VALUNGE NA RADNOM MJESTU

Kad menopauza nije tabu: Fluktuacija zaposlenika se smanjuje, a kompanije postaju atraktivniji poslodavci

Deborah Garlick, izvršna direktorica organizacije Henpicked koja je imala značajnu ulogu u normalizaciji razgovora o menopauzi u Ujedinjenom Kraljevstvu

Deborah Garlick, izvršna direktorica Handpicked organizacije

 Darko Tomas/Cropix

Što kada bismo s poslodavcima otvoreno razgovarali o menopauzi? Britanke su prije 11 godina pokušale, a poslodavci su ih poslušali pa danas u brojnim britanskim kompanijama zaposlenici, menadžeri i direktori uče o tome što je menopauza, s kojim se tegobama žene suočavaju i kako im pomoći. Uslijedile su stvarne promjene - ni skupe ni komplicirane, a vrlo učinkovite. Ventilatori na stolu kada udare valovi vrućine, uniforma s pamučnim umjesto viskoznim majicama, tamnoplave umjesto bijelih hlača, besplatni ulošci i tamponi, mreža žena koje prolaze kroz to normalno razdoblje u životu svake žene. Isto ono kroz što su prolazile naše bake i mame, ono što prolazimo ili ćemo prolaziti i mi.

- Bile smo uvjerene da bi poslodavci, kad bi razumjeli što se događa s toliko žena na njihovim radnim mjestima, sigurno nešto poduzeli. Odlučili smo okupiti poslodavce, educirati ih i pokazali im kako se mogu prilagoditi ženama. Tako je sve počelo - prisjetila se Deborah Garlick, izvršna direktorica organizacije Henpicked koja je imala značajnu ulogu u normalizaciji razgovora o menopauzi u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Kako kaže, Henpicked je zajednica "žena koje nisu rođene jučer" usmjerena na sreću, zdravlje i bogatstvo. Garlick je i autorica knjige "Menopauza, promjena nabolje", a početkom istinskih promjena smatra 2016. godinu zbog konferencije "Menopauza na radnome mjestu". Osam godina kasnije stigla je na prvu hrvatsku konferenciju "Hormoni i posao", koja se u četvrtak održala u Zagrebu, kako bi podijelila njihovo iskustvo.

Henpicked organizacija je podržala tisuću poslodavaca iz svih dijelova svijeta koji su shvatili da ovakva promjena i njima donosi razne pogodnosti. Zadovoljstvo zaposlenika je veće, fluktuacija manja, a osim što to čine zbog društvene odgovornosti, kompanije zbog "menopause friendly" pristupa postaju atraktivniji poslodavci.

Deborah Garlick objašnjava da se i Ujedinjeno Kraljevstvo muči sa zadržavanjem talenata jer ponuda poslova nikad nije bila veća pa plaća, bonusi i broj slobodnih dana više nisu dovoljni. Kompanija koja se brine o njihovu blagostanju korak je iznad toga, a otvoren razgovor o menopauzi dobar je pokazatelj.

- Svaka četvrta žena razmišlja o napuštanju posla tijekom menopauze, a za zapošljavanje zamjene potrebno je prema izračunu Oxford Economicsa uložiti čak 30 tisuća funti. Uvesti promjene koje će ženama olakšati znatno je jeftinije od toga. Uvijek je riječ o malim stvarima koje čine razliku - kaže Garlick.

image

Deborah Garlick, izvršna direktorica Handpicked organizacije

Darko Tomas/Cropix

Dobar primjer je policija doline Temze koja je uspostavila obuku o novoj poslovnoj politici kako bi s kolegama podijelili činjenice o menopauzi, ali ih i obavijestili da im je podrška dostupna ako ju trebaju. Osim toga, prilagodili su uniforme kako bi postale ugodnije za kolegice, a na rutama koje obilaze povećali su broj dostupnih toaleta.

Radnice u jednoj tvornici hrane požalile su se na viskozne majice zbog kojih se dodatno znoje i bijele hlače koje im stvaraju nelagodu jer krvarenja u menopauzi postaju vrlo nepravilna. Poslodavac je stoga viskozne majice zamijenio pamučnima, a bijele hlače tamnoplavim, a da nije imao nikakvih dodatnih troškova jer je cijena obje varijante uniformi bila ista. Neke kompanije angažirale su zdravstvene djelatnike koji su uvijek dostupni kako bi zaposlenice mogle obaviti konzultacije na licu mjesta što je jednostavnije od dogovaranja termina u ordinacijama, organiziraju se mreže podrške u kojima žene dijele iskustva kako bi znale da nisu jedine koje to proživljavaju, a neke kompanije razmišljaju o uvođenju plaćenog dopusta za menopauzu.

