PRITISCI SA SVIH STRANA

Kako lobira i donira američki milijarder: Istraga pokazala - Elon Musk je postao politička snaga

Musk je često u javnom sukobu s američkim regulatorima u različitim područjima koja se tiču njegovih kompanija

Elon Musk

 Odd Andersen/afp

Osim što se nerijetko preko Twittera svađa s protivnicima u biznisu i na vlasti te tako pokušava utjecati na odluke koje su mu bitne, američki milijarder Elon Musk prilično troši i na lobiranje u državnim institucijama, a redovito daje i podjednake donacije objema političkim strankama. Kako su konstatirali novinari CNBC-a, istražujući njegove različite poteze posljednjih godina, taj "mogul koji stoji iza kompanija Tesla i SpaceX postao je politička snaga".

Njegov bijes s Twittera se sada prelijeva sve do američkog predsjednika Joea Bidena. Smetaju ga provokativne ideje oko uvođenja poreza na milijardere čiji bi, naravno, bio obveznik s imovinom procijenjenom na oko 300 milijardi dolara, ali i to što kupci Teslinih električnih automobila neće dobiti tako izdašnu olakšicu kao kupci električnih automobila od kompanija gdje postoje organizirani sindikati. (Musk je, naime, veliki protivnik sindikalnog organiziranja radnika.) No, postoji i druga strana, ne tako vidljiva, kako preko lobista i donacija, mogli bismo reći, "mijesi" u svoju korist od Bijele kuće preko Kongresa do raznih agencija.

Nema tu nekih skandala, ali brojke kažu da su samo ove godine Tesla i SpaceX na lobiranje potrošili oko dva milijuna dolara, a većina se odnosi na aeronautičku kompaniju SpaceX. Taj milijunski iznos je manji nego što na lobiranje, doduše, troše neke velike kompanije poput, recimo, Forda, odnosno tek je malo više nego što je potrošio konkurent Jeff Bezos za aeronautičku kompaniju Blue Origin.

Ipak, valja primijetiti da je SpaceX samo u ovoj godini sklopio dvije milijarde dolara vrijedne ugovore s državom, prije svega NASA-om. Od 2003. godine je, prema izvorima na koje se poziva CNBC, vrijednost tih ugovora dosegla 10,5 milijardi dolara. Inače, napominju američki novinari, SpaceX je samo u prošlom tromjesečju platio pola milijuna dolara za lobiranje (plus razni troškovi za ostale influencere), a upravo prolazi kroz napet proces vezan uz utjecaj na okoliš o kojem ovisi može li uskoro početi graditi i lansirati svoj Starship s lokacije Boca Chica u Teksasu ili će morati proći kroz opsežniju formalnu evaluaciju, što bi značilo odgodu mjerenu u godinama.

Musk je često u javnom sukobu s američkim regulatorima u različitim područjima koja se tiču njegovih kompanija, a optužuje ih i da su pristrani, što je bio slučaj i kada su ove godine ispitivane sigurnosne greške na Teslinim vozilima. S druge strane, on godinama odbija primijeniti neke sigurnosne preporuke koje su mu izdavala nadležna federalna tijela.

Što se tiče političkih donacija, Musk je, ukupno gledano, malo više uplatio demokratima, proizlazi iz podataka nestranačkog centra koji se bavi političkim procesima (Center for Responsive Politics), ali njegove se kompanije oslanjaju na lobiste koji imaju dobre veze s obje glavne američke stranke.

Nedavno su, objavio je CNBC, Tesla i SpaceX unajmili barem dva nova lobista koji su ranije radili na Capitol Hillu. Jedan od njih, kojeg je angažirao Tesla, bio je pravni pomoćnik demokratskog senatora koji je član Kongresnog odbora za trgovinu, znanost i promet i ima jurisdikciju nad sigurnošću na autocestama. U pitanju je senator Richard Blumenthal koji je javno, također i na Twitteru, propitivao sigurnost Teslinog sustava autopilota i rekao kako je ta tehnologija kao "ruski rulet" za vozače.

Isti je lobist i dio skupine Teslinih lobista koja je ove godine "vršljala" po Bijeloj kući i Ministarstvu energije i prometa te Agenciji za zaštitu okoliša, a prema dostupnim izvještajima, napori te kompanije tiču se različitih stvari – od dozvola za solarnu energiju preko politika vezanih za autonomnu vožnju do infrastrukture i električnih punjača na autocestama. Istodobno je, kako primjećuju novinari, ovog ljeta Musk objavio da se Teslu i njega osobno ne tretira pošteno jer nisu bili pozvani na sastanak proizvođača električnih automobila u Bijeloj kući. Na Twitteru je tumačio da američku administraciju kontroliraju sindikati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 14:25