Otežani postupak

Osnujete li tvrtku za 10 kuna računajte da će vas zatvaranje stajati minimalno 35.000

Stručnjaci preporučuju nekoliko mogućih rješenja, koja će smanjiti trošak zatvaranja tvrtki
Ilustracija
 Boris Kovačev / Hanza Media

Sve koji od Nove godine žele zatvoriti svoju tvrtku, dočekalo je neugodno iznenađenje. Naime, likvidacija tvrtke u Hrvatskoj od početka ove godine znatno je skuplja, a razlog su prošlogodišnje izmjene Zakona o mirovinskom osiguranju, koje propisuju da likvidatori tvrtki - a to su, u pravilu, vlasnici ili direktori - moraju plaćati doprinose.

Čak i ako u računicu ne uzmemo uobičajene troškove zatvaranja tvrtki, koji nisu mali, računice stručnjaka pokazuju da zatvaranje tvrtke vlasnika samo po osnovi doprinosa koje mora platiti može koštati i 30.000 kuna godišnje! Pritom se kao pretpostavka uzima da proces likvidacije tvrtke traje prosječnih godinu dana iako se cijeli postupak u praksi vrlo često zna otegnuti.

Dodatni troškovi

Dodamo li tome i “normalne” troškove zatvaranja tvrtke, koji se, prema izračunima knjigovođa, sada kreću u rasponu od 1500 do 2000 kuna za jednostavni d.o.o., odnosno između 3000 i 3500 kuna za d.o.o., a pokrivaju troškove javnih bilježnika, sudske pristojbe za otvaranje postupka likvidacije i postupak upisa brisanja u sudski registar, ukupan trošak zatvaranja tvrtke može dosegnuti i 35.000 kuna. I to pod pretpostavkom da cijeli proces traje “samo” godinu dana. Naravno, ako se postupak produlji, rastu i troškovi.

Ne čudi stoga što su se mnogi poduzetnici koji su odlučili likvidirati svoje poslovanje s prvim danom nove godine našli u paradoksalnoj situaciji: tvrtke uglavnom zatvaraju jer nemaju novca za daljnje poslovanje, a istodobno im država na naplatu šalje iznose doprinosa koje nemaju čime platiti. Tako i zatvaranje tvrtke u Hrvatskoj za mnoge postaje pravi Sizifov posao.

- Imamo apsurdnu situaciju da se tvrtku u Hrvatskoj može lako otvoriti, a zatvara se uz jako mnogo problema. Cijeli proces likvidacije tvrtke je dugotrajan, a sada još skuplji - upozorava Vesna Kunovac, vlasnica knjigovodstvenog servisa S. B. Uplata iz Zagreba.

Traženje izlaza

O tome svjedoče i primjeri naših čitatelja, koji se posljednjih dana javljaju redakciji, žaleći se na otežan i skuplji postupak zatvaranja tvrtki. Među njima ima i onih koji odlaze iz Hrvatske, pa su zato i odlučili staviti ključ u bravu. No, umjesto brzog i razmjerno jeftinog postupka, sada ih čeka pravi administrativni labirint, traženje izlaza koje nije nimalo jeftino.

Među poduzetnicima koji su odlučili zatvoriti tvrtku, a na tom su se putu suočili s brojnim neočekivanim problemima, i naša je čitateljica Sanja, koja ne želi istupati pod punim imenom i prezimenom, no njezini su podaci poznati redakciji. Sanja je 2015. godine otvorila tvrtku i poslovala je do kraja 2016., dakle, malo manje od dvije godine.

- Zbog nemogućnosti nastavka poslovanja iz osobnih razloga, 2017. godine sam pokrenula postupak likvidacije. On, međutim, još nije dovršen, Trgovački sud još nije donio rješenje. U međuvremenu se donose novi zakoni, posebice oni koji se tiču obveza likvidatora, a oni se dotiču i nas koji čekamo odluku o likvidaciji tvrtke koja ne posluje skoro već dvije godine i nema zaposlenih ni imovine - žali se Sanja.

Drugim riječima, u slučaju naše ogorčene čitateljice postupak likvidacije već sada traje dulje nego što je funkcionirala njezina tvrtka. I, žali se, nema naznaka da bi uskoro mogao završiti. Za to vrijeme gomilaju se novi, nepredviđeni troškovi.

Neugodno je iznenađenje dočekalo i jednog našeg čitatelja, 72-godišnjeg poduzetnika iz Zagreba, koji je sada u mirovini. On je prije 13 godina otvorio tvrtku za projektiranje elektrosustava: tada ga je samo otvaranje tvrtke, ističe, stajalo oko 5600 kuna. Tvrtka nije imala zaposlenika, a on je kao vlasnik i direktor povremeno odrađivao poslove projektiranja za klijente i uredno podmirivao obveze prema državi. No, kako je posla bilo sve manje, a tvrtka ga je u hladnom pogonu stajala oko 1500 eura godišnje, naš čitatelj, čiji su podaci također poznati redakciji, odlučuje zatvoriti tvrtku. Likvidaciju pokreće krajem prosinca 2017. godine.

