Nikola Kapraljević je uz Tomislava Cara, Mateja Špolera i Josipa Bišćana suvlasnik Infinuma, tvtke koja ima 250 zaposlenika u deset zemalja. Povod za razgovor je novi projekt u kojem će imati ključnu operativnu ulogu. Infinum je u partnerstvu s Porsche Digitalom osnovao novu tvrtku Porsche Digital Croatia.
Koja je bila vaša prva pozicija u Infinumu?
- Moja prva pozicija bila je Android developer, uz izlete u druge tehnologije. Tada sebi nismo mogli priuštiti luksuz da se specijaliziramo, pa smo svi radili sve. S vremenom, kako je tvrtka rasla, počeo sam sve više voditi projekte. Danas sam na poziciji operativnog direktora tvrtke i primarno se bavim nadzorom produkcije, planiranjem i razvojem poslovanja, a odnedavno i prodajom. Za Infinum tražim poslovne prilike koje će nam otvoriti nova područja suradnje.
Na koji način se osnivači Infinuma drže na okupu? Drži li vas dobit i novac ili nešto drugo?
- Kolege Tomislav Car, Matej Špoler, Josip Bišćan i ja činimo menadžment Infinuma i vlasnici smo tvrtke. Poznajemo se jako dugo, zajedno smo stvarali tvrtku i jedni druge učili poslu. Nitko od nas četvorice nikad nije radio drugdje, nego smo sve učili promatrajući druge i na svojim pogreškama. Karakterno i privatno smo vrlo različiti, no valjda su nam roditelji ugradili slične moralne vrijednosti. Mislim da nas otvorena komunikacija i te vrijednosti drže zajedno u odlukama jer kroz sve ove godine ne pamtim da smo izašli sa sastanka uz povišene tonove. Većinu odluka donosimo jednoglasno, a čak i ako to nije slučaj, opet ćemo napustiti sobu kao da smo najsretniji na svijetu s donesenom odlukom. Skupa nas ne drži dobit, nego želja da izgradimo kvalitetnu tvrtku u kojoj će ljudi biti zadovoljni.
Što je Infinum danas?
- Infinum se bavi dizajnom i razvojem digitalnih proizvoda. Tvrtka postoji od 2005. i trenutno poslujemo u Hrvatskoj, Sloveniji i SAD-u. Usmjereni smo na globalno tržište i već 15 godina radimo s velikim globalnim kompanijama, ali i malim firmama i startupovima. Trenutno imamo oko 250 zaposlenih u deset zemalja. Cilj nam je stvarati digitalne proizvode i usluge koje klijentima omogućuju učinkovitije poslovanje, a krajnjim korisnicima olakšavaju rješavanje problema. Klijenti nam dolaze iz različitih industrija, od bankarstva, telekomunikacija i zdravstva pa do ugostiteljstva, turizma i prijevoza. Sve tvrtke unutar Infinum grupe posluju profitabilno, rastu iz godine u godinu, a mi smo fokusirani na održivi rast. Prošle godine smo na razini grupe konsolidirano imali 82 milijuna kuna prihoda, a ovu godinu očekujemo završiti sa 100 milijuna kuna prihoda i više od 300 zaposlenika i vanjskih suradnika.
Zašto se Porsche Digital odlučio za Zagreb kao devetu destinaciju gdje će otvoriti ured?
- Zagreb je odlična lokacija, imamo kredibilne fakultete koji proizvode vrhunski talent i snažnu tehnološku zajednicu. Vjerujemo da ćemo ovim korakom daljnje ojačati imidž Zagreba i Hrvatske kao centra za tehnologiju i inovacije, a i proširiti ga ozbiljnije i prema automobilskoj industriji. Kad smo počeli pregovore, brzo se pokazalo da je Infinum točno ono što su kolege iz Porsche Digitala tražili. Lokalno smo prepoznati kao odličan poslodavac, radimo na velikim, kompleksnim projektima za globalne klijente, ulažemo u edukaciju i zadovoljstvo zaposlenika. Osim toga smo višestruko nagrađivani za kvalitetno poslovanje. Porsche Digital je vrlo sličan Infinumu.
Kako je došlo do suradnje?
- Do sada smo radili na zanimljivim projektima u automobilskoj industriji, čak i s nekim drugim tvrtkama unutar VW grupe, međutim, dosad nismo imali prilike direktno surađivati s Porscheom. Porsche Digital tražio je lokaciju za svoj novi centar za razvoj digitalnih proizvoda, a za nas su saznali kroz postojeću prisutnost u Hrvatskoj i suradnju s Rimac Automobilima, i tako smo započeli razgovore o potencijalnoj suradnji. Sigurno nije odmoglo to što Tomislav Car i ja volimo sportske automobile, posebno Porsche.
Na koji način funkcionira partnerstvo u tvrtki Porsche Digital Croatia?
