Ekonomičan, pouzdan, udoban, atraktivan, tehnološki napredan te povrh svega ekološki održiv – ovo su neke od glavnih karakteristika koje vozači danas traže i očekuju od novih automobila. Zato su sve više u fokusu moderni električni i hibridni automobili koji odgovaraju na sve potrebe vozača, bilo da traže savršen automobil za sebe i svoju obitelj ili da im treba za posao.
Ponuda na tržištu električnih automobila sve je veća zbog velike potražnje, ali i fokusa industrije koja se sve više okreće prema "elektrificiranoj" budućnosti. Može se birati između elektroautomobila, hibrida, plug-in hibrida te takozvanih blagih hibrida...
Mnogi su još prije nekoliko godina mislili da električni automobili nemaju nikakve šanse protiv relativno povoljnog i provjerenog dizelskog pogona, budući da su dizelski automobili desetljećima bili u samom vrhu po prodaji u Europi. No, danas kada su cijene goriva dosegle astronomske cifre, jasno je vidljivo koliko su te prognoze bile pogrešne.
Povijest automobilske industrije pamtit će nevjerojatnu 2020. godinu jer je covid kriza dovela do velikog pada prodaje automobila, ali i zato što su tada elektrificirani i električni automobili tada doživjeli nevjerojatan skok – prestigli su dizelaše.
Pozitivne prognoze
Naime, u rujnu te godine tvrtka JATO koja se bavi analizom tržišta zabilježila je da je po prvi put u Europi u jednom mjesecu prodano više elektrificiranih automobila nego automobila s dizelskim pogonom. S 25 posto tržišnog udjela elektrificirani auti prestigli su dizelske koji su u istom mjesecu držali 24,8 posto tržišnog udjela.
Sada prognoze kažu da je kroz desetak godina realno za očekivati da će svi novi automobili na tržištu biti elektrificirani. Ove velike promjene, ali i strogi ekološki propisi polako mijenjaju stavove i želje vozača, čak i u Hrvatskoj koja se nalazi na začelju po broju registriranih električnih vozila.
Glavni kamen spoticanja je njihova cijena koja je još uvijek skuplja od automobila na benzinski ili dizelski pogon. No, Hrvatska, putem Fonda za zaštitu okoliša, već godinama potiče kupnju električnih automobila i plug-in hibrida, a subvencije od 80.000 kuna za automobile na struju su jedne od najvećih u Europi. Uz poticaje, automobili na struju su određenim kupcima, prvenstveno tvrtkama i taksi firmama, brzo isplativi, iako i bez poticaja dugoročno su bolje i isplativo ulaganje.
Postoji više vrsta hibridnih vozila, no u srži svi oni za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Najčešća je kombinacija benzinskog ili dizelskog motora s elektromotorom.
Obilje opcija
Klasični hibrid imaju baterije malog kapaciteta, uglavnom 0,5 do 2 kWh i nije ih moguće puniti iz vanjskog izvora, već se struja generira prilikom kočenja i radom klasičnog motora te se pohranjuje u bateriju i koristi pri kretanju, jakom ubrzanju ili pri blagoj ujednačenoj vožnji.
Blagi hibridi su nastali kako bi se što efikasnije zadovoljile vrlo stroge norme o ispušnim plinovima i dodatno smanjila potrošnja, no oni koriste vrlo malu bateriju – od 48 V ili ponekad 12 V, te sustave koji rade na manjem naponu od električnih automobila i drugih hibrida.
Stoga, daleko najpopularniji su plug-in hibridni automobili koji, baš poput potpuno električnih automobila, za svoj pogon koriste samo električnu struju, a moguće ih je puniti strujom na punionici ili kod kuće. Oni imaju veću bateriju od običnih hibrida, pa se mogu voziti dalje i češće na struju te za razliku od posve električnih automobila imaju dodatnu sigurnost u drugoj vrsti pogona na dizel ili benzin.
Među posljednjima, na domaće tržište stigla je SW (karavanska) verzija Peugeot kompaktnog modela 308 koji je ovog proljeća startao i u Hrvatskoj.
Ispod poklopca motora Peugeot 308 SW može se birati između benzinskih, dizelskih i hibridnih pogonskih sklopova. Početni 1,2-litreni PureTech 3-cilindarski turbo benzinac dolazi sa 110 i 130 KS, dizelski 1,5-litreni BlueHDi dizelaš sa 130 KS, a ponudi je opcijski 8-brzinski automatik.
Hibridne plug-in verzije - Hybrid 180 i Hybrid 225 - pokreće 1,6-litreni PureTech motor od 150 KS ili 180 KS s jednim elektromotorom od 110 KS (81 kW). U tom slučaju, kombinirana izlazna snaga iznosi 180 KS ili 225 KS.
