REPORT GOJKA DRLJAČE

Najmoćnije zemlje svijeta organizirale udar za Rusiju, a onda ih je dočekao hladan tuš: Kaos je već počeo

U turskim vodama se zbog papirologije gomila flota tankera s naftom, dok ruska nafta prolazi uz pisma ruskih osiguravatelja

Tankeri s naftom, Ilustrativna fotografija

 Angelos Tzortzinis/Afp/Profimedia/Angelos Tzortzinis/afp/profimedia

Početak primjene price capa (limita cijene) na rusku naftu počinje izazivati kaos. S obzirom na to da su od ponedjeljka članice G-7 zabranile uvoz nafte skuplje od 60 dolara za barel, u turskim vodama formirala se flota tankera koji čekaju raščišćavanje papirologije s turskim vlastima. Sukladno novim pravilima Turci traže podatke osiguravatelja koji potvrđuju kako je nafta koja se prevozi osigurana i jeftinija od 60 dolara.

Naime, mehanizam price capa na rusku naftu postavljen je tako da je osiguravateljima zabranjeno osiguravati tankerski prijevoz ruske nafte skuplje od 60 dolara kako bi se spriječilo da Rusija temeljem visokih cijena gomila profite. Međutim, opasnost je tog mehanizma u tome je što može izazvati nestašice tj. ono zadnje što savez zapadnih liberalnih demokracija želi, a gomilanje tankera u turskim vodama na početku primjene price capa indikator je kako ovaj dio sankcija može uzrokovati ozbiljnu disrupciju u globalnoj opskrbi.

Ono što je posebno intrigantno jest činjenica, piše Financial Times, da u turskim teritorijalnim vodama u tankerima pretežito čeka nafta iz Kazahstana. Iako kazahstanska nafta nije cilj zapadnih sankcija, ona dolazi naftovodom do ruskih luka, pa Ankara ipak traži pisma osiguravatelja kojima se provjerava porijeklo odnosno cijena nafte. Te potvrde dobivaju se preko osiguravateljskih udruženja koji se nazivaju P&I klubovi.

Predstavnici International Group P&I klubova – u kojem je okupljeno 13 osiguravatelja koji pokrivaju 90 posto tržišta – tvrde da turske vlasti traže više informacija u odnosu na one koje propisuju sankcije. Dužnosnik američkog Treasuryja poručio je kako su svjesni da nova turska politika komplicira prolaz brodova kroz tjesnac te su stoga zabrinuti, baš kao i Britanci. Nejasno je jesu li situaciju svjesno zakomplicirali Turci, ili je price cap sankcijski mehanizam sam po sebi neka vrsta komplicirane zamke.

Treba znati da su Rusi već organizirali ‘flotu u sjeni‘ od 100 tankera kako bi izbjegli zapadne sankcije tj. prevozili naftu bez osiguranja.

Ono što je također apsurd situacije nakon početka primjene price capa na rusku naftu je to što su, piše FT, ruski osiguravatelji dali potvrde turskim vlastima koje omogućuju prolaz ruskoj nafti, tako da pretežito nisu prošli oni brodovi koje pokrivaju zapadni osiguravatelji.

Tankeri koji prevoze naftne derivate (dizel i benzin) turske vlasti također su propuštale jer sankcije EU na derivate vrijede tek od veljače.

Rezimirajmo: početak primjene limita cijene na rusku naftu zaustavio je pretežito kazahstansku naftu, zapadni osiguravatelji počeli su gubiti novac, Rusi počinju prevoziti sirovu naftu flotom neosiguranih tankera, u turskim teritorijalnim vodama gomilaju se tankeri s naftom koji bi trebali voziti prema zapadnim destinacijama…

Hoće li ova situacija dovesti do novog rasta cijene nafte? Pričekajmo dan ili dva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 02:24