- U uredu je vrlo često lakše doprijeti do ljudi i provesti edukacije i treninge. Poslodavci često počinju s dva pitanja: ‘Što vam smeta da budete najbolji?’ i ‘Što možemo učiniti da vam pomognemo?’ Tako se stvara ugodno okruženje za razgovor o menopauzi - govori Deborah Garlick.

Program "Menopauza na radnom mjestu" često počinje edukacijom sa starijim menadžerima kako bi oni svojom podrškom dali vjetar u leđa promjenama, a zatim se posebne sesije održavaju s timom za ljudske potencijale. Obuka za menadžere je nešto drugačija jer im pomažu razumjeti što sve mogu učiniti da podrže svoje kolegice. Na kraju se održavaju edukacije za zaposlenike kako bi naučili više o menopauzi i međusobno si bili podrška.

- Na događajima koje održavamo imamo puno muškaraca i mladih ljudi koji utjecaj menopauze ne doživljavaju iz prve ruke, već kroz svoje odnose s partnericom, prijateljicom, članicom obitelji ili kolegicom na poslu. Mnogi muškarci dolaze naučiti kako podržati svoje partnerice, a mnogi mladi ljudi pitaju kako pomoći svojoj mami - kaže izvršna direktorica Henpicked organizacije.

Prisjeća se da je u početku bilo zabrinutosti da bi razgovor o menopauzi mogao zapravo povećati rodno uvjetovanu dobnu diskriminaciju. Bilo je i žena koje su se sramile ili su mislile da će to uništiti njihovu reputaciju jer će ih se smatrati slabima.

- 2013. godine je u Ujedinjenom Kraljevstvu to stvarno bila tabu tema i bilo je puno stigme. Danas je to samo normalan razgovor i riječ više nema negativni učinak kao prije - govori Garlick.

Posebno ju veseli što je normaliziranje razgovara o menopauzi potaknulo otvaranje drugih osjetljivih tema o kojima žene žele razgovarati, ali im je često neugodno. To su, primjerice, menstruacija, menstrualno zdravlje, plodnost i gubitak djeteta.

Osim u njezinoj zemlji, ideja je zaživjela i u drugim dijelovima svijeta. Garlick je direktorica organizacije Menopause Friendly Australia, aktivan je Menopause Friendly US, a timove su pokrenuli i u Singapuru i Kini. Danas čak sto kompanija ima certifikat koji potvrđuje da su "menopause friendly". Kako bi ga dobile, nije dovoljno samo održati radionicu i napisati politiku koja će se primjenjivati nego treba priložiti i dokaz o razlici koju su postigli. Neovisni panel stručnjaka najprije pojedinačno procjenjuje je li organizacija postigla standard, a zatim na zajedničkom panelu raspravljaju o svojim stavovima. Certifikat se izdaje samo onda kada se svi slažu.

Mnoge kompanije koje su dobile certifikat vlastitim primjerom i druge potiču na promjene. Tako je, primjerice, BAE Systems, britanska multinacionalna kompanija za zrakoplovstvo, obranu i informacijsku sigurnost, nakon dobivenog certifikata okupio svoje dobavljače i pozvao ih da i oni podrže svoje zaposlenice.

Vrijeme koje je potrebno za implementaciju promjena razlikuje se među kompanijama - dok neke odluče sve provesti u samo mjesec dana, druge laganim tempom nove vrijednosti usvajaju nekoliko godina.

Deborah Garlick savjetuje da kompanije, koje žele postati menopause friendly, najprije pogledaju demografiju u svojoj organizaciji kako bi shvatile na koliko će osoba ta promjena utjecati. Sljedeći korak je početni događaj ili predavanje kojim će svojim zaposlenicima dati do znanja koliko im je to pitanje važno. Slijede edukacije kojima se podiže svijest o menopauzi i razgovara o tome što bi se moglo poboljšati te obavezna obuka za sve linijske rukovoditelje. Nije zgorega niti osigurati besplatne menstrualne potrepštine.

Deborah Garlick poziva poslodavce da otkriju koje sve pogodnosti to donosi njihovoj kompaniji, a zaposlenike da sudjeluju u razgovoru o menopauzi. On je, priznaje, u početku pomalo neobičan, ali će se brzo naviknuti.

- Uvijek će biti diskriminacije, ali moramo težiti svijetu u kojem menopauza nije neugodna tema nego samo normalan dio života. Mislim da to nije previše za tražiti - zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. listopad 2024 13:16