STRATEŠKI ZAOKRET

Lidl okrenuo potpuno novu stranicu, sve se dogodilo sasvim slučajno: ‘Na tržištu ne postoji usporediv proizvod...‘

Osnivač Lidla ‘težak‘ je 40 milijardi eura, i odlučio je ulagati u uzbudljivo područje

Trgovina Lidl

 Toddlerstock/alamy/profimedia/Toddlerstock/alamy/profimedia

Jedan od Hrvatima najdražih maloprodajnih lanaca, njemački Lidl, krenuo je u nove vode. Lidl će nuditi IT usluge tvrtkama koje su oprezne prema velikim dobavljačima kao što su Amazon i Google

Prodavanje sladoleda, čokolade, sira i donjeg veša i brojnih drugih namirnica učinilo je Dietera Schwarza jednim od najbogatijih ljudi u Europi.

Osnivač diskontnog trgovačkog lanca Lidl, 84-godišnji Dieter Schwarz, koji je prema poslovnom časopisu Manager Magazin nagomilao 40 milijardi eura osobnog bogatstva, širi svoje poslovanje u uzbudljivo područje, IT sektor. Preciznije, na podatkovne usluge.

Počeli su sa sustavom izgrađenim za internu upotrebu 2021., a sada nude usluge računalstva u oblaku i kibernetičke sigurnosti korporativnim korisnicima.

Lidl je u vlasništvu Schwarz Grupe, a njihova IT kompanija, Schwarz Digits — koja je 2023. postala samostalni operativni odjel — potpisala je klijente uključujući najveću njemačku softversku grupu SAP, najuspješniji nogometni klub u zemlji Bayern München i luku Hamburg. Prošle je godine ta kompanija kćer ostvarila godišnju prodaju od 1,9 milijardi eura i zapošljava 7500 zaposlenika.

"Nismo započeli s komercijalnom motivacijom na umu, već smo samo htjeli zadovoljiti vlastite potrebe", rekao je Christian Müller, jedan od izvršnih direktora Schwarz Digitsa za Financial Times u intervjuu, i dodao: "Na vrlo smo strelovitom putu rasta."

Glavna prodajna točka njihove usluge je da se svi podaci o klijentima obrađuju i pohranjuju isključivo u Njemačkoj i Austriji, u zemljama koje imaju stroge zakone o privatnosti i zaštiti podataka.

Kada je Schwarz, privatna tvrtka s godišnjom prodajom od 167,2 milijarde eura, prvi put istraživala nove opcije za pohranu podataka, "nije željela ovisiti o trećim stranama", rekao je Müller.

A ako nije postojala njemačka opcija, željela je barem koristiti europskog pružatelja usluga i izbjeći pohranjivanje podataka u drugim jurisdikcijama. Nakon zaključka da niti jedan postojeći pružatelj usluga ne može zadovoljiti njezine potrebe, tvrtka je odlučila postaviti vlastitu uslugu u oblaku.

"Imamo gomilu vrlo osjetljivih podataka", rekao je Müller, "kao što su obrasci prodaje za pojedinačne trgovine, izračuni cijena, podaci o kupcima iz Lidlovog programa vjernosti i detalji o 575.000 zaposlenika grupe".

image

Kupci u Lidlu

Photomax/alamy/alamy/profimedia/Photomax/alamy/alamy/profimedia

Kada je Lidl pokrenuo vlastiti oblak, ubrzo je otkrio da su se i druge njemačke tvrtke postavljale ista pitanja o tome žele li koristiti najveće usluge u oblaku sa sjedištem u SAD-u i Kini.

"Izuzetno je važno da je Europa na vrhu najsuvremenije informacijske tehnologije i da je sposobna pružiti takve usluge", rekao je Johannes Helbig, profesor za digitalni suverenitet na Sveučilištu Erlangen-Nürnberg, dodajući da je pristup Schwarz grupe "važan i dobrodošao” i “vrlo ohrabrujući uzor”.

Preduvjet za razgovor s novinarima Financial Timesa u IT kontrolnom centru Schwarz grupe u njegovom prostranom sjedištu bio je neotkrivanje njegove točne lokacije na imanju. Grupa se brine za sigurnost neuralnog centra koji je vitalan za rad njezinih 14.000 Lidl i Kaufland trgovina diljem svijeta, kao i 220 skladišta i sve većeg broja tvornica koje proizvode proizvode uključujući vodu u bocama, tjesteninu i sladoled.

Posjetitelji prije ulaska u prostore svoje mobitele i sve ostale elektroničke uređaje moraju ostaviti u posebnom ormariću, a pristup kontrolira osoblje na stolu, kao i automatska vrata koja se kontroliraju skenerom vena na dlanu.

