Liburnia Riviera Hoteli jedna je od vodećih hotelskih kompanija. Upravlja s 13 hotela kategoriziranih u rasponu od tri do pet zvjezdica, pet vila i jednim kampom. S ukupno 1976 soba u hotelskom smještaju, 248 smještajnih kapaciteta u kamp-ponudi te 143 sobe u bungalovima te pokretnim smještajnim jedinicama, LRH predstavlja polovicu kapaciteta Opatijske rivijere. LRH je dio grupacije koja ima u vlasništvu i upravlja s više od 50 komercijalnih i nekomercijalnih objekata u funkciji turizma.
Liburnia Riviera Hoteli dobili su krajem 2019. godine novog većinskog vlasnika, tvrtku Gitone Adriatic, iza koje stoji njemačka obitelj Lürssen, najpoznatiji svjetski proizvođač luksuznih megajahti, ali i proizvođač brodova za ratnu mornaricu. Novi predsjednik Uprave Liburnia Riviera Hotela Vladimir Bošnjak diplomirao je ekonomiju i matematiku na Concordia Collegeu te završio MBA na Pennsylvania State Universityju. U više od 20 godina radio je u upravama tvrtki za investicijsko bankarstvo, na složenim financijskim restrukturiranjima, poslovima vezanim za upravljanje rizicima u financijskom sektoru te organizacijskom restrukturiranju. Uspješno je radio na većem broju značajnih M&A transakcija u jugoistočnoj Europi, vodio je tzv. lošu banku kroz naplatu rizičnih plasmana, a posljednjih desetak godina bavi se poslovima restrukturiranja i kriznog upravljanja.
Jeste li otvorili sve svoje hotele?
- Otvoreni su hoteli Ambasador, Admiral, Palace Bellevue i Excelsior te Villa Belvedere i kamp u Medveji. Početkom lipnja otvaraju se i naši obiteljski hoteli Ičići i Marina, a nakon njih i hoteli Istra i Imperial. Do kraja lipnja trebalo bi biti otvoreno desetak naših objekata. Ljudi su željni putovanja, što se vidi i na povećanju dinamike bookinga. Ako situacija to dopusti, otvorit ćemo sve objekte za sezonu.
Kakvi su dosadašnji pokazatelji LRH?
- Opatija je na trećem mjestu top 10 destinacija Hrvatske prema hotelskom turističkom prometu u 2021. godini, tako da su i naši pokazatelji vrlo dobri s obzirom na očekivanja.
Jeste li zadovoljni, u ovakvim okolnostima, interesom gostiju?
- Situacija s rezervacijama još nije na razini na koju smo se navikli prethodnih godina, što ne čudi s obzirom na to da mnoge zemlje još uvijek imaju visoku razinu ograničenja putovanja. Ovu godinu će obilježiti fleksibilnost i prilagođavanje situaciji. Međutim, broj rezervacija se povećava iz tjedna u tjedan, a očekujemo nova pozitivna kretanja zbog sve većeg broja cijepljenih i rezultata istraživanja koji uglavnom pokazuju znatno poboljšanje epidemiološke situacije.
Poslovni subjekti vezani uz organizirana putovanja su u teškoj situaciji uključujući i autobusere kojima je Kvarner omiljena destinacija. Osjeti li se to?
- Naravno da se osjeti jer nam je taj segment gotovo izostao ove godine. Ako se djelomično i vrati tijekom godine, sigurno će ostati neke restrikcije za autobusne prijevoznike. Izgledno je da autobusi neće moći primati broj putnika kakav su imali dosadašnjih godina. Pitanje je kako će u takvim okolnostima i poslovati. LRH se zajedno s ostalim dionicima u turizmu na Opatijskoj rivijeri polako pokušava odmaknuti od toga da smo autobus destinacija. Ulaganjima i drugačijim pozicioniranjem cilj nam je povećati kvalitetu usluge i kvalitetu destinacije. Namjeravamo dovesti nekoliko brendiranih restorana, a očekuje se da će lokalna uprava potaknuti i ostale ugostitelje u Opatiji kako bi podigli razinu svoje usluge. Tako namjeravamo privući goste veće platežne moći.
Koliko su opravdane ambicije novih vlasnika LRH o okretanju gostima koji konzumiraju luksuznije proizvode?