- Likvidaciju sam pokrenuo krajem prosinca 2017. godine, predao sam dokumentaciju Trgovačkom sudu i objavio to u Narodnim novinama. Proces likvidacije službeno je pokrenut u ožujku prošle godine, a kako traje oko godinu dana, tvrtka bi trebala biti likvidirana u ožujku ove godine. Ukupan trošak zatvaranja trebao je iznositi oko 2000 kuna, ali uslijedio je hladan tuš! Obavijestili su me da prema novom zakonu moram zaposliti likvidatora te mu isplaćivati plaću i uplaćivati doprinose, što prema starim propisima nisam morao - upozorava naš čitatelj.

Financijski stručnjaci objašnjavaju da se s ovom godinom ništa u propisima nije mijenjalo u samoj proceduri ili izravnim troškovima likvidacije tvrtke. No, podsjećaju da je izmijenjen Zakon o mirovinskom osiguranju, prema kojem se likvidatori trebaju obvezno osigurati kao samostalni osiguranici ako već nisu osigurani po nekoj drugoj osnovi. Ako se samostalno osiguravaju kao likvidatori, obvezni su, prema rješenju Porezne uprave, plaćati doprinose na osnovicu od 8448 kuna. Ako su, pak, osigurani po nekoj drugoj osnovi, onda osnovica za obračun doprinosa ne može biti niža od 5491,20 kuna, pojašnjavaju nam financijski stručnjaci odredbe novih propisa, a u slučaju da su drugdje prijavljeni na manju osnovicu od te, poreznici će im obračunati razliku od tog iznosa, ističu naši sugovornici.

Druga rješenja

- Računice pokazuju da će mjesečno samo na ime doprinosa morati uplaćivati i do 2500 kuna, što na godišnjoj razini rezultira troškom od oko 30.000 kuna - ističe Kunovac.

- Likvidacija trgovačkog društva uvijek je bila velik i zahtjevan posao, to ne ide preko noći. Čak i ako poduzeće nema dugova, ono ne prestaje automatski s radom i ne zatvara se automatizmom. No, stvari se dodatno kompliciraju odlukom da vlasnik mora biti zaposlen u tvrtki i plaćati doprinose - objašnjava Vlado Brkanić, financijski savjetnik.

Stručnjaci strahuju da će u ovoj godini, upravo zbog novouvedene obveze da vlasnik bude zaposlen u svojoj tvrtki i uplaćuje doprinose, ali i zbog nastavka iseljavanja, doći do prave eksplozije zatvaranja tvrtki. No, sam proces zatvaranja sada je skuplji jer se doprinosi moraju plaćati i za likvidatore.

Stručnjaci stoga preporučuju poduzetnicima nekoliko mogućih rješenja, koja će im smanjiti trošak zatvaranja tvrtki. Jedan je, primjerice, da na mjesto likvidatora postave nekoga kome vjeruju i koji je negdje već zaposlen. Drugi je, dodaju, da vlasnik tvrtku koje se želi riješiti ne likvidira, nego da je proda, makar i za simboličan iznos, zaključuju financijski stručnjaci.

Dodajmo ovome da smo upit o novim troškovima za likvidaciju tvrtke poslali i Poreznoj upravi, no odgovor nismo dobili.

HGK: Prošle godine ugašeno gotovo 10.000 tvrtki u Hrvatskoj

Prema podacima HGK, u Hrvatskoj je lani ugašeno malo manje od 10.000 tvrtki. No, ta brojka obuhvaća sve tvrtke koje su prestale poslovati po raznim osnovama, od kojih je likvidacija samo jedna. Nešto su precizniji podaci zagrebačke tvrtke Alpha Capitalis, prema kojima je u Hrvatskoj sredinom siječnja malo manje od 4900 tvrtki nosilo neslavnu titulu “u likvidaciji”.

U HGK kažu da je njihovo Udruženje računovođa još u listopadu prošle godine Ministarstvo financija upozoravalo na problem plaćanja doprinosa za likvidatore te predložilo da se iz prijedloga zakona brišu te odredbe. Naime, već sama činjenica da poduzetnici pokreću likvidaciju društva znači da ne mogu nastaviti s obavljanjem djelatnosti, a obveza plaćanja doprinosa nepotrebno im stvara dodatni teret, koji vjerojatno neće biti u stanju podnijeti. To se posebno odnosi na mikropoduzetnike i male poduzetnike te na poduzetnike početnike, korisnike poticaja za samozapošljavanje.

Ti poduzetnici ni kao članovi uprave svojeg društva nisu imali sredstava za doprinose, pa je razumljivo da ih neće imati ni kao likvidatori. Kako oni ne mogu utjecati na brzinu likvidacijskog postupka, koji prema praksi trgovačkih sudova može trajati i do dvije godine, ovim ih se prijedlogom stavlja u bezizlaznu situaciju, navodi, među ostalim, Udruženje računovođa u službenom stajalištu koje je lani uputilo Ministarstvu financija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. rujan 2024 20:04