Ovo je posao koji je notorno sramežljiv, ne želi publicitet i u Grupi su tek prije nekoliko godina počeli zapošljavati osoblje za odnose s medijima. Sjedište mu je u predgrađu Neckarsulma, malog grada od 27.000 stanovnika na bogatom jugozapadu Njemačke. Posljednjih godina počeli su se otvarati prema javnosti. Trenutačno sponzoriraju biciklistički tim Lidl-Trek Tour de France i bili su istaknuti partner nogometnog turnira Euro 2024 - djeca koja su ispratila igrače do starta bila su u dresovima s oznakom Lidl.

image

Lidl na Tour de Franceu za žene

Julien De Rosa/Afp

Prošle godine Schwarz je odlučio strateški investirati u umjetnu inteligenciju, kupovinom manjinskog udjela u njemačkom AI start-upu Aleph Alpha.

Dieter Schwarz koristi ovu priliku za postizanje širih ciljeva u tehnologiji koja se brzo razvija: njegova dobrotvorna zaklada surađuje s matičnom državom tvrtke Baden-Württemberg kako bi financirala AI kampus u gradu Heilbronnu. Kampus ima za cilj postati "globalni dom" primijenjene umjetne inteligencije i surađuje s Aleph Alpha.

Fokus Schwarz Digitsa na računalstvo u oblaku, kibernetičku sigurnost i umjetnu inteligenciju bio je "dobro promišljen", rekao je Axel Oppermann, vlasnik njemačke IT konzultantske tvrtke Avispador. Sva tri područja su, naime, "vrlo relevantna za klijente". Veličina i financijska moć njegovog vlasnika učinili su Schwarz Digits privlačnijim vanjskim klijentima koji "traže IT partnera koji neće nestati u roku od dvije godine", dodao je.

Schwarz Digits postaje "vjerodostojan regionalni izazivač" velikim postojećim tvrtkama kao što su Amazon Web Services, Google i Microsoft. Oppermann ipak napominje da je tvrtka u nepovoljnijem položaju u odnosu na konkurenciju jer joj nedostaju njihove široke mreže vanjskih uslužnih partnera, koji prodaju proizvode u oblaku i pomažu s provedbu i upravljanje uslugama. Amazon Web Services, primjerice, ima mrežu od 130.000 partnera u 200 zemalja.

Ali za regionalne tvrtke koje pomno paze na privatnost i kontrolu podataka, Schwarz Digits je privlačna opcija. "Ključni razlog za nas da koristimo Schwarz bio je digitalni suverenitet ponude", rekli su iz Bayern Münchena za Financial Times, dodajući da se fokus Schwarz Digitsa na zaštitu podataka i privatnost itekako ističe na tržištu. "Ne postoji usporediv proizvod dostupan na tržištu", kazali su iz kluba.

Njegovi proizvodi za kibernetičku sigurnost također su uvjerili softverskog moćnika SAP-a, koji je postao klijent 2023. Platforma za kibernetičku sigurnost Schwarz "pokazuje nam naše IT sustave iz perspektive potencijalnog napadača", rekao je SAP za Financial Times, dodajući da je to korisno za utvrđivanje slabih točaka i analiza potencijalnih prijetnji.

Schwarz je ovu stručnost stekao 2021. kada je kupio izraelsku tvrtku za kibernetičku sigurnost XM Cyber ​​za 700 milijuna dolara. U početku je samo želio postati klijent tvrtke, čiji je suosnivač bivši šef izraelske tajne službe Mossad.

“Procijenili smo svaki dostupan proizvod za kibernetičku sigurnost i zaključili da je XM Cyber ​​daleko najbolji”, kazao je Rolf Schumann, drugi izvršni direktor tvrtke Schwarz Digits. No grupa je tada otkrila da XM Cyber ​​razmatra izlazak na burzu i zabrinula se da bi to moglo dovesti do odlaska ključnog osoblja. "Stoga smo odlučili dodati cijelu tvrtku našoj grupi."

Schwarzovo ulaganje u umjetnu inteligenciju bilo je "sljedeći logičan korak" u proširenju njegove tehnološke stručnosti, rekao je Müller. Kada je Aleph Alpha prošle godine prikupio više od 100 milijuna eura svježeg kapitala, Schwarz Digits je sudjelovao u krugu financiranja, koji je također uključivao potpore za istraživanje i poslovne obveze u vrijednosti od blizu 400 milijuna eura.

Ali baš kao što je oprez u pogledu sigurnosti i privatnosti oblikovao Schwarzov pristup računalstvu u oblaku, njegova upotreba vanjske umjetne inteligencije vođena je sličnim načelima.

Iako tvrtka na nju gleda kao na ključnu tehnologiju u nastajanju, oprezna je u vezi s korištenjem internih podataka s AI alatima koji su izvan njezine kontrole. "Nismo htjeli upasti u ovu zamku", rekao je Müller. Stoga je odlučila blokirati pristup ChatGPT-u za osoblje "prvog dana" kada je chatbot pokrenut.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 10:23