Dok su se Azija i Pacifik još uvijek oporavljali od utjecaja pandemije, Kina se lani vratila na poziciju najvećeg potrošača u međunarodnom turizmu, a Hrvatska je na svjetskoj ljestvici top 50 svjetskih destinacija po visini prihoda lani skočila za čak sedam mjesta, s 32. na 25. mjesto, pokazala je nova analiza Svjetske turističke organizacije (UN Tourism).
Kako je Kina bila zatvorena za putovanja u pandemiji, i tek je lani otvorila granice za turistička putovanja, u 2022. godini popis najvećih potrošača turista predvodio je SAD, dok su Francuska, Španjolska i SAD bili najposjećenije destinacije na svijetu.
Izdaci Kineza za putovanja u inozemstvo dosegnuli su lani 196,5 milijardi dolara, prestigavši SAD (150 milijardi), slijedi Njemačka (112 milijardi), Ujedinjeno Kraljevstvo (110 milijardi) pa Francuska (49 milijardi). Deset najvećih potrošača za 2023. završavaju Kanada, Italija, Indija, Ruska Federacija i Republika Koreja. Indija je skočila na 8. mjesto s 14. mjesta u 2019. godini, potvrđujući sve veću važnost ove zemlje kao emitivnog tržišta, dok je Italija porasla s 10. na 7. mjesto.
Francuska je učvrstila svoju poziciju najposjećenije svjetske destinacije 2023. sa 100 milijuna međunarodnih turističkih dolazaka. Španjolska je druga s 85 milijuna, a slijede SAD (66 milijuna), Italija (57 milijuna) i Turska s 55 milijuna međunarodnih turista. Slijede Meksiko, UK, Njemačka, Grčka i Austrija. U usporedbi s razdobljem prije pandemije, Italija, Turska, Meksiko, Njemačka i Austrija napredovali su za jedno mjesto, dok je Velika Britanija napredovala s 10. na 7., a Grčka s 13. na 9. mjesto.
SAD najviše utrži od turizma
Što se tiče prihoda od međunarodnog turizma, na ljestvici vodi SAD s prihodom od 176 milijardi dolara u 2023., a slijede Španjolska (92 milijarde), UK (74 milijarde), Francuska (69 milijardi) i Italija (56 milijardi).
Među odredišta koja zarađuju najviše od međunarodnog turizma u 2023. spadaju i, redom, Ujedinjeni Arapski Emirati, Turska, Australija, Kanada, Japan, Njemačka, Saudijska Arabija, Macao (Kina), Indija te Meksiko, koji je posljednji na listi od 15 najvećih po prihodu od turizma.
Analitičari UN Tourisma posebno da kako su na ljestvici top 50 po prihodima u 2023. napredovali i Hrvatska (s 32. na 25.), Maroko (s 41. na 31.) i Dominikanska Republika (43. na 34.), kao i Katar (s 51. na 37.) i Kolumbija (50. do 44.).
Kako je poznato, Hrvatska je lani ostvarila 14,6 milijardi eura prihoda od turizma, što je 11,4 posto više nego godinu ranije. Djelomice je to rezultat porasta cijena usred inflacije i uvođenja eura te na krilima vrlo uspješne sezone 2022. godine.
Prema njihovom najnovijem Svjetskom turističkom barometru, u 2023. godini međunarodni turistički dolasci oporavili su se za 89 posto u odnosu na razine iz 2019. i za 97 posto u prvom tromjesečju 2024. Projekcija UN Tourisma za 2024. ukazuje na potpuni oporavak međunarodnog turizma s rastom dolazaka za dva posto u odnosu na razine iz 2019. godine, zahvaljujući snažnoj potražnji, poboljšanoj zračnoj povezanosti i nastavku oporavka Kine i drugih velikih azijskih tržišta.
Ukupni izvozni prihodi od međunarodnog turizma dosegnuli su procijenjenih 1,7 trilijuna dolara u 2023., što je oko 96 posto razine prije pandemije. Izravni BDP turizma oporavio se na razine prije pandemije, dosegnuvši procijenjena 3,3 bilijuna dolara, što je tri posto globalnog BDP-a.
Nastavlja se rast potrošnje
Druga analiza kuće IPSOS o potrošnji turista u ovoj godini nastavlja se na optimizam UN Tourisma, uz prognozu daljnjeg rasta kako turističkog prometa tako i potrošnje turista u 2024. godini. Njihove su ankete pokazale da 65 posto putnika planira zadržati ili povećati svoje proračune za putovanja u ovoj godini.
Izvješće IPSOS-a ističe nekoliko ključnih trendova koji oblikuju planove putnika za ovo ljeto. Prvo, unatoč ekonomskim neizvjesnostima, većina putnika namjerava zadržati ili povećati svoju potrošnju na putovanju. Naime, više od polovice putnika iz UAE-a očekuje da će potrošiti više.
Zadržati postojeći ili povećati proračun za putovanja ovog ljeta planira čak 62 posto putnika iz Ujedinjenog Kraljevstva, 73 posto iz Njemačke, 62 posto Španjolaca i 52 posto Francuza. Usto, čak osam posto ispitanika sprema se ove godine za "putovanje života".
Vrijeme će biti ključni faktor odlučivanja za putnike, na drugom je mjestu po važnosti (50 posto) i na odluku utječe više od troškova prijevoza (42 posto) i dostupnih iskustava na odredištima (42 posto). U Njemačkoj 61 posto potrošača smatra vremensku prognozu važnom, dok to čini 45 posto Francuza, 47 posto Britanaca i oko 48 posto Španjolaca i putnika iz Emirata.
Još jedan trend iz IPSOS-ova izvješća ukazuje na značajan interes za odmorom od užurbanog tempa svakodnevnog radnog života. Avantura je na dnevnom redu nekih putnika, ali većina (42 posto) daje prednost opuštanju.
Domaća putovanja također su glavni trend za 2024., s tri četvrtine španjolskih putnika koji planiraju putovanja u slobodno vrijeme unutar Španjolske. Ovaj trend je prisutan u Francuskoj (75%), UK (73%), UAE (68%) i Njemačkoj (63%). No više od polovice (55%) potrošača u regiji također planira putovati u inozemstvo, a 35 posto namjerava posjetiti nova odredišta. Francuski i britanski putnici posebno su zainteresirani za istraživanje novih lokacija.