Za Tita su neki njegovi kuhari pričali da je uz ručak najviše volio cviček. Ali, kad je riječ o ozbiljnijem alkoholu, samo je Chivas bio dovoljno dobar. Neki drugi revolucionarni vođe nisu bili tako izbirljivi pa se na Kubi pio rum, a u Kini? Ondje status kultnog žestokog pića ima Moutai.
Memoari
Razlog za to je s jedne strane pitanje lokalnog ukusa, a s druge strane politička pozadina. Tim je pićem Narodnoj Republici Kini nazdravljao njezin osnivač Mao Ce-tung. A on je sve popularniji kako raste kult novog predsjednika do smrti, Xi Jinpinga. Osim toga, deseci njegovih generala u svojim su memoarima pisali kako su koristili Moutai za čišćenje i dezinfekciju rana tijekom Dugog marša, ključnog događaja kineske revolucije. Ikona revolucije. Koja je stekla globalnu slavu 1972. godine, kad je kineski premijer Ču En-laj njome nazdravio američkom predsjedniku Richardu Nixonu na službenoj večeri nakon koje je krenuo proces normalizacije odnosa dviju država. Dvije godine kasnije američki državni tajnik Henry Kissinger je rekao Deng Xiaopingu, budućem kineskom lideru: “Mislim da, ako popijemo dovoljno Moutaija, možemo sve riješiti”. Kissinger je postao jedan od rijetkih Zapadnjaka kojima se sviđa ovo piće arome sojina umaka i okusa koji kombinira voće, žitarice i biljke. Mnogi drugi navode da je “bolesno slatko”. Ukratko, taj je izuzetno oštar alkohol, koji mnogi teško podnose, postao politički simbol. Odabir kineske elite, ono što se mora imati da bi se pripadalo vrhuški. Nema poslovnog banketa bez Moutaija, kaže distributer, a prenosi Financial Times.
Taj Moutai, preciznije tvrtka koja ga proizvodi, postala je najvredniji svjetski proizvođač alkoholnih pića: tržišna kapitalizacija mu je 260 milijardi dolara. Više nego AB InBev, Diageo i Heineken zajedno. Da dodatno pojasnimo: ta tvrtka na tržištu vrijedi više od Coca-Cole, Disneyja ili proizvođača luksuzne robe LVMH.
Poklon
U Kini je Moutai stoga rado priman poklon pa se u pravilu donosi lokalnim dužnosnicima ako se želi nešto isposlovati. Kad je Xi 2013. godine pokrenuo protukorupcijsku kampanju, tvrtka je bila ozbiljno uzdrmana jer je pala prodaja. Ali, onda se sve vratilo na staro. A stavljanje dijela zemlje pod ključ bio je okidač za prodaju: dionice tvrtke su porasle gotovo za 50% od početka veljače. Proizvodnja je doživjela pravi procvat. Bifei su bili zatvoreni. A sjećamo se što kaže Cesarić, “jer utjehe nema u vodi”. A utjehu su Kinezi tražili u domaćem, prodaja robnih marki Diagea i Pernod Ricarda je u tom razdoblju pala. I bez kampanje “kupuj kinesko”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....