U Hrvatskoj na deset noćenja u hotelima dolaze dva noćenja na brodovima. S takvim omjerom noćenja na brodovima, Hrvatska ima najrazvijenije nautičko tržište na svijetu i nautika će ovdje nastaviti rasti, tvrdi najveći nautički startup na svijetu, Zizoo. Posebno je to zanimljivo kad se zna da Vlada za 2023. prognozira 1,6 posto pada izvoza usluga, što je šifra za turizam.
Zizoo, pandan Bookinga za iznajmljivanje brodova, suosnovala su dva Hrvata, Sinan Mašović i Ivan Miletić, s partnerima iz Austrije i Španjolske, a upravo im za ljetovanje u Hrvatskoj dolazi pojedinačno najveći broj rezervacija, čak 28 posto. Zizoo je ove godine dosegnuo 110 zaposlenika, premašio 30 milijuna eura investicija i nadomak je ukupnog prometa koji se mjeri troznamenkastim milijunskim iznosima.
‘Hrvatska je najjača nautička destinacija na svijetu‘
Sinan Mašović, suosnivač i direktor financija Zizooa, kaže da je Hrvatska po razvijenosti nautičkog tržišta ne samo ispred Grčke, Španjolske i Italije nego i ispred Kariba i pacifičkih zemalja.
- Kad se vidi da su noćenja na brodovima na 20 posto ostvarenih noćenja u hotelima, Hrvatska je po tome već sada apsolutno najjača nautička destinacija na planetu - kaže Mašović.
Pojašnjava da je pandemija promijenila navike turista. Porasli su oblici turizma koji nisu masovni, poput nautike, kampiranja i iznajmljivanja kuća i apartmana. Rast tih segmenata je toliki da je iznajmljivanje plovila u 2021. prvi put nadmašilo industriju krstarenja.
- Globalno, cijelo je nautičko tržište u 2021. dosegnulo vrijednost od 25 milijardi dolara, s tim da je zbog promjena navika turista kruzing pao na 9 milijardi dolara dok je tržište iznajmljivanja brodova skočilo na 16 milijardi dolara - kaže Mašović.
Dodaje da je dugoročno glavni poticaj rastu nautike njezina digitalizacija, a okidač za ubrzanje tog procesa bila je pandemija. Mašović tumači da, kao Googleov partner, to vide i iz internetskih i iz svojih statistika. Prije su brodove iznajmljivali gotovo isključivo muškarci stariji od 50 godina koji su se bavili određenim zanimanjima. Danas je, ističe, sve više mladih. Nadalje, brodove sve češće iznajmljuju žene, a interesi publike više se ne mogu vezati samo za nekoliko zanimanja iznajmljivača.
- U Njemačkoj smo 2020., pritisnuti potrebom da inoviramo poslovanje, otkrili da postoji niša ljudi koji iznajmljuju ploveće kuće u kojima se ljetuje po jezerima. Do korone nismo niti znali da postoji ta kategorija, a sad nam je najtraženija u Njemačkoj - ilustrira Mašović.
Jednodnevni izleti
Nije to jedini takav primjer. Kako Zizoo radi i u SAD-u, tamo su otkrili da postoji velika potražnja za iznajmljivanjem brodova za jednodnevne izlete. U Hrvatskoj i u Europi ta je usluga tek u povojima.
- Takve usluge na globalnoj razini još nisu digitalizirane, a servisi poput Zizooa, koji provode digitalizaciju nautike, značajno utječu na unapređenje kvalitete usluga u nautici zbog fokusa na potrebe i turista i vlasnika plovila - kaže Mašović.
Dodaje da je dobar pokazatelj u kojem smjeru ide turizam i činjenica da su od ove godine u nautiku ušla investicijska društva poput Permire, PPF-a i KKR-a. Njegova je procjena da kad bi sve pomorske i ine države došle do 20 posto noćenja u nautici u odnosu na hotele, globalno tržište iznajmljivanja brodova naraslo bi na nekoliko desetaka milijardi dolara.
- Uvjeren sam da će se rast nastaviti, mi u prosjeku udvostručujemo promet na godišnjoj razini zbog velike potražnje za uslugama iznajmljivanja plovila te otvaranja novih segmenata tržišta, koji do sada nisu bili digitalizirani, poput iznajmljivanja plovećih kuća i čak jednodnevnog iznajmljivanja - zaključuje Mašović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....