Nakon što je RTL Grupa, najveći europski televizijski nakladnik, u nekoliko zemalja već provela različite procese konsolidacije, u posljednjih mjesec dana ozbiljno razmatra i opcije za svoje poslovanje u Hrvatskoj. To su opisali kao reviziju strateških opcija koja ne mora nužno voditi nekom sporazumu o partnerstvu ili transakciji, a sada nam potvrđuju da je njihov poziv i te kako izazvao pažnju. Ne kažu kada će na iskazane interese odgovoriti, a prije se neslužbeno spominjala mogućnost da će to biti već do kraja ove godine.
Do nas je došla neslužbena informacija da su primili čak šest ponuda od medijskih igrača koji su prisutni na domaćem, ali i europskom tržištu te barem jednog financijskog investitora. No, oko cijelog procesa, koji može rezultirati i prodajom, što je bio slučaj s njihovom kompanijom u Belgiji, u RTL Grupi nisu zasad razgovorljivi, a iz RTL-a Hrvatska takve upite usmjeravaju u svoje luksemburško sjedište.
U ovoj godini, inače, iz hrvatskog RTL-a su objavili da imaju snažan oporavak prihoda nakon pandemijskog pada te je čak bolji u odnosu na 2019. godinu.Prilagođena EBITDA (dobit prije kamata i poreza) za prvih šest mjeseci ove godine bila je tri milijuna eura, a prihod 22 milijuna eura. RTL Hrvatska ima 351 zaposlenika, od kojih 97 urednika i novinara na televiziji i internetskim portalima. Kompaniju, naime, čini osam televizijskih kanala, tri portala i videoplatforma.
Dvije rečenice
Irina Mettner-Isfort, direktorica za medije i odnose s ulagačima RTL Grupe, u odgovoru na naša pitanja o tome kako se odvija proces revizije strateških opcija i kakav su interes detektirali, poslala je samo dvije kratke rečenice: "Oko istraživanja opcija za i s RTL Hrvatska vidimo snažan interes na tržištu. Međutim, molimo da razumijete da ne možemo komentirati više od toga".
Prema nepotvrđenim informacijama na tržištu, izazvali su pažnju Adria Media Grupe iz Beograda u vlasništvu Igora Žeželja, koja kroz Adria Media Zagreb u Hrvatskoj publicira devet časopisa i devet internet izdanja, od Cosmopolitana i Ellea do Storyja i National Geographica. U Srbiji su, među ostalim, izdavači tabloida Kurir. Iz zagrebačke kompanije glavna direktorica Ivana Krajinović odgovara da "grupacija u ovome trenutku nema u planu širenje na hrvatskom tržištu kroz akvizicije drugih medija. Okrenuti smo organskom razvoju i investiciji u poslovanje Adria Media Zagreb fokusom na naše ključne brendove". Dodaje kako vjeruju da se mogu izdvojiti "kao jedna od danas rijetkih medijskih kuća u Hrvatskoj koja, unatoč izazovnim okolnostima poslovanja, intenzivno zapošljava i jača resurse u područjima koje jačaju našu konkurentnost na tržištu" te zaključuje da, "kao i dosad, ostajemo otvoreni i vjerujemo u zdrava strateška i sinergijska partnerstva i suradnju s drugim medijima".
Ne komentiraju glasine
Znači li to da su poslali i ponudu za RTL Hrvatska, nisu potvrdili niti demantirali. Slično su se ponijeli i u Telegram Media Grupi, izdavaču portala Telegram.hr, Telesport i Super 1, koja se predstavlja kao najveći digital-only izdavač u Hrvatskoj. Na naš upit je li točna informacija da su među zainteresiranima za partnerstvo/suradnju s RTL-om Hrvatska te jesu li dali ponudu, kao i na našu molbu da komentiraju očekivanja te imaju li za ponudu neke partnere, direktor Miran Pavić odgovorio je samo da Telegram Media Grupa "nema praksu komentiranja svojih poslovnih planova ni pregovora, kako u ovom tako ni u ostalim slučajevima". Ta je grupa 2019. godine prodala portal Net.hr upravo RTL-u Hrvatska. Tada je Pavić izjavio kako su "u RTL-u Hrvatska prepoznali pravog partnera za sljedeću fazu razvoja Net.hr-a, a i Telegram Media Grupe". Iz austrijskog sjedišta Styria Media Grupe, koja je u Hrvatskoj prisutna kroz novine 24 sata, Večernji list i Poslovni dnevnik, zahvalili su na interesu, ali i poručili da "ne mogu komentirati glasine". Kao jedan od mogućih financijskih partnera spominje se, također neslužbeno, češki fond PPF koji u Srbiji drži mobilnu mrežu Telenor, ali i iz Praga su odgovorili da ne komentiraju "tržišne spekulacije". Na RTL Hrvatska bacile su oko, navodno, i kompanije iz Mađarske te Grčke.
RTL Grupa najnovije poslovne poteze i saveze, koje sklapa ove godine, uglavnom objašnjava kao odgovor na sve snažniju konkurenciju globalnih (američkih) tehnoloških platformi, a navode pritom da su usmjereni na povećanje broadcasting biznisa i stvaranje "međumedijskih nacionalnih šampiona". U Francuskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj, svojim ključnim tržištima, već su dogovorili dealove s medijskim partnerima, a u Belgiji su se odlučili na prodaju lokalnim medijskim kompanijama DPG Media i Groupe Rossel, što je transakcija "teška" 250 milijuna eura koja bi se trebala realizirati 2022. godine. U listopadu su, pak, objavili suradnju s tehnološkom kompanijom Amobee, koja je u sektoru oglašavanja, kako bi "ojačali oglašivačko-tehnološki biznis u kontinentalnoj Europi".
U objavi za investitore RTL Grupa, koja je u većinskom vlasništvu multinacionalne medijske kompanije Bertelsmann, navodi da su u 2020. godini imali prihod od šest milijardi eura (pad od 9,5 posto u odnosu na 2019., što pripisuju negativnom efektu pandemije covida-19 na oglašavanje), pri čemu 44 posto dolazi od televizijskog oglašavanja. U prvih devet mjeseci ove godine prihod je veći 10,3 posto u odnosu na isto razdoblje lani te je iznosio 4,5 milijardi eura, a za ovu su godinu potvrdili očekivanje da će je završiti sa 6,5 milijardi eura prihoda.
U Hrvatsku je RTL došao 2003. godine kroz konzorcij s Agrokorom i Atlantic Grupom kada su dobili nacionalnu televizijsku koncesiju, a 2011. su Agrokor i Atlantic prodali udjele u RTL-u Hrvatska (svaki je držao 13 posto) s objašnjenjem da će se posvetiti svojim osnovnim biznisima. Atlantic je ipak objavio da je zadržao simboličnih 0,01 posto, a njegov menadžer Neven Vranković je zamjenik predsjednika Nadzornog odbora RTL-a Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....