- Opatija je destinacija koja je stvorena za luksuzni turizam. Davne 1844. postala je elitno odmaralište, i nema razloga da Opatija još jednom ne postane središte brojnih svečanosti te kulturnih i zabavnih događaja. Snažan naglasak stavit ćemo na zdravstveni turizam i na razvoj nautičkog turizma. Izuzetno nas vesele upiti brojnih internacionalnih filmskih ekipa koje su prepoznale prekrasnu vizuru i arhitekturu Opatije i žele na ovom području snimati serije i filmove. U svemu ovome važna je suradnja i koordinacija svih hotelskih kuća u Opatiji s Gradom i lokalnim turističkim zajednicama, ali i sa svim drugim ugostiteljima. Jedna hotelska kuća ne može sama podići cijelu destinaciju. Moramo zajednički djelovati kako bismo unaprijedili ponudu, privukli organizatore velikih događaja i sve skupa digli na jednu višu razinu. LRH želi da Opatija ponovno postane destinacija visoke kvalitete i bogate te raznovrsne turističke ponude u kojoj će se svi posjetitelji i stanovnici osjećati ugodno 365 dana u godini. Budućnost LRH u jednom trenutku bit će i u razvoju velikih turističkih lanaca, odnosno u dovođenju svjetski poznatih brendova u naše hotele i restorane.
Zašto su u ostvarenju tog cilja važni brendovi?
- Brendovi su jako važni jer mogu i manje poznatu destinaciju staviti na kartu internacionalne prepoznatljivosti. Poznati hotelski brendovi mogu povećati atraktivnost nekog objekta i učiniti ga vidljivijim na tržištu, pogotovo danas kada se sve radi online i kada je u prvom planu sigurnost i povjerenje, pa gosti često znaju birati provjereno odnosno svjetski poznate brendove.
Osim smještaja i gastro ponude, koje još turističke proizvode namjeravate razvijati?
- Mi ćemo se svakako povezati i s lokalnim proizvođačima hrane i pića. Želimo doprinijeti razvoju lokalnih OPG-ova i proizvođača. Opatija je oduvijek destinacija zdravstvenog turizma. U hotelu Ambasador uskoro otvaramo i kliniku ljepote koju će voditi jedan od vodećih dermatologa u regiji. Sa specijalnom bolnicom Thalassotherapia Opatija razvijamo zdravstveno-turističke pakete, ostvarili smo suradnju s Fakultetom za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji, a želju za dolaskom u Opatiju i suradnjom s LRH iskazale su i razne industrije kao što su medicinska, financijska i gaming industrija. Nautički turizam ima veliki potencijal na ovom području i tu sigurno možemo puno ponuditi s obzirom na našu povezanost s jednim od najvećih proizvođača luksuznih megajahti. Unatoč malom broju B2B sastanaka, LRH će biti prisutan na jednom takvom skupu za luksuzni turizam, a u skoroj budućnosti planiramo renoviranje naših jedinstvenih povijesnih vila koje privlače i slavne osobe.
Što nedostaje Opatiji da bi privukla međunarodne organizatore skupova?
- Opatija i dalje sve to ima. Samo treba kvalitetnije brendirati destinaciju i privući organizatore. LRH kreće u rekonstrukciju određenog broja hotela od kojih će neki nakon obnove nuditi kvalitetno opremljene dvorane i sve što je potrebno za organizaciju međunarodnog skupa na visokoj razini. Osigurat ćemo i veći broj parkirnih mjesta, što je jedan od ozbiljnijih problema u Opatiji. Već sada imamo projekt Utakmica života, u suradnji s HRT-om i HNS-om, ali tu su i razne druge industrije koje su pokazale interes. Sigurno je da se ovaj segment neće oporaviti odmah u 2021., ali će biti važan dio poslovanja u budućnosti. Što se tiče konferencija i poslovnih skupova, u ovoj pandemiji su se takva događanja prebacila na digitalne platforme, ali ljudi se žele družiti tako da će se i taj segment polako oporavljati. Već ima upita, ali ih puno više očekujemo na jesen.
Je li dovršeno financijsko i operativno restrukturiranje LRH? Postavljanje financijskog stručnjaka na čelno mjesto turističke kompanije uvijek se veže uz financijsko restrukturiranje?
