Zapelo u ladicama

Odluka se čeka, a gubici rastu: Đuro Đaković dnevno radi nekoliko desetaka tisuća eura gubitka

Neki naručitelji kojima su isporučeni vagoni nisu zadovoljni i prijete naplatom penala teškim više milijuna eura

 
 Danijel Soldo/Cropix

Krajem siječnja Uprava tvrtke Đuro Đaković objavila je da nastavlja pregovore s tvrtkom DD Acquisition iz Češke za sudjelovanje u restrukturiranju Đuro Đaković grupe dokapitalizacijom, pojednostavljeno rečeno - o tome da slavonskobrodsku kompaniju kupe Česi. Prije mjesec dana Česi su dali ponudu za preuzimanje Đure Đakovića, a Uprava društva tada je, putem Zagrebačke burze, objavila da će "u idućem razdoblju Društvo izvršiti detaljnu analizu zaprimljene ponude, nakon čega će potaknuti komunikaciju s tijelima nadležnim za daljnju provedbu pregovora i odlučivanje o sadržaju pristigle ponude". To uključuje odluke nadležnog Ministarstva gospodarstva uime države te sazivanje Glavne skupštine društva. Uz to, program restrukturiranja mora odobriti i Europska komisija nakon što je hrvatska Vlada 16. siječnja 2020. dala jamstvo za državnu potporu tvrtki putem HBOR-a u iznosu od 300 milijuna kuna kako bi se riješio problem nelikvidnost kompanije. Bruxelles je odobrio tu državnu potporu uz obvezu restrukturiranja tvrtke. Tu potporu tvrtka je državi trebala vratiti do 31. prosinca 2020., no to se nije dogodilo.

Iako Đuri Đakoviću uslijed sve većih gubitaka, koji, prema dostupnim informacijama, na dnevnoj bazi rastu za nekoliko desetaka tisuća eura, te višemilijunskih gubitaka iz prošlih godina ponovo prijete nelikvidnost i stečaj, cijeli proces donošenja odluka odvija se puževim korakom, a vrijeme za donošenje konkretnih odluka ubrzano curi.

Javni poziv

Prema nekim neslužbenim procjenama odluka o novom vlasniku trebala bi biti donijeta do kraja lipnja jer u suprotnom tvrtki uslijed nagomilanih dugova prijeti stečaj i propast. Na naša pitanja o procesu dokapitalizacije u Upravi tvrtke odgovaraju kako u ovom trenutku o tome ne mogu govoriti a isti smo odgovor dobili i od češke strane.

Grupaciju Đuro Đaković čine tvrtke Đuro Đaković Specijalna vozila, Đuro Đaković Energetika i infrastruktura, Đuro Đaković Industrijska rješenja, Đuro Đaković Strojna obrada te sama Đuro Đaković Grupa.

image
Danijel Soldo/Cropix

U lipnju 2020. godine Uprava tvrtke objavila je javni poziv za neobvezujuće iskazivanje interesa investitora za sudjelovanje u restrukturiranju grupacije s dokapitalizacijom. Pristigle su dvije ponude, a u siječnju je objavljeno da se pregovori nastavljaju s češkom tvrtkom DD Acquisition.

Njezini osnivači su češki poduzetnici Jaroslav Strnad i Rene Matera. Strnad je osnivač jedne od najvećih čeških kompanija, Czechoslovak Groupa, a preko svoje grupacije CE Industries drži 65-postotni udjel u DD Acquisitionu, dok Matera drži 35 posto udjela preko svoje Promet grupe, koja je također jedna od vodećih čeških kompanija.

Czechoslovak Group u svojem sastavu ima čak 28 kompanija iz segmenta energije, teškog inženjeringa, recikliranja sirovina, vojnog programa te željezničkog transporta. U njegovu je portfelju i poznata tvrtka Tatra, koja se bavi vojnim programom te, između ostalog, održavaju američka vozila Bradley. Grupacija ima više od 8000 zaposlenih.Matera je vlasnik Promet Groupa, kojem su u fokusu metalurgija i strojogradnja.Da vlasnici DD Acquisitiona imaju ozbiljne namjere s Đurom Đakovićem, pokazali su lani u studenom, dakle u vrijeme kada Uprava Đure Đakovića još nije odlučila hoće li prihvatiti njihovu neobvezujuću ponudu za preuzimanje te kada su od Nenada Bakića kupili 18,8 posto dionica tvrtke i time postali najveći pojedinačni vlasnik tvrtke.

Prigovori na vagone

Jednako tako, nisu ih destimulirali ni rezultati dubinskog snimanja kompanije. Prema neslužbenim informacijama, neke od najvećih dubioza utvrđene su u tvrtkama Đuro Đaković Industrijska rješenja te Đuro Đaković Specijalna vozila u segmentu proizvodnje vagona. Đuro Đaković se već godinama hvali svojim ugovorima za proizvodnju specijalnih vagona za inozemne naručitelje. I u ovoj godini već ima ugovore za tri europska naručitelja, u vrijednosti 250 milijuna kuna.

No, prema neslužbenim informacijama, neki od naručitelja kojima su vagoni već isporučeni imaju velikih prigovora na kvalitetu vagona te na kašnjenja u isporuci. Neki prijete naplatom višemilijunskim penalima u eurima te raskidom ugovora, što bi za potencijalnog budućeg vlasnika bilo veliko opterećenje.

Ukratko, analiza stanja u Đuri Đakoviću pokazala je izrazito loše rezultate, loš način poslovanja te nisku produktivnost.

No, sve to češke ponuđače nije obeshrabrilo. Upitno je, međutim, do kada će imati strpljenja jer s druge strane predstavnici države, kao glavni dioničari, svojim nečinjenjem usporavaju proces preuzimanja i guraju tvrtku u sve veće gubitke i propast.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 02:01