“Sigurno ćemo ići na more, ja jedva čekam otići na more”, poručio je relativno nedavno hrvatskoj javnosti Krunoslav Capak, ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Definitivno nije bio jedini niti jest jedini koji “jedva čeka”, a s nedavnim ukidanjem propusnica to je postalo stvarnost.
Dakle, već ste počeli planirati i slagati kombinacije, no ne znate što vas točno čeka ni kako će to ljetovanje izgledati? U nastavku navodimo dosad poznata pravila igre kojih ćete se ove godine morati pridržavati. Pritom je jedna stvar sigurna - ovogodišnje ljetovanje bit će ipak malo drukčije nego dosad. Kako bi Capak rekao, “neće biti kao nekada, ručnik do ručnika”. Koronavirus je, upozorava, i dalje tu.
Sudeći prema novom pravilima, tu činjenicu neće biti jednostavno zaboraviti. S druge strane, shvatimo li nova pravila ponašanja optimistično, ovo se ljeto nećemo gužvati, manje ćemo čekati u redovima i sve će biti savršeno čisto, piše Like!.
No, krenimo od početka.
Neizbježno je da ćete na ljetovanju posvuda nailaziti na obavijesti o pridržavanju higijenskih mjera, pravila ponašanja i drugih smjernica o mjerama zaštite. Nemojte se začuditi budu li takve poruke odzvanjale i preko razglasa i podsjećale vas, primjerice, na držanje razmaka, “svetinju” i “mantru” ovogodišnjeg odlaska na more.
Što se tiče plaža, pravila propisana za morska (ali i slatkovodna) kupališta navode da na 100 metara četvornih površine može istodobno boraviti 15 osoba. O pridržavanju tog pravila trebao bi brinuti koncesionar plaže ili, u slučaju da on nije u igri, lokalne vlasti. Nemojte se stoga začuditi ugledate li komunalnog redara, primjerice, zbog rogoborenja da se okupilo previše ljudi.
Nadalje, svim posjetiteljima savjetuje se da se pridržavaju pravila o razmaku, odnosno udaljenosti od 1,5 metara (što se naravno ne odnosi na članove obitelji ili osobe s kojima ste došli na plažu). Nadalje, kako je navedeno u pravilima, “na razumnim razmacima i na vidljivim mjestima” trebalo bi vas dočekati i dezinfekcijsko sredstvo, a koncesionar (u slučaju da ga ima) morat će se pobrinuti i za prikladan razmak između ležaljki. One bi, prema svemu sudeći, trebale biti postavljene također na razmaku od 1,5 metara i biti čiste. Naime, propisano je da se dezinficiraju nekoliko puta na dan, a obavezno nakon izmjene gostiju (kad je jedan napusti, prije nego što će je koristiti drugi). Razmak od 1,5 metara trebalo bi držati i pri ulasku u more, odnosno kupanju. Preporučuje se također posebna briga o sanitarnim čvorovima - čišćenje i dezinfekcija svakih dva sata ili češće.
S pravilima ćete se morati nositi i u hotelu, ako ondje odsjednete. I tamo ćete se od drugih gostiju trebati držati na udaljenosti od 1,5 metara, posvuda se trackati dezinfekcijskim sredstvima i čitati informacije o pravilima ponašanja.
Osim toga, malo bi se mogle promijeniti i stvari na recepciji. Nemojte se začuditi ako vas i recepcionera bude dijelila pregrada od pleksiglasa, a trajanje procedure prijave i odjave trebalo bi ograničiti na 15 minuta. Što se tiče potonje, gostima se preporučuje da je najave unaprijed kako bi ih dočekao spreman račun.
Nova pravila predviđaju i pojačano čišćenje i dezinficiranje te prozračivanje zajedničkih prostora, kao i samih smještajnih jedinica. Isto tako, nemojte se iznenaditi ni ako će u hotelskom bazenu biti više klora nego inače (sad imaju dozvolu za upotrebljavanje veće količine) i ako ne budu radile baš sve saune, osobito parne.
Ako ste odlučili otići na neki od otoka, poseban set preporuka uvela je i Jadrolinija. Oni svoje putnike pozivaju da karte kupuju online ili mobilnom aplikacijom mJadrolinija. Ako to nije moguće i morate doći na prodajno mjesto, voljeli bi da koristite bankovnu karticu umjesto gotovine te da čekate u redu na dva metra razmaka od ostalih putnika. Ako je putovanje kraće, odnosno traje manje od 60 minuta, preporučuje se da ostanete u vozilu. Ako traje dulje i, što je i logično, želite izaći iz automobila, trebali biste imati zaštitnu masku.
