U slikovitom Ogulinu smjestila se najveća tvornica prirodnog artizanskog gelata na svijetu brenda aROMA gelato experience. Oslikano pročelje zgrade, preko kojeg se cijelom širinom proteže natpis “L‘amore per il gelato” (u prijevodu: ljubav prema sladoledu) daje do znanja na kojim temeljima nastaje ova ukusna slastica.
Čim se otvore vrata zgrade, u nos ulazi miris citrusa, čak i onda kada im još nismo ni blizu. Svakim korakom miris je intenzivniji, a prva postaja pri obilasku pokazuje i zašto - svježi limuni tamo se peru, četkaju i na kraju cijede.
Osim svježeg voća, koriste se i svježi začini poput bosiljka, mente i ružmarina pa nastaju jedinstveni okusi kao što su naranča s đumbirom, breskva s ružmarinom, jagoda s mentom ili kombinirani mliječni okusi poput mascarponea s datuljom i orasima, čokolada s narančom, karamele s cvijetom soli.
“Kada kušaju naš gelato od limuna s bosiljkom, svi oduševljeno kažu kako je to zaista pravi limun. I da, u njemu je zaista samo limun i bosiljak, nema umjetnih okusa”, istaknuo je Primož Ogrizek, osnivač i jedan od suvlasnika branda aROMA, gelato experience, prilikom obilaska tvornice, pokazujući kako se svježi i mirisni limun čisti i priprema za cijeđenje i izradu baze za gelato.
U ogulinskoj tvornici, čija se površina proteže na ukupno 4500 kvadratnih metara, strojevi nikad neće u potpunosti zamijeniti ljude jer su oni ti koje pripremaju voće za daljnju obradu.
Dok smo promatrali proces stvaranja gelata, radnici su čistili ananase. U svega nekoliko vještih poteza nožem, kori više nije bilo ni traga. Samo se bobičasto voće zaleđuje jer je to jedini način da sladoled s okusom maline, borovnice ili jagode bude dostupno cijelu godinu.
Ogrizek objašnjava kako su za uspjeh njihova gelata ključni sastojci najviše kvalitete. Pistacije stižu iz regije Bronte na Siciliji koja je poznata po najboljim pistacijama na svijetu, lješnjaci iz Pijemonta gdje ih kupuje i Ferrero, vanilija s Madagaskara, maline nabavljaju u Srbiji, a mango iz Indije. Iza mliječnih proizvoda stoje lokalni proizvođači.
“Svježe mlijeko, vrhnje i jogurt dolazi direktno u pasterizator gdje se pasterizira na 75 °C. Dvije su vrste osnovne pripreme, mliječna i čokoladna. Nakon što se masa pasterizira i homogenizira, prebacuje se u tankove. U mliječnu bazu dodaju se dalje sastojci ovisno o tome koji se okus proizvodi, kao primjerice pistacije, lješnjak, bademi. Nakon toga, masa se prebacuje u tzv. zrijač gdje sazrijeva 16 sati”, pojasnio je Mario Ivančević, voditelj proizvodnje.
Kupcima žele omogućiti uživanje u najboljem mogućem gelatu pa pojačivači okusa, umjetne boje i paste ne dolaze u obzir.
Upravo zbog toga boje sladoleda nisu toliko intenzivne pa je po izgledu teško prepoznati je li riječ o pistaciji, lješnjaku ili kokosu, no svaki je okus priča za sebe.
Hrvati najviše vole okus pistacije, uvijek su tražene i različite kombinacije koje uključuju čokolade, a od voćnih okusa favorit je mango.
U lokalima koji imaju dovoljno prostora za to, može se pronaći čak 34 različita okusa, mali su ograničeni no i dalje nude dovoljno velik izbor od 20-ak okusa. Iako postoje klasici koji su dostupni svuda, svaki lokal ima autonomiju veći naglasak staviti na pojedine okuse jer svaka lokacija ima svoje favorite.
“Imamo i sezonalne okuse: u jesen u ponudu dodajemo okus kestena, a zimi Teranina”, dodaje Primož Ogrizek. Novitet je i Barcaffe okus kroz suradnju s Atlantic Grupom i Petrolom - milijun i dvjesto tisuća Hrvata i Slovenaca s Petrol karticom u njihovom će shopu uz prvu kupovinu dobiti besplatnu porciju tog sladoleda. Probati ga, naravno, mogu i ostali.
