Većina zemalja svijeta, uključujući i SAD, 70-ih su godina zabranili reklamiranje cigareta na televiziji i radiju, a posebno se kontrolira obmanjujući marketing koji se targetira tinejdžere i mlade. Međutim, ta stroga pravila nisu spriječila velike brendove Big Tobacca poput Marlbora, Lucky Strikea, Winstona i Kenta da zaobiđu pravila i pronađu puno suptilnije načine do svojih omiljenih mušterija - “selfie” generacije.
U petak su stoga američke grupe i organizacije protiv pušenja, poput Stopping Tobacco Organizations and Products (STOP) i Campaign for Tobacco-Free Kids predale zahtjev američkoj Federalnoj komisiji za trgovinu protiv četiri velike duhanske kompanije, Philip Morris, British American Tobacco, Japan Tobacco International i Imperial Brands, piše New York Times.
Optužuju ih da koriste društvene mreže, hashtagove, tinejdžerske idole i influencere kako bi svoje proizvode reklamirali mladima. Tvrde da duhanske industrije plaćaju tzv. “ambasadore” i “microinfluencere” na društvenim mrežama. Prema njihovom istraživanju, 123 objave povezane su s četiri duhanske tvrtke. Te su objave pregledane 8,8 milijardi puta u SAD-u, a 25 milijardi puta diljem svijeta i obično su vezane uz zabavu, putovanja i mladenačku kulturu.
Tvrtke, naime, ne smiju objavljivati puno ime svojeg brenda cigarete pa se na društvenim mrežama koriste posebno smišljeni hashtagovi koji vuku konotacije svakog određenog brenda.
Primjerice, #lus ili #likeus koristi Lucky Strike. Suptilniji je Marlboro s #DecideTonight i #RedIsHere. Winston koristi #FreedomMusic, a #TasteTheCity popularni je hashtag za Kent i Dunhill. Ipak, to ne znači da se kutija cigareta ne može "slučajno" pronaći u kadru fotografije.
Procurili su, naime, i zahtjevi duhanskih tvrtki koji propisuju kako će točno influencer plasirati sadržaj. Lucky Strike tako propisuje da influencer mora imati barem dvije objave tjedno s hashtagom #likeus_party koji bi se trebao povezati sa slikama zabave, putovanja ili mode. Jednom tjedno objavljuje sadržaj s #lus, a u tom slučaju proizvod mora biti smješten u kadar slike.
Iz Japan Tobacca odbacuju te optužbe tvrdeći da samo pokušavaju “postojeće odrasle pušače prebaciti na svoj brend cigareta”, a na društvene mreže ne mogu utjecati.
- Ako pušači žele podijeliti svoje društvene aktivnosti sa svojim pratiteljima, to je njihov izbor – kazao je Jonathan Duce, glasnogovornik japanske tvrtke Japan Tobacco.
Iz British American Tobacca, kao i Imperial Brandsa, ipak su u priopćenju priznali da koriste društvene mreže za marketing, ali i usluge influencera. No njihove fotografije, tvrde, ne uključuju direktno prikazivanje proizvoda.
U svojem su zahtjevu, stoga, anti-pušačke organizacije zatražile da duhanske kompanije obznane sve fotografije, video snimke i hashtagove koje koriste u promotivne svrhe te da u buduće uz takav sadržaj bude uključen i hashtag poput #Sponsored, #Promotion ili #Ad. No vrlo je malo vjerojatno da će duhanske tvrtke na to pristati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....