Sve više kineskih tvrtki pokušava zaobići američke carine prebacivanjem proizvodnje u zemlje poput Vijetnama, Srbije ili Meksika, čime izbjegavaju obvezu označavanja proizvoda etiketom "Made in China".
Dva najveća svjetska gospodarstva mjesecima vode trgovinski rat nakon što je američki predsjednik ovog ljeta uveo 25-postotne carine na uvoz niza kineskih proizvoda, potaknuvši Peking da uzvrati istom mjerom.
Iako bi izbjegli američke namete, kineski proizvođači široke lepeze proizvoda, od bicikala preko guma do plastike i tekstila, odlučili su preseliti pogone u inozemstvo, prema javno dostupnim podacima.
Tako je proizvođači dijelova za bicikle Hl Corp, čije su dionice uvrštene u kotaciju burze u Shenzhenu, signalizirao ulagačima u kolovozu da je pri selidbi proizvodnje u Vijetnam imao na umu upravo američke carine.
Izbjegavanje carina
Kompanija će "smanjiti i izbjeći" utjecaj carina, objavila je uprava, napominjući da je američki predsjednik u kolovozu uveo carine na elektroničke bicikle te da su u planu i carine na bicikle i njihove dijelove.
Trump je u prošlom tjednu upozorio da bi carine na kineski uvoz u dodatnoj vrijednosti 200 milijardi dolara mogle biti uvedene "vrlo brzo".
"Nove carine neizbježno će natjerati tvrtke da razmotre lance nabave širom svijeta budući da će preko noći postati 25 posto manje konkurentne nego što su bile prije njihova uvođenja", konstatira Christopher Rogers, stručnjak za opskrbne lance u kompaniji za trgovinske podatke Panjiva.
Lanci nabave već su proteklih godina počeli seliti iz Kine koja je zbog rastućih troškova rada i zaštite okoliša postala manje atraktivna lokacija za proizvodnju.
Carine dolijevaju ulje na vatru, tumače stručnjaci i tvrtke.
"Kinesko-američke trgovinske trzavice ubrzavaju promjene u globalnom lancu stvaranja vrijednosti", naglašava Cui Fan iz instituta China Society of WTO Studies, usko povezanog s ministarstvom trgovine.
"Selidba radno intenzivnih pogona u inozemstvo mogla bi izazvati problem nezaposlenosti i to treba pozorno pratiti", rekao je Cui, dodajući da taj trend neće pridonijeti smanjenju američkog trgovinskog deficita.
Zabrinuti Peking
Sve veći broj inozemnih tvrtki koje sele proizvodnju iz Kine, uključujući proizvođača igračaka Hasbro, proizvođača fotoaparata Olympus, te proizvođače cipela Deckers i Steve Madden, zabrinuo je Peking, a manje se priča o tome da su se za njihovim primjerom povele i kineske tvrtke.
Kao dobar primjer mogao bi poslužiti proizvođač materijala za industriju Zhejiang Hailide New Material, koji značajan dio svog asortimana izvozi u SAD i u druge zemlje.
"Trenutno je cijela proizvodnja naše kompanije bazirana u Kini. Kako bi uspješnije izbjegla rizik antidampinških mjera i viših carina, naša se tvrtka nakon dugotrajne analize odlučila osnovati tvornicu u Vijetnamu", objavili su čelnici ulagačima u prošlom mjesecu.
"Nadamo se da ćemo ubrzati njezinu gradnju i da će ona u budućnosti moći preuzeti proizvodnju za američko tržište", rekao je potpredsjednik tvrtke o investiciji vrijednoj 155 milijuna dolara, kojom će se proizvodnja povećati za 50 posto.
Tvornica guma u Srbiji
Na selidbu proizvodnje zbog carina odlučuju se i proizvođači odjeće, madraca i elektroničkih motora, koji su kao nove lokacije izabrali, Mjanmar, Tajland odnosno Meksiko, pokazuju javno dostupni podaci kompanija.
Proizvođač guma Linglong Tyre odlučio je pak uložiti 994 milijuna dolara u gradnju tvornice u Srbiji, najvećim dijelom zbog povoljnih kredita.
"Cijela industrija guma suočava se s teškom situacijom zbog trgovinskih trzavica", kazao je čelnik Linglonga ulagačima u prošlom mjesecu, ukazujući na "neprekinuti niz" antidampinških sporova protiv Kine.
"Izgradnja tvornice u inozemstvu omogućuje 'neizravni rast', kroz izbjegavanje međunarodnih prepreka u trgovini", dodaje.
Na sličnoj prekretnici našla se i kineska proizvodnja bicikala. U budućnosti Kina više neće biti centar proizvodnje, kazali su ulagačima prilikom najave gradnje pogona u Pekingu čelnici proizvođača dijelova za bicikle tvrtke Hl Corp.
Neki klijenti Hl Corpa već su počeli seliti proizvodnju u Vijetnam, posebno proizvođači elektroničkih bicikala, istaknuo je Alex Lee, zadužen u Hl Corpu za globalnu prodaju Hl Corp.
"Prije svega Vijetnamu nisu uvedene protudampinške carine“, kazao je Lee, izdvajajući i niže troškove rada.
Kineska industrija elektroničkih bicikala podliježe carinama SAD-a ali i Europske unije, koja je u srpnju uvela provizorne antidampinške carine u rasponu od 22 do 84 posto, tvrdeći da kineski proizvođači uživaju pogodnosti sniženih cijena aluminija i drugih oblika državnih subvencija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....