Izgledom je skoro pa identičan kompaktu sve do stražnjeg nosača krova gdje se sada nalazi praktični dodatak. Iza petih vrata koja se otvaraju električnim putem nalazi se prtljažnik obujma 608 litara, odnosno od 548 litara u plug-in hibridnim verzijama koji je malo manji zbog smještaja baterije.
Najnoviji sustavi
Da se radi o tehnološki naprednom autu jasno je pri prvom pogledu na futurističku nadzornu ploču iCockpita te 3D digitalnu instrument ploču s 10-inčnim infotainment sustavom. Osim toga, u unutrašnjosti je Peugeotov karakteristični ‘mali‘ upravljač, LED ambijentalno osvjetljenje i opcijski Focal Premium Hi-Fi audio sustav s 10 zvučnika i pojačalom od 690 W. K tome, 308 SW ima i sve najnovije sustave za pomoć u vožnji, koji su osvježeni nadolazećim poluautonomnim ‘Drive Assist 2.0‘ paketom.
Ovaj Peugeot kompaktni karavan uistinu je svestrani automobil, a u aktualnoj atmosferi činjenica da dolazi i u hibridnoj verziji čini ga još poželjnijim. No, ako preferirate limuzine onda je novi Peugeot 508 HYBRID sedan nezamjenjiv saveznik za svakodnevno putovanje, a crte atraktivnog sportskog dizajna dijeli s Peugeot SUV 3008 HYBRID modelom koji nudi vožnju s 2 ili 4 pogonska kotača za bolju kontrolu vozila, bez obzira na rute koje se voze.
Plug-in hibridi su praktičan su odabir upravo zato što nisu toliko ovisni o punionicama poput električnih automobila. Primjerice, na duljim putovanjima ne morate razmišljati gdje ćete naći sljedeću punionicu te kalkulirati kada ćete ga morati punti, već jednostavno, samo nastavite put na benzin ili dizel.
Naime, iako se taj segment konstantno poboljšava, doseg električnih automobila još uvijek je poprilično malen. U laganoj vožnji gradom ili u jednom punjenju baterija koje uglavnom imaju kapacitet o 30 do 100 kWh prevalit će 400 do 500 km. No, čim malo jače stisnete gas, primjerice na autocesti, doseg brzo pada i zapravo rijetko koji električni auto može pri stalnoj brzini od oko 120 km/h prevaliti više od 300 km. Nije nimalo praktičan ako često putujete i vozite se autocestom jer se i na najbržim punionicama mora puniti duže od sat vremena. S druge strane, ako vam treba ‘auto za po gradu‘, odličan je odabir.
Svestrani hibridi
Zbog ove disproporcije, mnogi su vozači skloniji odabrati plug-in hibrid koji je puno praktičniji. U većini automobila realni električni doseg je oko 30 do 50 km što je idealno za laganu vožnju gradom. Kod novog Peugeot 308 SW Hybrida električna baterija od 12,4 kWh pruža čak i do 60 km dometa u 100 posto električnom načinu rada prema WLTP standardu.
Procijenjeno vrijeme punjenja je 1 h i 55 min na punionici od 32 A, 3 h i 50 min na pojačanoj utičnici od 16 A te 7 h i 5 min na standardnoj kućnoj utičnici od 8 A što je idealno za punjenje preko noći.
No, čak i kada nemaju više struje u bateriji mnogi plug-in hibridi poput Peugeot 308 SW Hybrida su često dosta štedljivi jer funkcioniraju kao klasični hibridi pa se zahvaljujući regeneracijskom kočionom sustavu baterija sama nadopunjava prilikom kočenja ili radom klasičnog motora.
Peugeot 308 SW Hybrid može se dodatno prilagoditi vašim navikama i uštedjeti domet baterije uz odabir jednog od tri načina vožnje koji najbolje odgovara vašoj ruti, načinu vožnje i željama. Primjerice, kada vozite kratke relacije i ne prelazite brzinu od 135 km/h najbolje je odabrati Electric opciju za vožnju sa 100 posto električnim pogonom. Hybrid valja odabrati pri bržoj vožnji na otvorenoj cesti za izmjenični rad elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem kako bi se osigurala optimalna uporaba obje vrste energije, dok je za duža putovanja po autocesti i u onim trenucima kada ostanete bez struje najbolja opcija Sport koja koristi ukupnu snagu motora s unutarnjim izgaranjem, ali i elektromotora za maksimalne dinamičke performanse.
No, kojom god opciju odabrali, nesumnjivo je da će vožnja u produženom i spuštenom, redizajniranom Peugeot 308 SW Hybridu biti pravi užitak.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Peugeot Hrvatska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....