Iako su cijene ovog vrhunskog sladoleda više od redovnih, potražnja je velika. Očekuju da će se ove godine prodati čak 3,5 milijuna porcija sladoleda, odnosno ukupno čak 350 tona. Primož Ogrizek kaže kako bez obzira na poskupljenje sirovina, cijene ove sezone neće mijenjati.
“Ostat će na prošlogodišnjim razinama, a na nekim destinacijama smo ih i snizili kako bi bile pristupačnije. Radi se o lokacijama u kojima ima više domaćih kupaca, a vrlo malo turista. Top turističke destinacije su skuplje zbog toga što je, primjerice, prostor na samom Stradunu skup”, objašnjava Ogrizek.
Dalmacija je za aROMA gelato trenutno najjača regija, iako dobre rezultate ostvaruju i lokali u Istri i Zagrebu, koji radi kroz cijelu godinu. Diljem zemlje trenutno su otvorene 54 aROMA gelaterije, a broj će se ove sezone povećati za još četiri. Svi zaposlenici u shopovima prolaze kroz dvodnevnu internu akademiju kako bi znali sve detalje o gelatu i tako ga bolje predstavili kupcima. U sljedećih pet godina, plan je doseći 100 lokacija u regiji i 100 lokacija internacionalno.
“Imamo mnogo upita iz svih dijelova svijeta za franšize - Kanade, SAD-a, Meksika, Kolumbija, cijele Europe pa do Hong Konga, Singapura. Prošle godine smo se fokusirali na vlastite lokacije, ali ove godine ponovno razmatramo franšizne ponude, pogotovo za top lokacije koje sami ne možemo osigurati. Nakon fokusa na samu tvornicu i širenje na domaćem tržištu, sljedeći korak je internalizacija. Probat ćemo proširiti brend u glavne gradove diljem svijeta”, kaže suvlasnik osnivač i jedan od suvlasnika branda aROMA, gelato experience. Trenutno u Hrvatskoj imaju samo tri franšize, ostale lokacije su njihove vlastite gelaterije.
Tjaša i Primož Ogrizek, poslovnjaci iz Ljubljane i ljubitelji sladoleda, aROMA su pokrenuli 2013. godine. Dvije godine posvetili su ispitivanju tržišta, pronalasku vrhunskih namirnica te razvoju proizvoda i proizvodnih procesa kako bi njihov gelato bio spreman za tržište. Najprije su ga sami proizvodili u maloj manufakturi u Ljubljani, no njezini su kapaciteti ubrzo postali premaleni.
Ogulinska tvornica, koja je s radom započela prošle godine, predstavlja ključni korak u širenju ovog brenda jer se u njoj dnevno može proizvesti 15 tona gelata što je dovoljno za opskrbu do 200 gelaterija. Proizvodi se u dvije smjene jer je treća rezervirana za čišćenje, a svaki korak, od pripreme i obrade sastojaka do punjenja i pakiranja gotovih proizvoda, pažljivo je koordiniran kako bi se osigurala najviša razina kvalitete.
Ogulin su izabrali zbog blizine ključnim tržištima poput Istre, Kvarnera, Zagreba i Dalmacije, ali i zato što se zbog više nadmorske visine troši manje električne energije za hlađenje. U budućnosti će na krov tvornice postaviti solarnu elektranu kako bi troškovi bili još i manji. Ljudi su ih, kažu, lijepo primili, a radnu snagu nije im bilo teško pronaći pa sve poslove obavljaju domaći radnici. Ukupna investicija u proizvodnju u Ogulinu i opremanje kumulativno 58 poslovnica u Hrvatskoj do sada je iznosila nešto više od 10 milijuna EUR. aROMA gelato experience u proizvodnji i gelaterijama trenutno zapošljava više od 300 djelatnika.
Tvrtka Gourmea Group AB iz Švedske, čiji su vlasnici osnivači branda Tjaša i Primož Ogrizek, ujedno je najveći pojedinačni vlasnik branda aROMA gelato experience. U hrvatskoj tvrtki, Aroma Global 3 d.o.o, koja upravlja proizvodnjom i prodajom, uz Gourmea Group AB, u vlasničkoj su strukturi i ulagač Loris Dessardo te tvrtka Southern Power LTD, kao i nekoliko manjih dioničara.