Određeni savjeti predviđeni su i u smislu putovanja, odnosno dolaska na odredište. Službene stranice hrvatskih vlasti posvećene koronavirusu savjetuju da i dalje ostanete informirani te da na put krenete vlastitim vozilom. Kad putujete autocestom, preporuka je da koristite ENC, odnosno beskontaktnu naplatu cestarine. Kad punite gorivo koristite jednokratne rukavice, a preporučuje se i upotreba dezinfekcijskih sredstava.
Putovanja avionom
Pandemija koronavirusa zakomplicirala je stvari na nizu područja, no jedno od onih koji su se posebno našli na udaru bio je zračni promet. Zbog virusa putnički je promet pao za nevjerojatnih 95 posto, a procjene govore da će globalna avioindustrija ove godine izgubiti čak 314 milijardi dolara. Za povratak na staro - dakle, stanje prije nego što se virus počeo širiti zemaljskom kuglom - trebat će dvije ili tri godine.
No, kako god bilo, neminovno je da ćemo i dalje letjeti i da će se stvari kad-tad vratiti u “normalu”. Kad govorimo o toj “novoj normali”, ako je suditi prema trenutačno dostupnim informacijama, najbolje je da odmah zaboravite “dobra stara vremena”.
Naime, jedna je stvar neporeciva - stvari će se jako promijeniti. Promijenile su se, primjerice, i nakon 11. rujna. No, stručnjaci tvrde da bi promjena u sektoru zračnog prometa koja nam sada, zbog koronavirusa, predstoji mogla biti još dramatičnija.
Upravo time - kako će sada izgledati zračni promet - bave se ovih dana brojni svjetski mediji. Primjerice, Axios, koji svoje čitatelje/putnike upozorava da će, planiraju li letjeti avionom, osim maske morati spakirati i strpljenje - cijela procedura koja se veže uz letenje u budućnosti će trajati još dulje. U svom članku pozivaju se na izvješće pod nazivom “Uspon sanitiziranog putovanja” koje se bavi upravo onime što nas zanima - kako ćemo ubuduće letjeti. Navedena predviđanja nisu baš neka sreća.
Naime, online check-in bi mogao podrazumijevati i učitavanje dokumenta koji potvrđuje da imate antitijela na virus, a na aerodrom biste trebali dolaziti najmanje četiri sata prije samog leta jer bi, među ostalim, trebali prolaziti kroz tzv. dezinfekciji ili pak terminalni skener koji bi provjeravao vašu tjelesnu temperaturu. Predviđaju i potencijalnu instalaciju beskontaktnih kioska za predaju prtljage, pa čak i testiranje na licu mjesta. Navode, primjerice, kako se Emirates u travnju upisao u povijest kao prva aviokompanija koja je putnike, prije nego što su se ukrcali na avion, podvrgnula brzim testovima. Na rezultate se čekalo 10 minuta. Nadalje, velika bi se pozornost trebala posvećivati i dezinfekciji ručne prtljage, kao i same košare u koju je stavljate prilikom sigurnosne kontrole. Na međunarodnom aerodromu u Hong Kongu navodno već testiraju napravu koja bi dezinficirala cijelog putnika - postupak koji bi trajao 40 sekundi, ali i robote koji bi dezinficirali prostor. Boarding, koji uobičajeno na kraćim letovima počinje pola sata prije polaska aviona, ubuduće bi standardno trebao počinjati sat vremena prije. Dok čekaju na ukrcaj putnici bi trebali držati fizičku distancu, a prema avionu bi mogli krenuti tek kad na svoj telefon dobiju individualnu potvrdu da se mogu ukrcati. Velika je vjerojatnost da ćemo manijakalno dezinficirati sjedala u avionu, dok će istovremeno s ekrana odzvanjati sigurnosne upute, koje će se sada ticati i higijenskih mjera. Prema istom izvješću, prognozira se i česta dezinfekcija sanitarnih prostora u avionu (moguće je da će za to biti zadužena posebna osoba). Pravila u Kini, primjerice, nalažu čišćenje nakon svakih deset putnika ili svaka dva sata. Isto tako, navodno neke od dizajnerskih tvrtki već smišljaju nove rasporede sjedenja u putničkoj kabini. Kad smo već kod toga, što kažete na prozirne pregrade između putnika? Ili sjedalo u sredini koje će biti okrenuto u suprotnom smjeru?
Forbes je na istom tragu. I oni predviđaju još kompliciranije putovanje, zatim ograničeni broj ruta na kojima zrakoplovi lete te sasvim drugačije iskustvo letenja. Svašta će se, prema predviđanjima njihovih sugovornika, zbivati i s cijenama. Na početku one će biti iznimno niske. Testirat će se situacija - “pokusni putnici” koji se, ako sve bude u redu, vraćaju zdravi, čili i orni, što bi aviokompanijama moglo dati zamah. No, nakon toga - a pogotovo ako pravila o fizičkoj distanci ostanu na snazi, što znači da dio sjedala mora biti prazan - cijene će samo rasti.