- Infinum s Porsche Digitalom osniva tvrtku Porsche Digital Croatia u kojoj će oba partnera imati jednake vlasničke udjele. Mi donosimo operativnu ekspertizu, iskustvo u razvoju softvera i izgradnji tvrtki te već poznato ime u regiji. Porsche pridonosi svojom veličinom, kapitalom, tržištem i renomiranim brendom u automobilskoj industriji.
Kakve sve planove imate sa zajedničkom tvrtkom?
- U naredne tri godine u razvoj tvrtke Porsche Digital Croatia te proizvode na kojima će ona raditi investirat će se približno 10 milijuna eura. Osnovni je cilj partnerstva razvijati portfolio digitalnih usluga, koristiti se tehnologijom za poboljšanje proizvodnih procesa i kvalitete te biti katalizator za nove usluge i ideje. Ideja je izgraditi samostalne product timove koji će raditi na širokoj paleti proizvoda.
Kažete da je plan uložiti 10 milijuna eura i zaposliti 100 novih ljudi: gdje ćete naći toliki broj stručnjaka, svi ih traže?
- Svjesni smo da neće biti lako pronaći zaposlenike jer, s jedne strane, imamo visoke standarde, a, s druge strane, situacija na tržištu rada nije obećavajuća. No, uvjereni smo da ćemo uspjeti oformiti tim ljudi koji su po profilu slični kolegama koji i sad rade u Infinumu; ljude kojima je stalo do kvalitete, samostalni su, spremni učiti i dijeliti znanje. Prvih 15 stručnjaka već smo zaposlili, i to je tek početak. Cilj nam je do kraja godine zaposliti 30 ljudi, a u naredne tri godine stvoriti 100 radnih mjesta za visokokvalificirane stručnjake.
Na koji način pronalazite zaposlenike?
- Svaki poslodavac u IT sektoru složit će se da je jedan od najvećih izazova pronalazak i zadržavanje kvalitetnih ljudi. Nama godišnje stigne između 2500 i 3000 prijava za posao, no ostaje činjenica da obrazovni sustav ne uspijeva uvijek odgovoriti na zahtjeve koje postavlja tržište rada. Iz te potrebe razvio se Infinum Academy, nama je to vrlo značajan projekt putem kojeg smo ponudili besplatnu edukaciju u dizajnu i razvoju softvera. Academy je od 2015. do danas završilo oko 300 ljudi, od kojih smo 50-ak zaposlili u Infinumu. Nas od drugih poslodavaca izdvaja izravna komunikacija, a ulažemo puno u edukaciju zaposlenika i njihov osobni razvoj. Trudimo se pružiti dobar omjer poslovnog i privatnog, ljude potičemo da priznaju kad pogriješe i da otvoreno razgovaramo, bez obzira na to tko se nalazi na kojoj funkciji unutar firme. Ponosni smo na nagradu za najboljeg poslodavca u Hrvatskoj jer se dodjeljuje na temelju ocjena vlastitih zaposlenika, to nam je još jedan pokazatelj da smo na dobrom putu.
Na koji način će se donositi odluke unutar Porsche Digital Croatia? Jesu li menadžeri u Infinumu već dovoljno zauzeti postojećim poslovima?
- Mi smo u ovaj joint venture, Porsche Digital Croatia, ušli kao ravnopravni partneri, 50 - 50. Infinumov menadžerski tim, kolege Tomislav Car, Matej Špoler, Josip Bišćan i ja, obavljat će upravljačke funkcije, dok će ostala tijela biti sastavljena od članova Infinuma i Porsche Digitala. U početku ćemo kolege i ja biti uključeni u vođenje tvrtke, no plan je s vremenom uspostaviti novi menadžerski tim koji će preuzeti vođenje tvrtke.
Koja područja ćete razvijati?
- Radit ćemo na dizajnu i razvoju softvera za proizvode i usluge koji unapređuju digitalni ekosustav i pritom zajedno istraživati nove poslovne modele brenda Porsche, i šire. Neki od proizvoda bit će orijentirani na poboljšanje procesa i kvalitete unutar Porschea, odnosno VW grupacije, dok će dio biti orijentiran prema krajnjim kupcima i poboljšanju njihova korisničkog iskustva. To znači da će se raditi na backend sustavima i različitim integracijama, mobilnim i web aplikacijama, strojnom učenju, umjetnoj inteligenciji i unapređenju korisničkog iskustva.
Je li došlo vrijeme za ulazak fondova ili ulagača u Infinum?
- Poslovanje Infinuma i sva ulaganja u koja smo ulazili financirali smo isključivo iz vlastitog kapitala. U ovom trenutku ne razmatramo ulazak fondova ili ulagača u Infinum jer nemamo potrebu za dodatnim kapitalom. Ako bismo pronašli priliku koja bi nam omogućila da podignemo tvrtku na sljedeći nivo, možda bismo bili spremni razmotriti ulazak fonda ili ulagača, no u ovom trenutku ne mogu reći da imamo tako nešto na vidiku.
Kako možete financirati svoj rast ako ne prikupite veći iznos sredstava?
