Hrvatski proizvođači

Kakaovac je ključna sirovina, moramo povisiti cijene

Problem neće imati oni proizvođači koji na tržište plasiraju čokolade s udjelom kakaovca od desetak posto, tvrdi vlasnik Luxora Marinko Biškić

Poznati splitski poduzetnik i glazbenik Marinko Biškić

 Nikola Vilic/Cropix

Cijena kakaovca premašila je 5800 dolara po toni i dosegnula rekordnu razinu u posljednjih gotovo 50 godina. Razlog je suša kao posljedica utjecaja El Niña, što je utjecalo na smanjen urod u nasadima kakaovca u Gani i Obali Bjelokosti, dva najveća svjetska proizvođača kakaovca. To značajno povećava troškove proizvođačima čokolade pa se očekuje da će porasti i cijene tog proizvoda.

Prema podacima Trading Economicsa, tijekom posljednjih sedam dana cijena kakaa porasla je 16 posto. Na mjesečnoj razini rast iznosi 38,2 posto, a tijekom posljednjih godinu dana zabilježen je rast od 120 posto.

Prema svemu sudeći, takva će situacija utjecati na rast cijena čokolada i čokoladnih proizvoda. Pogotovo kada se uzme u obzir da je zabilježen rast i ostalih sirovina koje se koriste u proizvodnom procesu. Hrvatski proizvođači zasad čekaju rasplet situacije, ali je logično da će doći do rasta cijene čokolade. Pogotovo kod proizvođača koji proizvode čokolade više kvalitete od uobičajene.

Mali, ali zapaženi proizvođač čokolade Nadalina i vlasnik tvrtke Luxor, Marinko Biškić, može se odnedavno pohvaliti visokim priznanjem za svoju čokoladu. Naime, u nedavno održanom izboru britanske Academy of Chocolate Cocoa, Nadalinina čokolada Coffee Nicaragua osvojila je zlato za čokoladu. Vlasnik Nadaline Marinko Biškić objavio je da je to prva hrvatska čokolada sa zlatnom medaljom britanske Academy of Chocolate.

Kvalitetnije vrste čokolade

Potvrdio nam je da je cijena kakaovca u posljednjih mjesec dana porasla za više od 30 posto. Biškić smatra da to ne bi trebao biti prevelik problem proizvođačima koji na tržište plasiraju čokolade s udjelom kakaovca od desetak posto jer njima taj rast cijene sirovine ne bio trebao previše utjecati na troškove, a samim time ne bi trebali niti imati značajnije korekcije cijena.

- Problem imaju proizvođači visokokvalitetnih čokolada, kod kojih je udjel kakaovca 70 i više posto. Takvima itekako rast cijena sirovog kakaovca utječe na cijenu krajnjeg proizvoda - pojašnjava Marinko Biškić i napominje da u ovom trenutku neće podizati cijene svojih proizvoda, nego će čekati rasplet situacije.

image

čokolade

Ante Cizmic/Cropix

- Svi mi proizvođači čokolada imamo određene zalihe sirovina, tako da nismo odmah reagirali nego bi trebali pričekati i vidjeti kako će se situacija razvijati. Mogu reći da smo mi proizvođači zbunjeni i nitko nije još podigao cijenu, ali ako ovakva situacija sa sirovinom potraje, onda će svatko morati napraviti kalkulaciju. Oni koji u svojim proizvodima imaju manji udjel kakaovca neće imati potrebe za većom korekcijom. Međutim, oni koji imaju visok udjel očito će morati. Problem je to što su i drugi troškovi porasli. Porasla je cijena ambalaže za 50 posto od prošle godine, raste cijena rada... - pojašnjava Marinko Biškić i napominje da proizvodni proces premium čokolade traje puno dulje od procesa proizvodnje obične čokolade, što znači da je potrošnja električne energije puno veća.

Veliki hrvatski proizvođači, s izuzetkom najvećeg od njih, nisu bili voljni komentirati novonastalu situaciju. Iz Kraša, koji je jedan od najvećih konditorskih proizvođača na području jugoistočne Europe s tradicijom duljom od 110 godina, naglasili su da posljednjih godinu dana svjedoče i prate nezabilježeni povijesni rast cijena kakaovca na svjetskim burzama. Naime, prema trenutačnom prosjeku posljednja 52 tjedna Londonske burze, u Krašu raspolažu podacima da je cijena kakaovca porasla čak 150 posto, dosežući tako rekordnu razinu u proteklih 47 godina. Naglašavaju da cijena nastavlja rasti iz dana u dan.

- Kakaovac je za Krašev široki proizvodni program ključna sirovina ne samo u proizvodnji kakao proizvoda, odnosno čokolade, nego i u proizvodnji keksa i vafla. Ovako snažan rast cijene kakaovca rezultira iznimnim pritiskom za poslovanje Kraša. Želimo naglasiti kako smo i u proteklom razdoblju činili sve da bismo to povećanje interno amortizirali, no s obzirom na trenutačne pokazatelje, i mi smo primorani korigirati cijene proizvoda prema svojim kupcima i potrošačima - pojašnjavaju iz Kraša i napominju da je podizanje cijena mjera koju svaki konkurentni proizvođač želi izbjeći.

- Nažalost, u ovom trenutku za nas je to neizbježna poslovna odluka koja nam omogućuje daljnju stabilnost poslovanja. Na koncu, u poslovanju nam je proizvodnja visoko kvalitetnih proizvoda prema tradicionalnim recepturama imperativ i od nje ne odstupamo, sve kako bismo svakim danom i dalje nastavili opravdavati stoljetno povjerenje naših potrošača - otkrivaju iz Kraša.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 22:59