Pesimizam ide i dalje. Opcije će se smanjiti - nekad direktne rute sad bi mogle zahtijevati nove konekcije, a trajanje presjedanja, odnosno čekanja između povezanih letova produljiti. I oni predviđaju zdravstvene kontrole i, posljedično, duže redove, barem dok se ne smisli cjepivo. U prednosti bi mogli biti oni koji su preboljeli virus - i imaju “zdravstvenu putovnicu”. Forbes čak predviđa da bi mogao nestati cjenovni jaz između budžet i standardnih kompanija. No, s druge strane, vizionarski tvrde da bi se mogao otvoriti prostor za nastanak novih aviokompanija - na temelju jeftinijih korištenih, a sada prizemljenih aviona i pilota i kabinskog osoblja koji su ostali bez posla. Isto tako, predviđaju da bi usluga u luksuznim loungevima u zračnim lukama mogla biti slabija, u smislu ukidanja masaža koje su se tamo nudile, ili pak otvorenih bifea. U samoj putničkoj kabini, pišu, očekujte rezerviraniju posadu (na letovima Korean Aira čak u punoj zaštitnoj opremi, odnosno odijelu) i samo zapakiranu hranu i piće.
U svakom slučaju, načelna je preporuka da se, ako se ne radi o nečem nužnom ili neodgodivom, i dalje suzdržavate od putovanja. Ako već putujete avionom, u sve više slučajeva propisano je obavezno nošenje maske.
Što se tiče Hrvatske, 11. svibnja je ponovno uspostavljen domaći zračni promet. U trenutku pisanja ovog teksta Croatia Airlines vozio je prema Amsterdamu i Frankfurtu te od domaćih gradova Splitu i Dubrovniku. Isto tako, Croatia Airlines još od 4. svibnja propisuje kako je na svim njihovim letovima obavezno nošenje maski, odnosno pokrivala za lice, i to tijekom cijelog boravka u putničkoj kabini. Prihvatljive su, navode, tri vrste maski - dvoslojne pamučne maske za lice, medicinske (kirurške) maske za lice te filtrirajuće polumaske s ventilom i bez ventila (FFP2/N95). Mnoge druge kompanije traže to isto, primjerice Air France te Czech Airlines.
I, kada ćete ponovno letjeti? Istraživanje Međunarodne udruge za zračni prijevoz (IATA) pokazalo je da je oko 60 posto njihovih ispitanika reklo da će, s rezervacijom nekog leta, čekati dva mjeseca nakon smirivanja pandemije. Njih 40 posto reklo je da namjeravaju čekati najmanje šest mjeseci.
A kako preko granice?
Hrvatske vlasti i dalje svim građanima preporučuju da odgode putovanja koja nisu nužna. Ako i odlučite zanemariti tu preporuku, naići ćete na drugu vrlo bitnu prepreku: brojne države i dalje drže na snazi niz ograničenja. Dakle, u slučaju da planirate put u inozemstvo, internet je vaš najbolji prijatelj.
U nastavku teksta donosimo neke od trenutačno dostupnih informacija oko putovanja u neke od europskih država. U našem izboru najvećim dijelom smo se vodili informacijama objavljenima 18. svibnja u britanskom dnevnom listu Guardian, ali i na službenim stranicama hrvatske Vlade posvećenima situaciji oko pandemije - koronavirus.hr.
Prema podacima koje je 8. svibnja prenio američki New York Times, najmanje 93 posto svjetske populacije živjelo je u državama koje su uvele ograničenje putovanja zbog koronavirusa. Oko tri milijarde ljudi živjelo je u državama koje su uvele potpunu zabranu putovanja za strance. S obzirom na tu zapanjujuću statistiku i činjenicu da je niz restrikcija i dalje na snazi te da se one mijenjaju iz dana u dan, još jednom preporučamo da prije odlaska na put pažljivo istražite što vas sve čeka na putu do vašeg odredišta te koje su mjere na snazi u vašoj željenoj destinaciji.
1. Austrija
Granice bi se trebale otvoriti 15. lipnja. Zračne luke u Beču, Innsbrucku i Salzburgu rade, ali u ograničenom kapacitetu, najranije do 31. svibnja. Hoteli se otvaraju 29. svibnja. Prilikom ulaska u zemlju nužno je predočiti potvrdu da niste zaraženi koronavirusom. Ako je nemate, propisana je izolacija u trajanju od 14 dana. Testiranje, po cijeni od 190 eura, moguće je obaviti na aerodromu u Beču.
