AUTOBUSNI PRIJEVOZNICI

‘Novi zakon radi od nas budale koje moraju održavati linije cijelu godinu, dok će drugi zarađivati u sezoni‘

Domaći autobusni prijevoznici napuštaju radnu skupinu za izradu novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu

Ilustrativna fotografija

 Jure Miskovic/Cropix

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (MMPI) najavilo je u 2023. godini donošenje izmjena ključnog zakona za autobusni prijevoz u Hrvatskoj - Zakona o cestovnom prometu zbog čega je osnovana radna skupina.

Nezadovoljni postupcima Ministarstva, radnu skupinu sada napuštaju svi domaći autobusni prijevoznici, ostavljajući za stolom samo predstavnika jedne međunarodne online platforme. U njihovom priopćenju stoji da je riječ je o pro forma prijevozniku koji posjeduje samo četiri autobusa i četiri zaposlena vozača temeljem čega mu je Ministarstvo izdalo dozvole da kao kooperant drugih prijevoznika obavlja međužupanijski i međunarodni prijevoz putnika.

Autobusni prijevoznici iz Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) kao ključan razlog napuštanja radne skupine ističu novu definiciju kabotaže u međunarodnom prijevozu putnika koja ide u korist samo jednoj međunarodnoj platformi, dok će se velika šteta nanijeti građanima i domaćim prijevoznicima jer se dugoročno dovodi u pitanje opstojnost niza linija.

"Domaći prijevoznici ne žele vjerovati da bi se svjesno išlo uništavati hrvatske prijevoznike i raditi na štetu građana, ali upravo se takva mogućnost otvara kroz ovako loš prijedlog novog zakona. Udruzi hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika koja predstavlja gotovo sve autobusne prijevoznike u RH, s 8000 radnika, nije prihvatljiv način da im se – nakon fingirane rasprave – na stol stavlja gotovo zakonsko rješenje koje trenutno ide u korist samo jednom igraču na tržištu“, izjavio je Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika.

Iz Udruge objašnjavaju kako je prema trenutnim propisima u Hrvatskoj nije dozvoljeno autobusnim prijevoznicima u međunarodnom prijevozu kupiti i ostavljati putnike na međudestinacijama u Hrvatskoj (tzv. međunarodna kabotaža). Pojednostavljeno, ako prijevoznik vozi liniju Osijek - München, autobus na putu za Munchen smije stati u Zagrebu, ali samo kako bi pokupio putnike za München. Ta se linija ne smije koristiti istovremeno za prijevoz na relaciji Osijek - Zagreb.

Iz UHAJLP-a poručuju kako je zabrana logična i implementirana u nizu zemalja EU jer sprječava pogodovanje stranim prijevoznicima koji bi mogli manipulirati na unutarnjim linijama s ciljem uništenja konkurencije. Pritom su niže cijene samo marketinški trik da se s tih linija istisnu drugi prijevoznici, a nakon što se to dogodi cijene se povećavaju, a linije ukidaju u neprofitabilnom dijelu sezone. Problem je, ističu iz Udruge, što će po novom Zakonu kabotaža biti dozvoljena, a međunarodne platforme će voziti prema svojim planovima profitabilnosti, uglavnom tijekom turističke sezone, bez obveze pružanja redovite usluge čitave godine što je važno za svakodnevno i cjelogodišnje kretanje lokalnog stanovništva, a što čine hrvatski prijevoznici na unutarnjem tržištu. Pritom je da je zakonsko rješenje kreirano tako da će zabrana kabotaže i dalje vrijedi na potencijalno zanimljivim tržištima za hrvatske prijevoznike, tzv. bližem inozemstvu poput Slovenije i Mađarske. Znakovito je i da na duže relacije, npr. za München i druge njemački gradove, navodi se u priopćenju,putnike kupi isključivo jedna platforma.

"Ne želim vjerovati da se nas domaće prijevoznike diskriminira, jer zbog formulacije zakona upravo mi nećemo moći raditi kabotažu jer gravitiramo susjednim zemljama. S druge strane, od kabotaže mogu profitirati samo oni koji voze daleke destinacije, a zna se tko je to“, poručio je Meštrović i dodao da nitko ne kontrolira jesu li autobusi u međunarodnom prijevozu zapravo krenuli ili su putnici izvisili.

Dok prijevoznici u unutarnjem prijevozu moraju voziti bio autobus prazan ili ne, ubuduće će to moći odlučiti u zadnji tren, što putnicima onemogućava planiranje putovanja. "Uvođenje međunarodne kabotaže je protivno javnom interesu hrvatskih građana. Kada prođe turistička sezona, Dubrovčani neće imati kako doći do Zagreba jer će mali domaći prijevoznici biti uništeni, a međunarodne platforme će prestati voziti kada nema dovoljno putnika jer se vode isključivo vlastitim komercijalnim interesima. Uvođenje kabotaže nas domaće prijevoznike radi budalama jer moramo održavati linije cijelu godinu, a drugi će voziti kada im to odgovara i zarađivati u sezoni“, zaključio je Meštrović.

Iz Udruge poručuju kako će se prijevoznici braniti i dalje te po potrebi i pred drugim institucijama, a ne isključuju mogućnost općeg prosvjeda u Hrvatskoj koji je zadnja opcija koju zaista ne žele, ali će na nju biti prisiljeni ako zakon zaista bude donesen u ovom obliku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 05:47