Istra je na granici opterećenja turizma, i ako se gradnja i kategoriziranje smještajnih kapaciteta nastavi ovim tempom, srušit će se sve ono što je Istra u kvalitetnom turizmu vrijedno gradila u zadnjih 25 godina.
- Kada znamo da imamo 330 tisuća postelja u privatnom smještaju, a samo 50 tisuća u hotelima i samo 120 tisuća u kampovima, onda je to velika neravnoteža. S privatnim smještajem ne možemo upravljati destinacijom, a po svim analizama po pitanju bilo kojeg operetnog kapaciteta, bilo da se radi o plažama, parkingu ili cestama, struji, vodi ili odvozu smeća, na gornjem smo limitu. A mi ćemo i dalje u ovoj godini imati oko 12 tisuća novih građevinskih dozvola. Ako to pomnožimo sa tri stana, možete izračunati koliko je to kapaciteta. Dakle, rušimo sve ono što smo dobro radili 25 godina, kazao je direktor Turističke zajednice Istre Denis Ivošević danas na prezentaciji nove suradnje između Turističke zajednice Istre i Mastercarda u restoranu Stara škola u Krasici kraj Buja u sklopu koje je organiziran okrugli stol pod temom „Kako Istra ima ono što mnogi žele – sezonu izvan sezone“.
I zato smatra da treba postaviti kriterije jer većinu tih jedinica grade investitori van Hrvatske.
- Pitanje je zašto neke regije u koje se želimo ugledati ne dozvoljavaju strancima da iznajmljuju, osim ako ne osnuju tvrtku i posluju kao svaki privredni subjekt, ističe Ivošević.
Bez ovih smještajnih kapaciteta
Smjer turizma Istre da se zadrži na postojećim kapacitetima koji bi trebali samo dizati kvalitetu. Broj se smještajnih kapaciteta više u Istri ne bi smio dizati, smatra zamjenik istarskog župana Tulio Demetlika.
- Znamo kako se smještajni kapaciteti u Istri razvijaju i znamo koja je infrastruktura potrebna da to sve funkcionira. Zato smatramo da smještajne kapacitete ne bi se trebalo povećavati. Trebamo dizati kvalitetu postojećih smještajnih kapaciteta jer smo se opredijelili za kvalitetu, a ne kvantitetu. I zato sezona mora trajati duže te da s istim kapacitetima možemo postići što bolje rezultate, smatra Demetlika.
Ivošević je dodao kako Istra i dalje ima održiv turizam i da bi to svakako trebala zadržati. Posebno model koji se gradio u unutrašnjosti Istre.
- Istra ima možda najodrživiji turizam na Mediteranu. Prije 20 godina unutrašnjost Istre je bila prazna nakon tri egzodusa koji su se dogodila nakon Drugog svjetskog rata. Godine 1995. Istra je imala 330 napuštenih sela u unutrašnjosti, a danas je zbog različitih proizvoda koje smo razvijali, kao što su vino, ulje, tartufi, pršuti i ostalo, 200 sela spašeno. To znači da je ideja održivog razvoja imala povratak stanovništva u središnji dio Istre, ponovno su zasnovane obitelji, podigli su se mali obiteljski hoteli, agroturizmi, vinarije, uljare, podigla se gospodarska djelatnosti i mladi ljudi danas imaju od čega živjeti u unutrašnjosti Istre, istaknuo je Ivošević. Dodao je i da je velika prednost Istre njena unutrašnjost koja je bolje popunjena od obale te postiže bolje cijene i popunjenost.
- Kada gledamo jednu prosječnu kuću za odmor za pet osoba u prvom redu do mora, prosječna cijena po osobi i noćenju je oko 85 eura. Takvi su objekti zauzeti između 80 i 85 dana.
Pad cijena smještaja na obali
- U privatnom smještaju imamo gotovo 350 tisuća jedinica, to treba napuniti. Zato su cijene i dani popunjenosti iz godine u godinu sve manje. S druge strane, u unutrašnjosti Istre prosječna cijena takve kuće je 280 eura na dan, a prosječna popunjenost je od 15 do 130 dana. Prije 24 godine u unutrašnjosti Istre je imala oko 20 tisuća noćenja, a lani tri milijuna, iznio je Ivošević frapantne podatke.
Inače, ove godine Istru će Mastercard u svojim promotivnim kampanjama već za osam dana početi promovirati u Češkoj, Njemačkoj i Nizozemskoj. Nastavak je to velike strateške suradnje između Turističke zajednice Istarske županije i Mastercarda koja se nastavak prošlogodišnje suradnje kada se Istra kroz ovu suradnju promovirala u Švicarskoj i Austriji. Kampanja je utemeljena na pokazateljima iz Mastercardovog izvješća Tourism Insights koji, slijedeći podatke prikupljene s društvenih mreža, platformi poput Bookinga i TripAdvisora te na temelju transakcija, prikazuju aktivnosti i navike potrošača prije, tijekom i nakon turističkog posjeta.
- Sukladno globalnim strateškim ciljevima i inicijativama Mastercarda, i mi lokalno kroz različite projekte i partnerstva podupiremo revitalizaciju turizma. Ovdje nam je Tourism Insights iznimno koristan alat jer nam daje jasan uvid što turist današnjice želi, gdje boravi, kakve su mu svakodnevne navike i za što je voljan dati svoj novac. Izuzetno mi je drago što vrijednost ovih podataka prepoznaju i institucije poput Turističke zajednice Istre i tako nam otvaraju vrata da im budemo strateški partner, a posljedično od toga najveću korist ima lokalna zajednica, izjavila je Gea Kariž iz Mastercarda.
Avanturistički turizam
Uz uvide u konkretna ponašanja suvremenog turista, pokazatelji iz izvješća Tourism Insights omogućavaju turističkim zajednicama pametnije planiranje promocije destinacije u sklopu kojeg je moguće i optimizirano ulagati u oglašavanje. Zaključak je da turisti iz spomenutih triju tržišta, uz bogatu enogastro ponudu, u Istri najviše uživaju u avanturističkim aranžmanima i klasičnom suncu i moru pa će i fokus kampanje biti upravo na tim segmentima.
A glavni fokus promocije bi će usmjeren na pred i posezonu, periode koji su već sada odlični popunjeni u Istri. Kako kaže direktorica prodaje i marketinga turističke kompanije Maistra iz Rovinja Jadranka Gojtanić predsezona je u njihovim premium smještajnim objektima već sada 70 posto popunjena. Osim toga, cijeli siječanj i veljaču puni su njihov programi wellnessa i gourmeta.
- To je dobar pokazatelj i na razini jednog takvog postotka je bila i prošlogodišnja posezona. Tu vidimo znatne pomake posebno u našim premium objektima kao što su Grad Park Hotel Rovinj, hotel Lone, family hotel Amarin, kazala je. Mladen Draguzet iz agencije Istra Adventure, koji se bavi avanturističkim turizmom već godinama, naglasio je da je ovaj vid turizma itekako tražen, a prodaja izleta već je počela iako je tek veljača.
- Mi danas želimo raditi 300 dana u godini, i to bez problema postižemo. U Istri je zapravo najljepše u pred i posezoni. Mnogi naši gosti dolaze na naše izlete najprije kroz team buildinge, a kasnije se vraćaju s obitelji na godišnji odmor sedam ili 14 dana, zaključio je Draguzet.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....