Učenici iz Estonije već godinama ostvaruju zavidne rezultate na PISA testiranjima kojima se ispituje sposobnost primjene naučenog znanja u svakodnevnom životu. Sudeći prema posljednjem istraživanju o kvalificiranosti odraslih u toj zemlji, reforme obrazovanog sustava u toj zemlji dale su dobre rezultate. U studiji “Obrazovne reforme i vještine odraslih: slučaj Estonije”, OECD, međunarodna organizacija koja provodi i PISA testiranja, zaključuje da su reforme imale značajan utjecaj, kako na kvalificiranost i primanja zaposlenih, tako i na produktivnost.
Radne vještine onih koji su prošli reformirani obrazovni sustav bile su 15 posto veće od onih koji nisu, a primanja su im bila veća za šest posto. Sveobuhvatnu reformu srednjeg i visokog obrazovanja Estonija je provela od 1992. do 1998. godine, a obuhvatila je škole s estonskog govornog područja, dok je u školama s ruskog govornog područja (27 posto) provedena kasnije i bila je manje ambiciozna. Uključivala je promjenu kurikuluma, obuku nastavnika, decentralizaciju, značajnu autonomiju ravnatelja i nastavnika, inspekcije škola, procjenu studenta nastavnika i ravnatelja... Plaće nastavnika povećane su iznad prosjeka nacionalne plaće. Drugi val reforme višeg obrazovanja, usmjeren na financiranje i kurikulum, uslijedio je 2013. godine.
Što je reforma donijela 10 do 20 godina nakon što je provedena, OECD je pokušao utvrditi testirajući 800 Estonaca u Programu za procjenu kompeticija odraslih (PIAAC) od kojih je 27 posto bilo iz ruskog govornog područja. Testirani su oni koji su školu završili prije i poslije 1992. godine kada je počela reforma, a u obzir su uzete i razlike u dinamici između estonskog i ruskog govornog područja, ali i varijable poput obrazovanja roditelja, migracijskog statusa i industrije u kojoj su trenutačno zaposleni.
Jednim od glavnih razloga uspjeha obrazovanih reformi u Estoniji smatraju se nastavnici koji imaju veliku slobodu u osmišljavanju nastave. Prema posljednjem monitoru obrazovanja Europske komisije, Estonija je jedna od rijetkih zemalja koje imaju dugoročnu strategiju za promicanje pozitivnog imidža nastavnika u društvu, a pokrenuta je 2014. godine, uz podršku europskih fondova. Nastavnici smatraju da je njihova uloga u društvu značajna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....