- Infinum raste organski i konzervativni smo u tome. Ne moramo rasti ogromnim stopama u narednim godinama da bismo bili uspješni. Prijašnjih godina su nam stope rasta bile znatno veće, no trenutno nam je prihvatljivo rasti 20-ak posto godišnje na razini grupe. To mi se čini kao nešto što mi i ljudi oko nas možemo kvalitetno voditi. Unutar grupe definitivno ima razlika od tvrtke do tvrtke, Productive recimo raste znatno brže. Da bismo kao grupa brže rasli, morali bismo ići u smjeru akvizicija i onda je moguće da bismo tražili financiranje. Vjerujem da bismo se i u tom slučaju pokušali koristiti, dok god je moguće, nešto konzervativnijim strategijama.
Imate li problema s radom u različitim vremenskim zonama?
- Od samog osnutka aktivni smo na globalnom tržištu, tako da bih rekao da su “problemi” s vremenskim zonama samo prividni. Ako imate kvalitetne i smislene poslovne procese, vremenske zone nisu problem. Također, projekti na kojima radimo često su višegodišnje investicije od strateškog značenja, tako da nekoliko sati razlike tu igra malu ulogu.
Koliko stranaca radi u Infinumu?
- S obzirom na to da smo kao tvrtka orijentirani na globalno tržište, nacionalnost nam nije kriterij pri zapošljavanju. Način rada i alati kojima se koristimo omogućuju rad od kuće ili iz udaljenih ureda, tako da nam ni lokacija ne igra neku ulogu. Trenutno imamo zaposlenike i suradnike u deset zemalja, a formalno ured imamo u Ljubljani, Zagrebu i New Yorku. Dok god uspijevamo kvalitetno i na vrijeme obaviti posao, nije bitno tko gdje sjedi, a još manje koje je nacionalnosti. Ako strancima smatramo ljude koji nisu Hrvati, onda se radi o nekih 15 posto kolega.
Kako prolazite kroz ovu krizu covid-19?
- Korona nas je pogodila, no prilagodili smo se; nismo otpuštali ni smanjivali plaće. Kao rezultat, uspjeli smo uhvatiti novi zamah. Na europskom i hrvatskom tržištu nam se čini da je oporavak već počeo i ne primjećujemo neke razlike u odnosu na vrijeme prije pandemije. U Americi je pak nešto drugačije i tamo će vjerojatno biti potrebno još nekoliko mjeseci da se stvari normaliziraju.
Postoje poduzetnici koji kažu da je sve na prodaju osim obitelji. Treba li se emotivno vezati uz posao?
- Kroz godine je bilo dosta interesa za kupovinu tvrtke, no nikad nismo ozbiljno razmatrali tu opciju. Imamo energije i volje za daljnji razvoj tvrtke i smatramo da stvaramo neku vrijednost, što za nas kao pojedince, što za zaposlenike i zajednicu. Osobno mislim da je i vrlo bitan faktor to što volimo posao koji radimo. Kad ste suvlasnik tvrtke, mislim da je uvijek prisutna emotivna komponenta jer se radi o vašem glavnom projektu koji ste vjerojatno gradili od početka, no mislim da uspješno pronalazimo balans u tome.
Osnovali ste još neke tvrtke uz Infinum? Čime se bave te tvrtke?
- Productive je naša sestrinska firma koja je nastala tako što smo za Infinum stvorili SaaS alat za praćenje svih naših potreba i vođenja agencije; od prodaje, izrade ponuda, organizacije i vođenja projekata, komunikacije s klijentima, planiranja posla i naplate te upravljanja vlastitom profitabilnošću. Razvili smo proizvod od nule i shvatili da ga možemo prodavati. Tomislav Car već je neko vrijeme fokusiran na Productive, koji zasad sjajno raste i napreduje na lokalnom i na globalnom tržištu. Porsche Digital ga koristi za planiranje i organizaciju, tako da će ga i tvrtka u Hrvatskoj koristiti.
Infinum Foundation djeluje kao kompanijska inicijativa, nema pravni oblik, a pokrenuli smo je prošle godine i planirali smo početkom ove godine izaći u javnost s tim, no situacija oko covida-19 nas je malo usporila tako da smo to tek početkom ljeta uspjeli. Godinama smo dobivali puno upita za donacije i pokušavali odgovarati i pomagati koliko smo mogli. U nekom trenutku smo shvatili da imamo mogućnosti i volje donirati, no da se nemamo vremena baviti time. Kako su neki zaposlenici bili jako zainteresirani i angažirani, dogovorili smo se da se međusobno organiziraju i osnuju izvršni odbor. Na upravljanje su dobili jedan posto godišnjeg profita. Glavni fokus Foundationa su djeca i mladi, a poticat ćemo projekte koji poboljšavaju kvalitetu života i obrazovanja, potiču kreativnost, inovativnost i poduzetništvo te odgovorno ponašanje prema prirodi i zajednici. Nedavno smo zatvorili prvi natječaj za donacije na koji je pristiglo 116 prijava.
Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....