Sunce Hoteli su jedna od vodećih turističkih grupa u Hrvatskoj sa 16 hotela uz obalu, jednim kampom, vlastitim zračnom lukom na otoku Braču i drugom turističkom imovinom koja se nalazi u Brelima, Tučepima, Bolu i Starigrad Paklenici. U zajedničkom pothvatu s TUI AG, Sunce ima premium hotel TUI Blue Jadran sa 161 smještajnom jedinicom.
Sunce Hoteli od početka kolovoza imaju novog predsjednika uprave, Hrvoja Veselka. Veselko je diplomirao i magistrirao na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu te je stekao MBA na IEDC Bled School of Management u Sloveniji. Tijekom karijere dodatno se usavršavao na vodećim svjetskim poslovnim školama INSEAD Francuska, IMD Švicarska i MIT u Sjedinjenim Američkim Državama, s fokusom na područja strategije, pregovaranja, inovacija i vođenja. Karijeru je počeo u medijima, da bi svoj poslovni put nastavio u ICT industriji, gdje je obnašao rukovodeće pozicije u segmentu prodaje. Dominantno se bavio digitalizacijom i digitalnom transformacijom te uvođenjem digitalnih kanala i alata u poslovne sustave na području maloprodaje, veleprodaje i distribucije, profesionalnih usluga, financijskih usluga i javnih servisa. U A1 Hrvatska bio je zadužen za prodaju privatnim i poslovnim korisnicima kroz sve kanale prodaje, uključujući i digitalne kanale prodaje. S Hrvojem Veselkom razgovarali smo o aktualnoj turističkoj sezoni, poslovanju u uvjetima pandemije, oporavku, otpornosti turističkog sektora, ali i o pričama o prodaji udjela Sunce Hotela.
Kakva je popunjenost i jeste li u Sunce Hotelima zadovoljni razvojem situacije?
- Ove smo godine prve goste primili 27. svibnja u kampu hotela Alan u Starigradu-Paklenici, a 6. lipnja u nekim od naših 13 hotela. Tijekom svibnja, lipnja i srpnja popunjenost je lagano rasla i varirala od 23 do 42 posto po destinaciji da bi u kolovozu bila između 45 i 62 posto raspoloživih kapaciteta. Nešto niže prosječne cijene imat će dodatni negativan utjecaj na ukupni rezultat. Nažalost, niti u jednom trenutku nismo bili u poziciji otvoriti sve svoje kapacitete, a sama sezona osjetno je kraća od uobičajene s obzirom na kasniji početak, te recentne odluke emitivnih tržišta i strukturu gostiju koji inače dolaze u postsezoni.
Odakle su dolazili vaši gosti?
- Dominirali su gosti iz Hrvatske, Njemačke, Poljske, Slovenije, Češke, Austrije, Ukrajine, BiH te Slovačke. Ova situacija katalizirala je daljnji razvoj direktnih kanala prodaje, što je rezultiralo nadomještanjem podbačaja koji su demonstrirali neki tradicionalni prodajni kanali. Ulaganjem u razvoj kanala, ljude i digitalni marketing uspjeli smo privući goste koji nisu nužno imali čvrstu namjeru doći na naše destinacije. Ne treba zaboraviti i velik broj zadovoljnih, dugogodišnjih gostiju koje smo animirali putem direktnih kanala komunikacije. Pritom je poseban teret iznio naš rezervacijski centar koji se uspješno nosio s visokim intenzitetom komuniciranja, dodatno opterećen i otkazivanjima koje je također trebalo obraditi. Lokacije na kojima su smješteni naši hoteli kombinacije su autodestinacija i aviodestinacija, što je dodatni izazov u ovoj situaciji. Naša ponuda je idealna kombinacija kvalitetnog smještaja, klime, dodatnih sadržaja te pozicije uz samu obalu s direktnim pristupom najljepšim prirodnim plažama.
Kada se očekuje oporavak turističkog sektora?
- Sama brzina oporavka u sljedećoj sezoni ovisit će o razvoju epidemiološke situacije i pojavi i dostupnosti cjepiva. To je preduvjet za intenzivnija putovanja. Puni oporavak očekujemo u sezonama 2022./2023. godine, uglavnom zbog kampanja koje će i dalje raditi emitivna tržišta kako bi svoje građane zadržala na lokalnim destinacijama i tako omogućila brži oporavak vlastite ekonomije. Tome smo svjedočili i ove godine.
Koliko je turistički sektor održiv i otporan na promjene?
- U tome nas čeka mnogo posla, kako na individualnoj i lokalnoj, tako i na nacionalnoj razini. Pokazalo se da nas geopozicija, klima i prirodni resursi mogu donekle diferencirati, ali za buduću globalnu utakmicu trebat će mnogo više. Kvalitetu treba pretpostaviti kvantiteti i obraćati se zahtjevnijim gostima koji će svojom potrošnjom donijeti dodanu vrijednost i ostalim dionicima u sektoru. Sunce Hoteli u svakoj krizi vide potencijal i priliku, stoga je i ova situacija rezultirala internim reorganiziranjem, promišljanjem ponude, diversifikacijom usluga, uvođenjem novih proizvoda, ulaganjem u kvalitetu usluge i adresiranjem do sada izostavljenih segmenata gostiju ili tržišta. To neminovno moramo koordinirati s lokalnom zajednicom i upravljanje destinacijom podići na novu razinu. Na nacionalnoj, pak, na raspolaganju imamo velika sredstva alocirana kroz instrumente oporavka i otpornosti. Novoimenovana ministrica turizma najavila je uključenost i kolaboraciju svih dionika kako bi sredstva bila usmjerena u zajedničku budućnost i konkurentnost na globalnom tržištu. Mi se unaprijed pripremamo za te teme i imamo visoka očekivanja od Ministarstva jer ovakvu priliku više nećemo imati.