- Osnova svake uspješne tvrtke je upravljanje financijama. Dobro poznavanje financija trebao bi biti preduvjet za upravljačke pozicije, pogotovo kada govorimo o velikim sustavima kao što je LRH. Ove godine najvažnije nam je osigurati financijsku stabilnost kroz uobičajeno preslaganje bilance i omogućiti fleksibilan model upravljanja u ovo vrijeme pandemije koji će nam omogućiti da uspješno nastavimo ulaganja i pozitivni zamah u poslovanju te da zadržimo radna mjesta i zaposlimo nove ljude. Ono što trebamo napraviti u financijskom smislu nije ništa neuobičajeno u vođenju kompanije. Imamo određenu strukturu bilance i poduzimamo određene aktivnosti u tom smislu. S druge strane, pripremamo se za investicijski ciklus kako bismo već krajem ove sezone krenuli s realizacijom projekata.
U kakvom je stanju LRH?
- LRH je imala tešku prošlu godinu kao i cijeli turistički sektor. Rezultati nisu spektakularni, ali je kompanija u dobrom stanju i uspjeli smo zadržati sva radna mjesta. Naša prednost je što imamo snažnog vlasnika i zaleđe da možemo izdržati krizu. Vlasnik ima velike ambicije, ali to nije dovoljno, mora se i LRH dokazati da može te ambicije i planove realizirati.
Možete li nešto reći o investicijama?
- LRH je najveća hotelska kuća na Opatijskoj rivijeri tako da ne možete ništa napraviti bez kvalitetne suradnje s lokalnom upravom i zajednicom. Vlasnik LRH je jedan od poznatijih svjetskih brodograditelja specijaliziranih za super i megajahte. Kroz ulaganje i razvoj marine Porto Baroš naša namjera je podizanje segmenta nautičkog turizma na puno veću razinu, a sve to želimo vezati sa smještajnim kapacitetima u našim hotelima. Zimovanje jahti također je vrlo unosan posao i u sklopu projekta Porto Baroš se mogu stvoriti svi uvjeti da bi velike, mega i superjahte zimovale u Rijeci. Opatija može biti premium destinacija dok bi Rijeka osigurala prateću infrastrukturu za takvu destinaciju. Uza sve to ide i podizanje razine ugostiteljske ponude, ali i razvoj drugih komercijalnih sadržaja namijenjenih takvim gostima. Mi u Opatiji ne želimo samo jedan segment populacije, a posebno želimo privući mlade ljude. Zato imamo u planu postupno dovoditi raznovrsna događanja u Opatiju bilo da se radi o filmskoj i gaming industriji ili specijalnim događanjima za mlade, kao što je Ljetna škola koju planiramo u suradnji s opatijskim fakultetom. Kombinacija svega toga trebala bi rezultirati višestrukim povećanjem potrošnje po gostu u ovoj destinaciji, uključujući i veću cijenu smještaja. To nije proces od jedne ili dvije sezone, nego je to puno duži proces.
Koje investicije konkretno pripremate?
- U pripremi su brojni projekti i investicije, od kojih posebno izdvajam već pokrenutu obnovu jednog od prvih hotela na Jadranu i povijesne znamenitosti Opatije – hotela Kvarner, kao i radove na terasi hotela Imperial gdje otvaramo slastičarnicu i kavanu. S Gradom idemo u obnovu Slatine. Želimo na tom području izgraditi najljepši mali trg na Mediteranu na kojem će se ljudi moći okupljati i uživati, ali i na kojem bi se organizirala velika sportska i druga događanja. S Gradom Opatijom razgovarali smo o konkretnim projektima kao što su osnivanje turističko-tehnološkog inkubatora i inovacijskog centra, osnivanje hotel škole, razvoj dodatnog sadržaj za mlade, osnivanje kulinarske akademije, digitalizacija raznih usluga i proizvoda, ali i o drugim projektima koji su u planu. Bitna je i nova financijska omotnica iz EU koja otvara niz mogućnosti za prijavu projekata na natječaje Europske unije.
Lürssen je u svijetu poznat po proizvodnji i preinaci superjahti i, očito, ulaskom u hotelijerstvo diversificira poslovanje!?