2. Belgija
Turističko otvaranje predviđa se za 15. lipnja. Neke turističke atrakcije otvorit će se još i ranije, 8. lipnja. Svi koji dolaze u zemlju trebaju se izolirati na 14 dana. U slučaju tranzita treba predočiti dokaz o nastavku putovanja.
3. Češka
Granice s Austrijom i Njemačkom otvaraju se 15. lipnja. Zračna luka u Pragu radi, ali u ograničenom opsegu. Tranzit je moguć uz dokaz o nastavku putovanja.
4. Francuska
Najmanje do početka srpnja prilikom ulaska u zemlju nužno je predočiti zdravstvenu potvrdu da nemate koronavirus. U suprotnom, slijedi vam izolacija u trajanju od 14 dana. Granice, isprava s Njemačkom i Švicarskom, otvaraju se 15. lipnja.
5. Njemačka
Granice sa Švicarskom, Francuskom i Austrijom otvaraju se 15. lipnja. Letovi su u funkciji, ali u ograničenom opsegu. Hoteli bi se, prema planu, trebali otvoriti 25. svibnja, a festivali slijede tek nakon kolovoza.
6. Grčka
Granice za međunarodne turiste trebale bi se otvoriti 1. srpnja. Svi koji sad ulaze u zemlju trebaju u izolaciju na 14 dana.
7. Mađarska
Granica s Austrijom otvara se 15. lipnja. Hrvatska i Mađarska dogovorile su ublažavanje mjera za prelazak zajedničke granice, koje se odnose na one državljane dviju država koji imaju prebivalište na pograničnom području u dubini od 30 kilometara od granice ili su zaposleni u tvrtki sa sjedištem na tom području.
8. Irska
Sve osobe koje dolaze u zemlju trebaju u izolaciju na 14 dana te moraju predočiti podatke o smještaju.
9. Italija
Granice bi se za turiste trebale otvoriti 3. lipnja. Ovisno o rezervacijama, u lipnju će se nanovo otvarati i hoteli. Letovi funkcioniraju u smanjenom opsegu, u pravilu je u funkciji jedna zračna luka po regiji.
10. Nizozemska
Granice su otvorene za turiste iz schengenskog područja i za nužne svrhe putovanja. Festivali na kojima će sudjelovati više od 100 posjetitelja počinju tek nakon 1. rujna.
11. Poljska
Granice bi se za međunarodne turiste trebale otvoriti 13. lipnja, a međunarodni letovi kreću 23. svibnja. Trenutačno se svi koji dolaze u državu trebaju izolirati na 14 dana.
12. Portugal
Detalji otvaranja za međunarodne turiste, iako je ono najavljeno, još nisu objavljeni.
13. Slovenija
Svi koji dolaze u zemlju s područja izvan Europske unije moraju se izolirati na sedam dana i predočiti dokaz o smještaju. Za hrvatske državljane nema ograničenja.
14. Španjolska
Predviđa se olakšavanje mjera u fazama tijekom lipnja. Trenutačno se svi koji dolaze u zemlju moraju izolirati na 14 dana. Letova ima, ali u smanjenom broju i samo radi nužnog putovanja.
15. Švedska
Granice su otvorene za građane zemalja EU. Zatvorene su za građane nekih zemalja izvan EU, najranije do 15. lipnja.
16. Švicarska
Granični prijelazi u Njemačku, Francusku i Austriju te iz njih otvorit će se 15. lipnja.
17. Turska
Međunarodni letovi su ograničeni, a hoteli će se otvoriti 27. svibnja. Vlasti planiraju oživljavanje međunarodnog turizma oko sredine lipnja.
18. Velika Britanija
Svi međunarodni putnici moraju predočiti kontakt i podatke o smještaju. Svi oni koji se ne nalaze na listi iznimaka moraju u izolaciju na 14 dana.
19. Srbija
Počinje otvaranje aerodroma za komercijalne letove. Svi koji ulaze u zemlju trenutačno trebaju predočiti da su negativni na virus. Rezultati testa ne smiju biti stariji od 72 sata. U suprotnom idu u izolaciju na 14 dana.
20. Bosna i Hercegovina
I dalje se preporučuje izbjegavanje putovanja koje nije nužno. Prema odluci od 30. travnja, posebno se regulira ulazak stranaca koji su državljani susjednih zemalja, a u BiH ulaze radi poljoprivrednih djelatnoswti ili tamo imaju poljoprivredno zemljište. Također, za ulazak u BiH obavezna je putovnica (osim za hrvatske državljane koji su u tranzitu preko neumskog koridora). Svi strani putnici koji uđu u zemlju popunjavaju upitnik i moraju u izolaciju na 14 dana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....