VELIKI PROBLEMI

Njemački automobilski div, jedan od simbola države, priznao: ‘Da, prvi puta u 87-godišnjoj povijesti razmišljamo o zatvaranju naših tvornica‘

Ideja o zatvaranju tvornice dolazi nakon što Volkswagen planom štednje, koji je pokrenut prošle godine, nije uspio uštedjeti planirane milijarde eura

Tvornica Volkswagena u Zwickau

 Jens Schlueter/Afp

Volkswagen po prvi put u svojoj 87-godišnjoj povijesti razmišlja o zatvaranju tvornica u Njemačkoj. Izvršni direktor Oliver Blume upozorio je da je europska automobilska industrija u “vrlo ozbiljnoj situaciji”, posebno zbog ubrzanog proboja kinekih električnih automobila na europsko tržište, piše Financial Times.

Ideja o zatvaranju tvornice dolazi nakon što planom štednje, koji je pokrenut prošle godine, nisu uspjeli uštedjeti planirane milijarde eura. Tvrtka nije uspjela smanjiti troškove režija niti je dovoljno zaposlenika prihvatilo prijevremenu mirovinu uz “pakete dobrovoljnog otpuštanja.”

Kompanija je zbog toga najavila da će prekršiti ranije obećanje da neće ukidati radna mjesta u Njemačkoj do 2029., što bi moglo potaknuti sukob s radničkim vijećem. Taj program sigurnosti radnih mjesta pokriva Volkswagenove tvornice u Wolfsburgu, Hannoveru, Braunschweigu, Salzgitteru, Kasselu i Emdenu.

image

Logo Volkswagena na felgi

Christof Stache/Afp

- Gospodarsko okruženje postalo je još teže, a na europsko tržište dolaze novi konkurenti. U ovom okruženju, mi kao tvrtka sada moramo djelovati odlučno - rekao je Blume.

Dionice Volkswagena su nakon objave ove vijesti porasle za 1,2 posto, ali je tvrtka u posljednjih pet godina izgubila gotovo trećinu svoje vrijednosti i time se svrstala među velike europske proizvođače automobila.

image

VW Logo na središnjici kompanije u Wolfsburgu

Yann Schreiber/Afp

Niža potražnja za električnim vozilima u Europi od očekivane pogodila je proizvođače automobila u regiji, uključujući VW, koji ionako imaju manji udio na svom najprofitabilnijem tržištu, Kini.

U prvoj polovici 2024. operativne marže u marki VW-a pale su na 2,3 posto. Prošlog lipnja su objavili kako žele smanjiti troškove za 10 milijardi eura kako bi do 2026. te marže dostigle 6,5 posto. Restrukturiranje temeljeno na demografskim kretanjima, koja podrazumijevaju da se radnici koji odlaze u mirovinu ne zamjene novima, nije bilo dovoljno za postizanje željenih rezultata.

VW zapošljava oko 300 tisuća ljudi u Njemačkoj, što je polovica svih zaposlenih u toj kompaniji, pa je zadržavanje radnih mjesta glavni prioritet za njemačku pokrajinu Donju Sasku, koja posjeduje 20 posto tvrtke, a često se priklanja njezinom radničkom vijeću. Premijer pokrajine Stephan Weil rekao je da je "neosporno da VW treba nešto poduzeti", ali ne vjeruje da će doći do zatvaranja tvornice.

image

VW Logo ispred središnjice kompanije u Wolfsburgu

Ronny Hartmann/Afp

Daniela Cavallo, predsjednica VW-ovog radničkog vijeća, koje prema njemačkim pravilima zastupa interese radnika na razini nadzornog odbora, u ponedjeljak je izdala poruku zaposlenicima u kojoj ih upozorava da uprava razmatra zatvaranje njemačkih tvornica.

VW je pak rekao da njegova "ekstremno napeta" financijska situacija znači da se "više ne može isključiti čak ni zatvaranje pogona za proizvodnju vozila i komponenti", dodajući da će započeti pregovore s predstavnicima radnika. Cavallo je najavila žestoki otpor.

- Sa mnom neće biti zatvaranja VW tvornica - rekla je zaposlenicima, prema pisanju Financial Timesa. S obzirom na to da je njezin sukob s bivšim izvršnim direktorom VW-a Herbertom Diessom pridonio njegovom izbacivanju 2022., ova izjava mogla bi biti više od uobičajenih floskula. Najava mogućeg zatvaranja njemačkih tvornica je prvi veliki sukob između izvršnog direktora Olivera Blumea, kojeg su analitičari opisali kao tvorca konsenzusa, i sindikata koji imaju značajan utjecaj u VW-u.

Unutarnje napetosti u njemačkom proizvođaču vozila dolaze u lošem trenutku jer se potražnja za njihovim automobila smanjila i u Kini i kod kuće. Nekoliko kineskih proizvođača električnih vozila, poput sve popularnijeg BYD-a, planiraju ući u Europu, dok se VW i drugi ranije etablirani brendovi utrkuju u razvoju najjeftinijih električnih vozila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 17:56