- Točno, ovo je prvi put da grupacija Lürssen ulaže u turizam, zato što vjeruju da je ovo iznimno kvalitetna destinacija. Plan je ulagati u sve hotele i u isto vrijeme razvijati destinaciju, ali i raditi sve to u skladu s očuvanjem prirode i okoliša. Lürssen će uskoro otvoriti i najmoderniji centar za razvoj i dizajn jahti u Rijeci u bivšem prostoru Torpeda. Vlasnik naše grupacije vrlo je ozbiljan i profesionalan i došao je ovamo sa željom da tu i ostane te da investira u različite segmente poslovanja u Hrvatskoj. Fokus će, naravno, biti na pružanju turističkih i hotelijerskih usluga najviše razine. Značajan dio investicija neće biti vezan za LRH, kao ni za turistički sektor. Interes postoji u raznim drugim djelatnostima, a posebno u građevinskom i nautičkom segmentu.
Je li Opatija dobila jednog od najpoželjnijih investitora?
- To je na drugima da potvrde. Mi smo krenuli ozbiljno raditi i vjerujem da će se to vrlo brzo pokazati i da će sami Opatijci to znati prepoznati.
Što očekujete od ove sezone?
- Optimističan sam i vjerujem da će ova sezona biti bolja nego ona 2020., kada je Hrvatska bila jedna od vodećih turističkih odredišta na Mediteranu. Nema razloga vjerovati da to neće biti i 2021. godine, posebno s obzirom na to da su sigurnost i fleksibilnost prioritet broj jedan svim turistima koji planiraju putovati, a što Opatija treba iskoristiti. Prilagodili smo pravila rezervacije i otkazivanja, kreditna kartica više nije potrebna prilikom bookinga, tako da nudimo maksimalnu fleksibilnost, jer su naši gosti na prvom mjestu. Što se tiče bookinga, vidimo povećanje dinamike, a najveći interes trenutno pokazuju domaći gosti, zatim Austrija, Njemačka i Mađarska.
Koja tržišta ciljate ove godine?
- Naši hoteli, kampovi i vile mogu primiti velik broj gostiju tako da ćemo ciljati različita tržišta i ciljne skupine. Kako je sigurnost prioritet broj jedan ove godine kod izbora za godišnji, mnogi turisti će odabrati lokaciju koja im je blizu i u koju mogu doći autom. U tom smislu naglasak će biti na domaćem tržištu kao i susjednim zemljama, posebno Austriji, Sloveniji i Njemačkoj.
Je li i došlo do korekcije cijena usluga?
- Pomno pratimo kretanja bookinga kako kod nas tako i kod konkurencije. Najviše je interesa za objekte viših kategorija koji postižu i nešto višu cijenu, a mi smo za ovu sezonu u našim ključnim objektima radili na podizanju kvalitete usluge. Ukupni prihodi zasigurno neće biti na razini 2019. godine, ali će prosječna cijena sobe pratiti poboljšanje kvalitete usluge.
U kojoj je fazi cijepljenje vaših djelatnika?
- Najveći dio naših zaposlenika je cijepljen. Naše osoblje je posebno obučeno kako bi osiguralo sigurnost gostiju bez odricanja od udobnosti. Svi naši objekti dio su projekta “Safe stay in Croatia” i imaju nacionalnu oznaku sigurnog boravka te smo dodatno prilagodili ionako visoke higijenske standarde. Mi smo već od 1. travnja krenuli i s testiranjem naših gostiju ispred hotela Bellevue, a moguće je organizirati i testiranje u objektu u kojem gost boravi.
Koliko radnika zapošljava LRH?
- LRH ima oko 400 stalno zaposlenih i u ovim teškim uvjetima dali smo sve od sebe da očuvamo ta radna mjesta. Mi dugoročno želimo biti jedan od najpoželjnijih poslodavaca na Kvarneru i zato je iznimno bitno da svi naši zaposlenici budu zadovoljni. Mogu sa zadovoljstvom reći da nismo imali problema oko pronalaska radnika i da smo u ovoj godini zaposlili već 170 sezonskih radnika, a planiramo ih zaposliti i do ukupno 500 bude li se sezona odvijala prema planu.
Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....