Digi Award

Luka Ivanić učenicima kroz VR lektiru želi pružiti atmosferu književnih djela

Koristeći VR naočale učenici mogu dobiti uvid u atmosferu književnog djela

Luka Ivanić iz Gospodarske škole Buje sa svojim profesorima konkurirali su za nagradu Digi Award. Prijavio se s projektom VR lektira

 Goran Sebelic/Cropix

Lektira na jedan sasvim drugačiji način. A to je uvid u književno djelo putem VR naočala. Upravo takav projekt osmislio je učenik i maturant Gospodarske škole u Bujama Luka Ivanić želeći svojim kolegama olakšati čitanje lektire. Kako nam pojašnjava, radi se o novom konceptu doživljaja lektire koji nema veze ni s gledanjem filma nastalog na temelju nekog književnog djela ni s čitanjem kratkog sadržaja. Njegov pristup lektiri trebao bi učeniku dati doživljaj djela te ga zainteresirati za čitanje. I sam jako voli književnost i čita, pa mu je ovaj projekt tim zanimljiviji. Razvio ga je zajedno s mentorom Daliborom Pašićem, profesorom računalstva, uz potporu razrednika Manuela Žužića i ravnatelja škole Saše Stikovića.

- Ja i moj mentor smo razmišljali da napravimo nekakvu VR igricu, nešto vezano za virtualnu realnost, budući da je škola nedavno kupila VR naočale. Nakon malo razmišljanja došli smo na ideju VR lektire. Obično učenici ili pročitaju lektiru, ili pogledaju nekakav film baziran na lektiri, ili pročitaju kratak sadržaj, ako i to naprave. No mnogi učenici ne pročitaju lektiru, pogledaju film koji ne prati skroz knjigu ili pročitaju kratak sadržaj koji izostavlja važne detalje i daje puni dojam o knjizi. A onda učenici dođu na sat, a nisu spremni, ne interesira ih dati mišljenje o knjizi ili likovima, nemaju doživljaj djela. A VR lektira vas stavlja u poziciju pasivnog promatrača, gdje ne utječete na radnju, nego ste u radnji kao duh, odnosno promatrač. Vidite likove oko vas - priča nam svestrani Luka, koji je jedan od najboljih učenika ove škole u Bujama te je kroz godine svog srednjoškolskog obrazovanja bio na brojnim natjecanjima i sudjelovao na brojnim projektima. U ovom konkretnom projektu odlučio je prikazati atmosferu pripovijetke "Preobrazba" Franza Kafke.

image

Luka Ivanić

Goran Sebelic/Cropix

- To mi je bilo zahvalno djelo jer se sve odvija u jednoj sobici. Nema puno radnje vani. Imamo samo dijalog. U nekoliko dana sam napravio sobicu i sustav za kretanje u tome. I onda smo kasnije dobivali ideje. Jedna profesorica napisala nam je dijalog i kako bi to otprilike trebalo izgledati. Svi profesori koji su vidjeli što smo napravili bili su oduševljeni jer su mogli vidjeti Gregora Samsu koji se pretvorio u kukca u sobi, mogli su vidjeti detalje poput prozora iz kojega se može vidjeti bolnica, slika jedne žene. I kada učenik u toj VR lektiri gleda kroz naočale, on može vidjeti tu sliku i onda mu ostane u pamćenju - ističe dalje. Kaže da mu je bilo bitno učenicima dati atmosferu knjige.

- Učenik vidi prostor i čuje zvukove. Specifično je u "Preobrazbi" da Gregorova sestra vježba na violini, tako da se i to čuje u pozadini. Isto tako čuje se kako pada kiša. Dakle, učenik multimedijalno može doživjeti iskustvo iz lektire i time će mu djelo bolje ostati u sjećanju - ističe Luka koji je na ovom projektu satima radio u svoje slobodno vrijeme. Napravio je sam početak od nekoliko minuta, a sada bi se taj projekt trebao nadograđivati da bi pokazao cijelu radnju ove pripovijetke. Ona bi po njegovoj procjeni trebala trajati nekih pola sata, a on bi je podijelio u tri dijela. U svemu su mu pomogle i profesorica hrvatskog jezika Sandra Sušanj, profesorica talijanskog jezika Nevenka Vidović i profesorica ekonomske grupe predmeta Tamara Sapanjoš, koje su zaslužne za scenarij, prezentaciju i izradu ekonomske računice te troškovnika projekta.

image

Ravnatelj škole Saša Stikovic, Luka Ivanić i razrednik Manuel Žužić

Goran Sebelic/Cropix

- Napravili smo početak i sada treba dalje razvijati projekt. Ja sada zbog završnog rada ne stignem toliko raditi na projektu. Projekt je inovativan i nisam nigdje vidio išta slično - ističe Luka. Kako će ubrzo napustiti ovu školu, nada se da će njegovi kolege u nižim razredima nastaviti s razradom projekta, a kaže da im je uvijek spreman pomoći. Namjerava upisati FER u Zagrebu ili neki drugi fakultet računalstva. Inače, ovaj izvrsni učenik bujske srednje škole već dulje ima strast prema izradi malih videoigara. Svom je mentoru jednom usput spomenuo da je pokušao napraviti VR igricu i tako se rodila ideja za projekt.

- Radio sam to iz hobija, a onda je on predložio da se možemo javiti na određena natjecanja. Prijavili smo se na nekoliko njih. I tako je sve krenulo - ističe dalje.

Ravnatelj škole Saša Stiković pojašnjava da su kroz projekt željeli obuhvatiti sva znanja koja ova škola pruža svojim učenicima.

- Ovo je prvi put da smo se kandidirali na Digi Award. Imamo zbilja jednu sjajnu generaciju učenika, među kojima je i Luka. Jako smo ponosni na njih i rezultate koje postižu na brojnim natjecanjima - ističe ravnatelj ove škole koja broji nešto manje od 300 učenika. Sljedeće školske godine u Umagu u novoj školskoj zgradi pokreću i nove programe - jezičnu i prirodoslovno-matematičku gimnaziju.

- Luka je izvrstan učenik koji vrlo često sudjeluje na državnim i županijskim natjecanjima. Na natjecanju iz informatike ove je školske godine bio prvi u svojoj grupi i prvi iz digitalnih kompetencija. Sudjelovalo je i u Omišlju na natjecanju Mladi i inovacije, gdje je s kolegom Lukom Skorupskim iz razreda za projekt Pametno ogledalo osvojio zlatnu medalju. Udahnuli su novi život jednom starom ogledalu i monitoru. Na tom ogledalu možete vidjeti kakvo će biti vrijeme, koja je temperatura zraka, meteorološko stanje, vijesti - ističe njegov razrednik Žužić. Luka priznaje da je čar strukovnih škola u tome što mogu sudjelovati na raznim natjecanjima i smotrama te pokazati svoj rad.

image

Gospodarska škola Buje

Goran Sebelic/Cropix

Inače, ova je škola je članica zajednice eTwinning već desetak godina, uključena je u projekt e-Škole te posjeduje AI certifikat za iznimno postignuće na području edukacije o umjetnoj inteligenciji. Već 20 godina ima učeničku zadrugu Brig. Školi je iznimno bitna i međunarodna suradnja, koja teče poprilično glatko. Prije više od desetljeća počeli su sudjelovati u projektima Erasmus Europske unije, a na stručnim usavršavanjima bili su i nastavnici te učenici. Kroz EU projekt Leonardo da Vinci - VETPRO nastavnici i učenici bili su u posjetu školama u Schkeuditzu i Leipzigu.

image

Luka Ivanić

Goran Sebelic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 16:30