POTONULI NA BURZI

Piće koje i u Hrvatskoj postaje sve popularnije vlasnicima stvorilo milijarde, no budućnost nije tako sjajna

Vrhunski proizvođači čajeva s mjehurićima su zapali u probleme

Bubble tea

 Filippo Carlot/Imago Stock&people/Profimedia/Filippo Carlot/imago Stock&people/profimedia

Popularni bubble tea zaslužan je za najmanje šest novih kineskih milijardera u posljednjih nekoliko godina. Riječ je o slatkom piću na bazi čaja koje obično dolazi s "mjehurićima" od tapioke koji tonu na dno.

Na burzu u Hong Hongu izašao je treći najveći kineski proizvođač bubble tea - Sichuan Baicha Baidao Industrial Co., poznat i kao Chabaidao (što u doslovnom prijevodu znači "sto vrsta čaja"). Osnivači tvrtke, supružnici Wang Xiaokuna i Lia Weihonga, očekivali su da će se naći na popisu kineskih bubble tea milijardera, no prvi podaci ne idu im u prilog.

Iako se njihov izlazak na burzu najavljivao kao “najveći u Hong Kongu” ove godine, Bloomberg piše kako je kineski proizvođač čaja s mjehurićima doživio pao vrijednosti dionica od čak 38 posto. To je najgori rezultat prvog dana od 2015. za bilo koju inicijalnu javnu ponudu na hongkonškoj burzi koja je prikupila najmanje 300 milijuna dolara. Analitičari kao razloge razočaravajućeg početka navode zabrinutost ulagača zbog rastuće konkurencije i još uvijek slabo raspoloženje potrošača u Kini.

"Kinesko tržište svježe pripremljenih čajeva je vrlo konkurentno i fragmentirano, s rastućim pritiskom na prodajne cijene, dok su istovremeno ulazni troškovi sve veći”, objasnila je za Bloomberg Ada Li, viša analitičarka za azijsko-pacifičku robu široke potrošnje.

“Potrošači u Kini stežu svoje novčanike zbog ekonomske neizvjesnosti i tekuće krize nekretnina", dodala je.

Chabaidao je prehodno uspio prikupiti 331 milijun dolara zbog svojih izvrsnih poslovnih rezultata. U prošloj financijskoj godini, koja je trajala do kraja prosinca 2023., prihod je iznosio 5,7 milijardi juana (oko 738 milijuna eura), a bruto dobit 1,96 milijardi juana (254 milijuna eura). Unatoč gospodarskom usporavanju Kine, prodaja im je tako porasla je za više od 56 posto između 2021. i 2023.

Osnivači Chabaidaoa otvorili su prvo prodajno mjesto tvrtke 2008. godine u Chengduu, glavnom gradu pokrajine Sichuan. Franšizni model u 2018. ubrzao je rast, podigavši ​​broj trgovina diljem Kine na više od 8000. U siječnju su otvorili svoju prvu poslovnicu izvan Kine, u južnokorejskom Seulu. Pad vrijednosti dionica na burzi tako je zaustavio dosadašnje pozitivne trendove.

Chabaidaov loš prvi dan na burzi mogao bi utjecati na odluke drugih lanaca bubble tea da krenu s prodajom novih dionica - prije svega Guming Holdingsa, koji je drugi najveći igrač na kineskom tržištu čaja s mjehurićima s 9000 trgovina i Auntea Jenny (Shanghai) Industriala., četvrtog najvećeg trgovca tim napitkom.

Najveći kineski proizvođač bubble tea Mixue Group ima oko 36 tisuća trgovina što ga čini gotovo jednako velikim lancem kao Starbucks. Od ukupnog broja, 32 tisuće se odnose na trgovine otvorene u Kini, a dodatne četiri tisuće su otvorene otvorene u 11 drugih zemalja, uglavnom onim u susjedstvu. Mixue su 1997. godine u pokrajini Henan osnovala braća Zhang HongChao i Zhang Hongfu, a Bloomberg procjenjuje da svaki brat ima neto vrijednost od 1,5 milijardi dolara. Njihova tvrtka također razmišlja o izlasku na burzu.

Porast u poslovanju čajeva s mjehurićima posebno je pogodovao jeftinijim proizvođačima čaja, dok su oni vrhunski proizvođači zapali u probleme. Tvrtka Nayuki Holdings bila je izrazito popularni lanac s 1800 bubble tea trgovina, no od kad je prije tri godine izašao na burzu do danas cijene dionica su pale za gotovo 90 posto. Bloomberg procjenjuje da se zbog toga ukupna neto vrijednosti njegovih osnivača pala s 2,2 milijarde dolara na manje od 300 milijuna dolara danas.

Čaj s mjehurićima popularan je i među Hrvatima pa je posljednjih godina otvoreno nekoliko lokala koji ga imaju u ponudi. Piće je izumljeno u Tajvanu 80-ih, ali je veliku popularnost steklo u Kini u kojoj se danas za kupce natječu tisuće bubble tea brendova. Unatoč velikom uspjehu pojedinih igrača koji su postali milijarderi, tako velika konkurencija za one slabije znači da vjerojatno nikada neće postići takav uspjeh.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 10:48