RTL Grupa, najveći europski televizijski nakladnik, prodala je hrvatski RTL za 50 milijuna eura, nakon što je u nekoliko zemalja u zadnjih godinu dana već provela različite procese konsolidacije svog poslovanja, pri čemu su se na prodaju bili odlučili samo u Belgiji.
Kupac RTL-a je veliki češki fond PPF, vlasnik medijske kompanije CME (Central European Media Enterprises) od listopada 2020. godine. Trenutno CME drži 30 televizijskih kanala na pet tržišta – Češkoj, Sloveniji, Slovačkoj, Bugarskoj i Rumunjskoj. U Srbiji PPF pak drži mobilnu telekomunikacijsku mrežu Telenor.
Nakon prošlogodišnje pogibije osnivača fonda Petra Kellnera u helikopterskoj nesreći na Aljasci, vlasnici PPF-a sada su članovi njegove obitelji. Informacija na internetskoj stranici fonda kaže kako se radi o 98,93 posto dionica, a formalni proces vezan uz nasljedstvo još traje. Kellner je osnovao kompaniju 1991. godine u vrijeme privatizacije u Češkoj (PPF -Prvni privatizačni fond), a objavljujući vijest o tragičnoj nesreći, američki je CNN objavio kako je njegova neto imovina vrijedila oko 15,7 milijardi dolara.
PPF danas kao investicijska grupacija u svom portfelju ima brojne kompanije u 25 zemalja, uključujući i Kinu, u sektorima koji se protežu od financija preko telekomunikacija i medija sve do nekretnina, biotehnologije pa čak i poljoprivrede s ukupnom imovinom od 40 milijardi eura.
Posebna zanimljivost vezana uz prodaju RTL Hrvatska je zapravo povratak CME-a na hrvatsko tržište. Naime, ta je medijska grupacija bila vlasnik Nove TV i prodala ju je 2017. godine United grupi, za razliku od slovenskog dijela portfelja. Ilustracije radi, podaci za 2019. godinu kažu da je ukupan oglašivački prihod CME-a na svim tržištima bio skoro milijardu dolara.
U prigodnom priopćenju, direktor CME-a za Češku, Rumunjsku, Slovačku i Sloveniju Didier Stoessel kaže kako u PPF-u jadransku regiju vide kao rastuću, s iznimnim potencijalom, te da je operacija s ProPlus u Sloveniji vrlo uspješna (u pitanju su POP TV, Kanal A, tematski kanali BRIO, OTO, KINO kao i video-on-demand kanal VOYO) te vjeruje kako dvije jadranske države, kako opisuje Sloveniju i Hrvatsku, mogu paralelno dobro funkcionirati. Fokusirat će se, kaže još u priopćenju, na digitalizaciju i stvaranje lokalnog sadržaja te nastaviti se baviti "pluralističkim i visokokvalitetnim novinarstvom". RTL Hrvatska inače ima 351 zaposlenika, kako su nam nedavno odgovorili, a od toga 97 urednika i novinara na televiziji i internetskim portalima. Kompaniju, naime, čini osam televizijskih kanala, tri portala i videoplatforma.
Inače, kad je PPF preuzeo CME prije godinu i pol, nekoliko je novinarskih organizacija, uključujući IPI (Međunarodni novinarski institut) te Reportere bez granica, pisalo Kellneru i pozvalo ga da se javno obveže da će podržati medijske slobode i poštivati nezavisnost uredništava neovisno o političkim ili financijskim pritiscima. U međuvremenu se PPF suočio sa sumnjama oko njegovih stvarnih namjera u zemljama gdje drži niz medija, pogotovo u Sloveniji nakon sastanka Kellnera s premijerom Janezom Janšom potkraj 2020. prozivanim zbog obrušavanja na medije, a u Srbiji su se pojavile sumnje da će preko poslovnih aranžmana na tamošnjem telekomunikacijskom tržištu dovesti do smanjenja medijskih sloboda. Česi su to demantirali.
Za partnerstvo ili prodaju RTL Hrvatska je, kako nam je na početku procesa krajem prošle godine potvrdila Irina Mettner-Isfort, direktorica za medije i odnose s ulagačima RTL Grupe, vladao je snažan interes na tržištu, a sada kažu kako je prodaja u skladu s njihovom konsolidacijskom strategijom te je najbolja strateška opcija za RTL Hrvatska.
Neslužbene informacije su govorile da je u igri na neki način bila i Adria Media Grupa iz Beograda u vlasništvu Igora Žeželja, a koja kroz Adria Media Zagreb u Hrvatskoj publicira devet časopisa i devet internet izdanja, od Cosmopolitena i Ellea do Storyja i National Geographica, dok u Srbiji, među ostalim izdaju tabloid Kurir. Spominjala se i austrijska Styria Media Grupa, koja je u Hrvatskoj prisutna kroz novine 24 sata, Večernji list i Poslovni dnevnik, a interesenti su bile i kompanije iz Mađarske te Grčke.
RTL Grupa konsolidaciju poslovanja tumači kao odgovor na sve snažniju konkurenciju globalnih, prije svega američkih tehnoloških platformi, te su već sklopili nekoliko partnerstava na ključnim tržištima - u Francuskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj, dok su u Belgiji za 250 milijuna eura prodali biznis lokalnim medijskim kompanijama. RTL Grupa je u većinskom vlasništvu multinacionalne medijske kompanije Bertelsmann, a navodi se da su u 2020. godini imali prihod od šest milijardi eura, pri čemu 44 posto dolazi od televizijskog oglašavanja, a za 2021. godinu su najavili prihod od 6,5 milijardi eura. U Hrvatsku je RTL došao 2003. godine kroz konzorcij s Agrokorom i Atlantic Grupom kada su dobili nacionalnu televizijsku koncesiju, a kasnije su Agrokor i Atlantic prodali udjele RTL-u Hrvatska (svaki je držao 13 posto) s objašnjenjem da će se posvetiti svojim osnovnim biznisima.
Prodaju češkom fondu, odnosno njihovoj medijskoj grupaciji, još treba odobriti regulator tržišta, a to se očekuje u drugom tromjesečju. Osim prihoda od prodaje, RTL grupa će primati i tantijeme prema dugoročnom ugovoru o dozvoli korištenja zaštitnog znaka sklopljenog s CME-om.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....