Leasing kuće nemaju razumijevanja oko dogovaranja nastavka moratorija i morat ćemo vraćati autobuse koje smo preko njih kupili kako ne bi nastajali dodatni troškovi, odnosno leasing kuće će nam ih početi oduzimati.
Nemamo drugog izbora, rekao je u ime povremenih prijevoznika okupljenih u udruzi Autobusi HR Vinko Darojković, direktor obiteljske tvrtke Darojković promet koja se bavi prijevozom putnika od 2005. godine.
Javio nam se jer, kaže, većina povremenih prijevoznika, malih poduzetnika koji su najviše angažirani u turizmu, zbog pandemije koronavirusa nije zarađivala posljednjih godinu dana te im prijeti propast.
Udruga Autobusi HR objavila je da su moratoriji počeli istjecati 1. ožujka, a obveze prema leasing društvima u ovom trenutku predstavljaju najveći teret povremenih prijevoznika. "Na te smo probleme ukazivali od ožujka prošle godine, ali država za to nije imala sluha", ističu.
Aneksi ugovora
Velika većina ih je lani bila prisiljena potpisati anekse ugovora o leasingu kojima je ugovorena "neka vrsta moratorija na otplatu glavnice", tumače, s time da su morali plaćati fiksni iznos naknade, koji je ovisio o visini glavnice za leasing ratu, za cijelo vrijeme moratorija ugovaranih na razdoblje od šest do devet mjeseci. "Ovih su dana članovima udruge Autobusi HR i ostalim prijevoznicima u povremenom prijevozu putnika i općenito autobusnim prijevoznicima počele stizati obavijesti od leasing kuća o naplati dospjelih obaveza, ali i ono što je puno gore - obavijesti o oduzimanju vozila", stoji u njihovu dopisu medijima. Ukazuju i da su neki poduzetnici u leasing kućama založili osobnu imovinu pa im je sada ugrožena egzistencija.
Niz sastanaka
U priopćenju također nabrajaju kako među obveze koje su se gomilale u proteklih godinu dana spadaju i troškovi registracije vozila, kasko police osiguranja, osiguranje putnika, zakup poslovnog prostora, troškovi knjigovodstva, režije, komunalne naknade, naknade ZAMP-u, HRT-u, članarine HGK i HOK-u i drugo, "slijedom čega vjerovnici pokreću ovršne postupke nad imovinom". Država im pak, za razliku od drugih europskih zemalja, nije dosad pomogla, naglašavaju, osim što su primili potpore za plaće zaposlenika. U Austriji su prijevoznicima osigurana bespovratna sredstva, kažu, te su u cijelosti oslobođeni plaćanja leasinga dok traje pandemija. Slično su postupile i Italija, Mađarska i Slovenija, tvrde. Povremeni su prijevoznici lani održali niz sastanaka s nadležnim ministarstvima, Hanfom i leasing kućama, a bilo je i nekoliko prosvjeda koje je organizirala udruga Glas poduzetnika.
Prijevoznici sada traže da država poduzme za njih hitne mjere jer pandemija traje, oni još uvijek nisu počeli s normalnim poslovanjem pa "prijeti crni scenarij za tvrtke, naše obitelji i egzistenciju u svakom smislu". Jasno je da je i poslovanje leasing društava u Hrvatskoj u prošloj godini bilo značajno otežano. Prema podacima koje je nedavno objavila Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa), ukupna aktiva 15 leasing društava na kraju 2020. iznosila je 19,8 milijardi kuna te se smanjila za 8,5 posto u odnosu na kraj prethodne godine. "Istodobno je ukupna dobit leasing društava smanjena za 67,9 posto (168,1 milijun kuna).
Manje ugovora
Nedospjela ugovorena vrijednost aktivnih ugovora pala je za 7,5 posto u segmentu operativnog odnosno za 4,2 posto u segmentu financijskog leasinga na razini godine", stoji u priopćenju Hanfe. Dodaje se kako je značajno smanjena i vrijednost novozaključenih ugovora: 16,8 posto u segmentu operativnog leasinga te čak 37,6 posto u segmentu financijskog leasinga na godišnjoj razini, što tumače kao odraz smanjene gospodarske aktivnosti u prošloj godini u uvjetima koronakrize i velike neizvjesnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....