vrijednost Googleovog biznisa procijenjena na oko 162 milijardi dolara, pa je jasno koliko mogu izgubiti ako iznova ne satru konkurenciju.
S obzirom da je Googleova tražilica postala dijelom svakodnevnog života, promjene koje uvodi Google, kroz integraciju artificijelne inteligencije, utjecat će na niz aktivnosti običnih ljudi. Mnogi od nas zaboravili su kako otići na duži put bez pomoći Googleove navigacije, a većina podrazumijeva da pojašnjenja svojih medicinskih dijagnoza u trenu mogu naći također na Googleu. AI rješenja u Googleovoj tražilici trebala bi produbiti to korisničko iskustvo, povećati mogućnosti te pojednostaviti način korištenja.
Žestoka i bespoštedna utrka u razvoju AI rješenje u tražilicama krenula je još u studenom nakon što je OpenAI predstavio ChatGPT. Iznenađeni kvalitetom tog novog jezičnog modela u roku samo dva tjedna eksperti Googlea stvorili su specijalni ‘task force‘ u svojoj diviziji za tražilice kako bi i oni krenuli u utrku. Google nije trebao čekati čak niti da Microsoft objavi preuzimanje OpenAI-a, niti prve primjere integracije njihovog rješenja u tražilicu Bing.
U Googleu je nezamislivo da im Microsoft preotme Samsung. Ideja da se na Samsung mobitelima pojavi Bing tražilica nešto je što Google želi spriječiti pod svaku cijenu te se unutar kompanije vrbuju volonteri voljni da se podrede prioritetu kompanije; novom dobivanju posla sa korejskim divom. U Samsungu još nisu potpisali ugovor s Microsoftom, ali su razgovori daleko odmakli.
Pretpostavlja se da će Googleov odgovor Microsoftu biti spektakularan jer su već godinama u AI biznisu; njihov DeepMind laboratorij jedan je od najjačih AI centara u svijetu, poznat po razvoju rješenja za automobile bez vozača i jezičnih modela koji pogone razne chatbotove. Iako su već razvili tehnologiju koja je unaprijedila rezultate pretraživanja uz pomoć jezičnih modela, Google nije javno lansirao značajni dio svojih AI rješenja jer je sustav ponekad davao teze koje nisu točne ili su bile bazirane na predrasudama. A možda jednostavno nisu niti računali da ih netko može dostići, pa i prestići. Prošli mjesec lansirali su chatboat Bard, ali za njega nisu dobili samo pohvale. Bard još nije dostupan u Hrvatskoj.
Googleova je vizija stvoriti potpuno novo iskustvo pretraživanja bazirano na umjetnoj inteligenciji te priznaju da su još na početku puta, ali su sigurni da će njihova nova tražilica ubrzano učiti o tome što korisnici žele znati, pa će im nuditi liste informacija za istraživanje, kao i različitih objekata koje bi možda željeli kupit. Ideja je, između ostalog, stvoriti korisničko iskustvo ugodnog čavrljanja s vještim pomagačem.
Dok projekt Magi ne iznjedri potpuno novu tražilicu, pojedinačna AI rješenja nadodavati će se na postojeću Google tražilicu.
Ključno je pitanje za Google hoće li transformacija/unapređivanje tražilice uz AI rješenja negativno utjecati na njihove oglašivačke prihode jer će oglasi u novom konceptu korisnicima biti manje atraktivni. Googleov chatboat Bard još ne podržava oglašavanje, a navodno je plan u Magi projektu držati oglase među rezultatima pretraživanja koji mogu voditi do financijskih transakcija tj. digitalne kupovine.
Tijekom prošlog mjeseca Google je testirao Magi na svojim zaposlenicima, a najavljuju da će brzo testirati pojedine AI dodatke na milijuna ljudi, a potom i na 30 milijuna.
Ideja i rješenja koje žele testirati ne manjka: korištenje Google Earth karti uz čavrljanje s chatboatom, traženje glazbe kroz razgovor sa chatboatom, GIFI alat za kreiranje AI slika, Tivol Tuto za učenje stranih jezika…
Iako je Google praktično objavio da će iskoristiti svo svoje bogatstvo, pozicije, moć i veličinu kako bi se zaštitio od konkurencije u AI budućnost, jasno je da je počela sasvim nova utrka u kojoj je nejasno da li stare tržište pobjede na bilo koji način jamče nove. Google danas ima prednost pred ostalima kad najavljuje testiranje Searchalong - chatboata koji ‘glumi‘ svojevrsnog kompanjona tijekom pretraživanja na Chromeu - ali nema jamstava da će iz neke druge radionice ‘ispasti‘ nešto naprednije i prijemčivije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....