Članovi uže obitelji zaposlenih u javnom gradskom poduzeću Libertas Dubrovnik za prijevoz putnika dobili su povlašteni status, pa će umjesto 250 kuna mjesečno, pokaznu kartu toliko plaćati za čitavu godinu. Ispada da supružnici Libertasovih radnika pokaz plaćaju oko 21 kunu mjesečno.
Povlašteni status zaposlenici Libertasa dobili su kad je to poduzeće osnovano, još dok su Dubrovnikom vozili tramvaji. Status je ukinut 2012. godine, u gradonačelničkom mandatu Andra Vlahušića (HNS), no, aktualni dubrovački gradonačelnik Mato Franković (HDZ) odlučio je udovoljiti zahtjevima direktora Libertasa. Početkom rujna dao mu je suglasnost da izmijeni tarifni sustav i cjenik usluga.
Direktor Libertasa Antonio Vojvodić navodi kako je zahtjev za vraćanje pogodnosti pri kupnji pretplatnih karata poslao nakon niza sastanaka s predstavnicima radnika. Korisnici prava mogu biti bračni ili životni partneri i djeca radnika do napunjene 18 godine života, pod uvjetom da po nekoj drugoj osnovi već ne ostvaruju pravo na povlaštenu kartu.
- Odlukom većinskog vlasnika, u ovom slučaju Grada Dubrovnika, a usporedo s nastojanjem i traženjem sindikalne podružnice SSKH-a Libertas i Radničkog vijeća, donesena je odluka o visini naknade karte koju spominjete u pitanju. Također, ona predstavlja i jedan od alata i projekata kojim Libertas brine kroz kategoriju socijalne osviještenosti unutar samog poslovanja – objašnjavaju iz Libertasa za Dubrovački vjesnik.
Kad im je ova pogodnost ukinuta prije sedam godina, Libertasova sindikalna podružnica reagirala je izjavom kako ih je odluka zaboljela jer istodobno preko 10 tisuća korisnika raznih socijalnih programa plaćaju povlaštenu cijenu prijevoza ili se Dubrovnikom voze besplatno, a mnogi od njih imaju veća primanja od njihovih radnika.
Proljetos se mnogo govorilo o položaju vozača autobusa, o 10 tisuća neisplaćenih prekovremenih sati i nedostatku radne snage zbog čega su im ovo ljeto u pomoć došle kolege iz ZET-a. Neki su napustili posao kako bi vozili taksi ili Uber. U javnosti su izneseni podaci o prosječnim mjesečnim neto plaćama, ovisno o mjesecu od 7.200 do 7.900 kuna, što su iznosi dostignuti zbog činjenice da rade i 'petkom i svetkom'.
Za ovaj potez gradonačelnika Frankovića, kojim se vraćaju povlastice obiteljima zaposlenih, oporbeni vijećnik Vido Bogdanović (HSS) kaže kako je čisti populizam.
- Uporno se pokušavaju odmaknuti od Jugoslavije i onoga sistema, a stalno se u njega vraćaju. Takvi običaji, kakve su nekad ima željezničari, JAT-ovci ili Libertas, nemaju veze s vezom. Svi građani sufinanciraju poslovanje tog društva. Vjerojatno je riječ o jeftinom populizmu radi saniranja stanja u Libertasu, i ništa drugo – kaže Bogdanović.
Inače, na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća subvencije Libertasu iz proračuna Grada Dubrovnika povećane su za 620 tisuća kuna.
Što bi građani koji pune proračun rekli na to da kojim slučajem zaposlenici drugog gradskog poduzeća, Vodovoda Dubrovnik, mjesečno plaćaju samo 20 kuna vode.
- Analogija je ispravna, a suštinski to bi bilo pogrešno. Krajnji cilj treba biti da svi građani Dubrovnika imaju besplatan javni prijevoz. Ideja se godinama provlači i svako toliko je netko svojata, a takvom rješenju pristupaju ozbiljni gradovi koji se žele osloboditi problema u prometu – kaže Bogdanović. Mjesečna građanska karta je 250 kuna, na prigradskim linijama 300. Djeca s užeg gradskog područja i iz Mokošice mjesečno plaćaju 50 kuna za pokaznu kartu, a ostali, primjerice iz Štikovice, Osojnika ili Brsečina, 80 kuna. Pritom, Grad Dubrovnik osigurava oko 250 posve besplatnih karata učenicima koji, prema zakonu, imaju pravo na to zbog udaljenosti od škole.
Srednjoškolci kojima je mjesto stanovanja od škole udaljeno više od pet kilometara, što su primjerice učenici s područja Mokošice, za pokaz izdvajaju 12,50 kuna mjesečno, dok resorno ministarstvo pokriva razliku cijene. Učenici koji mjesto stanovanja imaju dalje od Mokošice, kao što su Gornja sela, u svom pokazu sudjeluju s 20 kuna, dok im razliku iznosa također pokriva resorno ministarstvo.
Gradonačelnik Franković zagovara ideju o besplatnom pokazu za sve građane, no, postoji i inicijativa Odjela za obrazovanje, sport, socijalnu skrb i civilno društvo da se u cenzus besplatnih pokaza uključe djeca koja se bave nekom izvanškolskom aktivnošću kao što su sport, glazbena škola i slično, kako bi se na taj način potakla takva vrsta aktivnosti. Prije donošenja konačne odluke, kažu iz gradske uprave, treba pričekati rezultate studijske analize Libertasovih linija, koja je u tijeku.
Studijska analiza Libertasovih linija koja bi trebala pokazati mogućnosti oslobađanja svih građana Dubrovnika plaćanja javnog prijevoza, nije bila potrebna za uvođenje povlaštenih karata za obitelji zaposlenih u Libertasu. Na pitanje kad će biti poznati rezultati analize, glasnogovornik Libertasa Nikša Grljević odgovara:
„Uzevši u obzir složenost problematike prometa u cjelini, cestovnu limitiranost užeg i šireg gradskog područja Grada Dubrovnika, sama izrada studije predstavlja dokument koji bi Libertasu u budućnosti predstavljao smjerokaz u kojem i kakvom pravcu razvijati i usmjeravati samu tvrtku. Upravo iz tih razloga, teško je dati konkretan rok, no nakon inicijalnog inputa i prijedloga (pl.) studijska analiza je trenutno u fazi pregledavanja i davanja prijedloga od strane Libertasa“.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....