Što je ova kriza dugoročno promijenila u poslovanju hotela?
- Osnovni korak u uspješnom adresiranju potencijala i prodaji je jasno pozicioniranje hotela i definirana segmentacija gostiju. U ovom trenutku to se bazira na arhivskim podacima, ali ubuduće će sve više utjecaja imati inovacije i iskoraci koje u vidu testiranja omogućuju digitalni kanali. Cilj je kvalitetnije predviđati i kreirati trendove. S destinacijama moramo pronaći formulu uspješnosti u predsezoni i postsezoni jer je to nužni preduvjet uspješnosti. Hoteli će morati podići uspješnost u prodaji izvanpansionskih sadržaja te kontinuirano uslugom utjecati na zadovoljstvo gosta. Moraju demonstrirati operativnu izvrsnost u novonastalim okolnostima koje su unijele dodatnu kompleksnost u hotelskim operacijama zbog mjera i procesa koji su propisani.
Koliko se promijenio način prodaje i marketinga? Koliko je rasla direktna prodaja?
- Sunce Hoteli već su prošle godine započeli transformaciju prodaje i to nam je pomoglo da ove godine budemo spremniji na novonastale okolnosti. Ulaganje u digitalni marketing značajno je povećano i kontinuirano mjerimo uspješnost. Proširili smo rezervacijski centar koji pokriva svu komunikaciju s potencijalima i gostima 24/7. Dali samo jak naglasak na direktnu prodaju i kroz digitalne kanale ciljano adresiramo pojedina emitivna tržišta u određenim trenucima, uvažavajući njihovu lokalnu sezonalnost, interes i vremenske prilike. Direktni kanal prodaje rastao je ove godine 60 posto u odnosu na 2019. godinu, ali je to velikim dijelom i rezultat novih okolnosti i pada udjela drugih kanala. Imperativ je zadržati taj udio na trenutnim vrijednostima u idućoj sezoni. U procesu smo unapređenja vlastitog weba, uključujući i reviziju sadržaja te ispravno formatiranje ključnih riječi i izraza na 19 jezika kako bismo imali organski rast u pozicioniranju prilikom pretrage.
Kako ide suradnja s ostalim touroperatorima, a pogotovo TUI-jem?
- Uspješno surađujemo s touroperatorima i oni predstavljaju značajan udio u našim rezultatima. S nekima od postojećih partnera nastojimo osnažiti suradnju za iduću sezonu. Stavit ćemo svima na raspolaganje naše platforme za upravljanje cijenama i kapacitetima, direktno ili posredno, kako bismo osigurali da budu jednako uspješni u adresiranju novih navika gostiju. S TUI-jem imamo osobit, specifičan poslovni odnos s obzirom na to da smo suvlasnici u dvjema tvrtkama koje trenutno operativno djeluju na lokaciji Tučepi. Hotel TUI BLUE Jadran u Tučepima dobitnik je prestižnih priznanja TUI grupacije za svoje poslovanje, a uvijek je poželjno imati partnera kojem su imperativ najviši standardi u industriji.
Možete li komentirati natpise o promjeni vlasničke strukture Sunce Hotela?
- Nezahvalno je komentirati navode medija koji nisu utemeljeni na provjerenim informacijama, niti nas je za provjeru istih itko službenim putem kontaktirao.
Hoće li se nakon ove sezone ubrzati proces preuzimanja, a možda i dogoditi spajanja turističkih kompanija?
- Možemo govoriti samo u vlastito ime i trenutno nismo u procesu akvizicije ili spajanja. Nemamo uvid u slične aktivnosti drugih turističkih kompanija.
Jesu li HTZ i Ministarstvo turizma mogli bolje reagirati u ovoj situaciji?
- S dovoljnim odmakom, uvijek ćemo pronaći nešto što je moglo biti bolje. Nije produktivno isključivo kritizirati i apostrofirati eventualne propuste i time umanjiti sve ono dobro što je napravljeno. HTZ i Ministarstvo turizma kontinuirano rade u novonastaloj situaciji čija im je nepredvidljivost velika otegotna okolnost.
Jedan od najvećih poslodavaca u Dalmaciji
Koliko radnika zapošljavaju Sunce Hoteli i što vas razlikuje u odnosu na ostale hotelske kuće?
- Sunce Hoteli stalno zapošljavaju 750 ljudi, a tijekom sezone, s našim stalnim sezoncima, broj se penje do 1750. Osim samih lokacija i prirodnih resursa, jedini istinski diferencijator u odnosu na konkurenciju naši su zaposlenici. Njihova uloga je presudna u kreiranju iskustva i zadovoljstvu gosta. Oni su ujedno i najbolji prodajni kanal s obzirom na to da je zadovoljan gost, uz veliku vjerojatnost da će se ponovno vratiti, promotor hotela svojim prijateljima, obitelji i poslovnim suradnicima. Velika većina naših zaposlenika, uključujući i mnoge sezonske zaposlenike, s nama je već niz godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....