Scenic grupa australskog brodovlasnika Glena Moroneyja pregovara s hrvatskom Vladom o tome da u kreditu za gradnju novog polarnog kruzera u riječkom brodogradilištu 3. maj država izda jamstvo za 80 posto kredita, saznaje Jutarnji list.
Taj brod je ugovoren u prosincu prošle godine i predviđena vrijednost iznosi oko 200 milijuna eura. To je preokret u priči o gradnji polarnog kruzera, jer nakon potpisivanja ugovora između 3. maja i Scenic grupe o tome nije bilo ni riječi.
Drukčije financiranje
Dapače, tvrdilo se da državna jamstva neće biti potrebna s obzirom na to da je s australskim brodovlasnikom postignut drukčiji način financiranja. Taj je ugovor, kako doznajemo, opcionalan i rok za njegovu primjenu je ponedjeljak 20. siječnja, do kada bi Vlada trebala donijeti odluku o davanju subvencije. Prema riječima naših sugovornika, o izdavanju garancije na razni Vlade intenzivno se razgovara, a ne bude li odluka donesena do ponedjeljka, neće se dogoditi ništa presudno.
U australskoj su kompaniji, naime, spremni čekati na odluku još neko vrijeme. Međutim, problem s izdavanjem državnog jamstva bi moglo biti to što bi Europska komisija posumnjala da Hrvatska opet izdaje državna jamstva brodogradilištu koje je neuspješno prošlo restrukturiranje. Stoga je jedan od posljednjih scenarija na stolu prilično kompliciran, a radi se o partnerskom odnosu 3. maja i Scenica: Scenic bi osnovao svoju brodograditeljsku tvrtku u Hrvatskoj, za gradnju polarnog kruzera država bi dala jamstva u iznosu od 80 posto kredita. Zatim bi ta Scenicova tvrtka dala gradnju trupa u podnajam 3. maju, koji bi dio svojeg prostora dao Scenicovoj tvrtki u koncesiju, te bi ta kompanija onda dovršila gradnju broda.
No, veliko je pitanje bi li Europska komisija pristala na ovakvo, zaobilazno, ali očito subvencioniranje nastavka poslovanja 3. maja. Pokušali smo dobiti i službene odgovore iz Ministarstva gospodarstva i 3. maja o tome da Scenic ipak zahtijeva državna jamstva za gradnju broda, kao i za potvrdu ovog scenarija za realizaciju tog projekta, ali službeni odgovor nismo dobili. Ipak, kako sada stvari stoje, jasno je da je Scenic ipak odlučio da ne želi ulaziti u posao s 3. majem bez državnog jamstva za gradnju trupa broda. A to dovodi u pitanje opstojnost riječke tvrtke nakon što dovrše tri broda na kojima je započeta gradnja za vrijeme programa restrukturiranja i za koja je država dala jamstva u iznosu od 150 milijuna eura.
Glen Moroney, vlasnik Scenic grupe, vrlo je optimističan oko dogovora s hrvatskom Vladom i nastavka posla u Hrvatskoj. - S obzirom na stanje u hrvatskoj brodogradnji, svjesni smo da je u interesu hrvatske Vlade pronaći rješenje za održivost brodogradnje i očuvanje proizvodnje u hrvatskim brodogradilištima.
Predstavili planove
U dosadašnjim razgovorima s Vladom predstavili smo naše planove te smo optimistični u vezi s nastavkom budućih pregovora - izjavio je Moroney za Jutarnji list. Prema njegovim riječima, pokazali su da u suradnji s hrvatskim inženjerima i brodograditeljima mogu sagraditi jedan od najsofisticiranijih brodova za krstarenje na svijetu, unatoč svim izazovima.
- Scenic Eclipse zaista je vrhunski hrvatski proizvod te smo svi koji smo sudjelovali u njegovoj gradnji iznimno ponosni na taj projekt. Činjenica jest da gradnja Scenic Eclipsea hrvatske porezne obveznike nije stajala niti kune te da naša tvrtka nije aktivirala nikakva državna jamstva. Brod smo dovršili sami, pa sada kad imamo znanje i praktično iskustvo uvjereni smo da možemo sagraditi i isporučiti još pet brodova u Hrvatskoj. Vlada je dosad bila vrlo suradljiva i otvorena prema nama te kao grupa vjerujemo da bismo ovim projektom značajno pridonijeli stvaranju održive budućnosti hrvatske brodogradnje - naglašava Moroney.
Kako doznajemo, Scenic grupa državnom garancijom želi izbjeći scenarij koji se dogodio prilikom gradnje prvog polarnog kruzera, Scenic Eclipsea, u pulskom Uljaniku. Naime, Scenic grupa Uljaniku je uplatila 11 milijuna eura za gradnju tog broda, no novac je potrošen za druge projekte, a kad je tvrtka završila u stečaju, Scenic nije naplatio 50 milijuna državnih jamstava, nego je gradnju broda nastavio vlastitim sredstvima i ljudstvom.
Brod je na kraju završen u kolovozu 2019. godine, sa 12 mjeseci kašnjenja, a troškovi gradnje uvelike su premašili prvotno ugovorenu cijenu. No, usprkos svim tim nemilim događajima, vlasnik Scenic grupe odlučio je u riječkom brodogradilištu 3. maj sagraditi još pet polarnih kruzera u sljedećih šest godina. Vrijednost tog projekta je oko 900 milijuna eura.
Osim državnog jamstva, Vlada kao suvlasnik 3. maja i Scenic grupa moraju riješiti i status prostora unutar brodogradilišta u kojem bi se brodovi gradili. Naime, u ovom trenutku ova tvrtka nema nikakve ovlasti niti mogućnosti raditi unutar riječkog brodogradilišta.
Stručan kadar
Prema našim informacijama, Vlada australskom brodograditelju nudi sklapanje ugovora o potkoncesiji kojim bi se riješio problem prostora.
Prema riječima naših sugovornika, u Scenic grupi su radeći na prvom brodu zaključili kako u Hrvatskoj postoji dovoljno stručan kadar za gradnju takvog broda. Nadalje, nakon gradnje prvog broda gradnja svakog sljedećeg u istom brodogradilištu i s istim ljudima puno je jeftinija i jednostavnija nego proizvodnju seliti u neko drugo brodogradilište.
Osim toga, u ovom trenutku kapaciteti drugih svjetskih brodogradilišta u kojima bi se mogli graditi ovako zahtjevni brodovi popunjeni su pa je riječko brodogradilište logičan izbor. Ugovori za gradnju još pet brodova mogli bi biti spas za 3. maj, koji prošle jeseni nije otišao u stečaj zahvaljujući Vladinoj odluci da izda državno jamstvo za kreditno zaduženje brodogradilišta kod HBOR-a od 26 milijuna eura. U Scenic grupi navode kako bi gradnja još pet visokosofisticiranih polarnih kruzera hrvatsku brodogradnju uzdigla na novu razinu. Naime, riječ je o brodu opremljenom najsuvremenijom opremom, zahvaljujući kojoj može ploviti svim morima, uključujući i polarna i tropska područja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....