Do 29. rujna vlasnici nekih Volkswagenovih vozila u Hrvatskoj, primjerice Audija A3 iz 2010. godine, Škode Fabije iz 2009. ili Golfa iz 2014., mogu tužiti tog proizvođača automobila i sudjelovati u najvećoj kolektivnoj tužbi u Europi koju je zbog namjernog manipuliranja softverom za ispušne plinove pokrenulo Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina (VZBV) na Višem regionalnom sudu u Braunschweigu.
- Sudjelovanje u postupku je besplatno i vlasnici VW-ovih vozila pravodobno registrirani u postupku ne snose nikakav procesni ni financijski rizik - ističe odvjetnica Sandra Budimir, koja u suradnji s odvjetničkim uredom Härle & Martinović Rechtsanwälte iz Berlina zastupa nekolicinu hrvatskih kupaca koji su se odlučili pridružiti kolektivnoj tužbi u Njemačkoj.
U Registar kolektivne tužbe njemačkog Saveznog ureda za pravosuđe dosad se upisalo više od 400.000 kupaca VW-ovih vozila. U Hrvatskoj je, prema javno dostupnim podacima, oko 60.000 spornih vozila kojima, kako ističe Budimir, prijeti uskrata prometovanja prema strogim propisima EU o homologaciji vozila i razini ispušnih plinova.
Sudjelovanjem u tužbi kupci spornih vozila (s ugrađenim motorima EA189 1.2, 1.6) moći će kasnije ostvariti pravo na naknadu štete od VW-a ako sud presudi u korist potrošača.
- Uvidjela sam da samo hrvatski potrošači nisu poduzeli ništa u svrhu zaštite svojih prava, vjerojatno i ne znajući da ih imaju. Dužnost mi je bila upoznati ih s načinom na koji ih mogu pokušati i samostalno ostvariti - pojašnjava Sandra Budimir. Pritom naglašava da još nema službeno očitovanje Ministarstva za zaštitu okoliša i energetike, koje se svojedobno bilo angažiralo oko ove afere.
- Iz javno dostupnih informacija zaključujem da se država po tom pitanju dogovorila i naplatila od Volkswagena. Vlada je jedan od ključnih kupaca VW-ovih vozila u Hrvatskoj, pa nije teško zaključiti ishod pregovora na relaciji 'oštećene' države i prijevarnog društva Volkswagen - kaže ona.
U susjednoj je Sloveniji, kako je pisao Jutarnji list, lani u ožujku Savez potrošača (ZPS) okupio oko 6024 vlasnika vozila iz VW-ove grupacije i podnio kolektivnu tužbu u Njemačkoj, to su učinile i Litva i Slovačka, a Italija, Austrija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Švicarska, Španjolska, Portugal, Luksemburg i Belgija to su učinili u svojim zemljama. I Europska komisija dala je za pravo europskim kupcima da podnošenjem tužbe ostvare kompenzaciju zbog prijevare. Prema informacijama Sandre Budimir, VW je u odgovoru na tužbu osporio njezinu pravnu osnovu, no to je, kaže, i očekivano s obzirom na to da u Europi niječe svoju odgovornost. Početak suđenja iščekuje se ujesen.
12 glavnih pitanja i odgovora
Tko se sve može priključiti kolektivnoj tužbi protiv Volkswagena u Njemačkoj?
- Kolektivnoj tužbi mogu se priključiti vlasnici novog ili polovnog vozila iz grupacije VW (Volkswagen, Audi, Škoda, Seat i Porsche Cayenne 3,0 litarski) s ugrađenim EA 189 dizelskim motorom, kupljenim nakon 1. studenog 2008. godine, a u koje je ugrađen nedopušten manipulativni softver.
Moram li biti prvi vlasnik vozila?
- Ne morate, ali svaki daljnji prijenos vlasništva umanjuje i iznos moguće naknade štete zbog starosti vozila i kilometraže.
Koliko će me stajati sudski postupak ako se priključim kolektivnoj tužbi protiv Volkswagena u Njemačkoj?
- Priključenje ovoj kolektivnoj tužbi i sudski postupak su besplatni.
Što mi sve treba kako bih se priključio kolektivnoj tužbi protiv VW-a?
- Kupoprodajni ugovor za vozilo ili račun te knjižicu vozila/prometnu kojom dokazujete da ste vlasnik vozila s ugrađenim dizelskim motorom i spornim softverom. Ima li vaše vozilo ugrađeni nedopušteni softver, možete provjeriti na web stranci pojedine marke vozila (VW, Škoda, Audi, Seat).
Mogu li sudjelovati u kolektivnoj tužbi ako sam automobil kupio na leasing?
- Ne, jer vlasnik vozila niste vi, nego leasing kuća, osim ako ste vozilo otkupili od leasing kuće kao fizička osoba ili ste ga kupili kao obrtnik, a koristite ga pretežno u privatne svrhe.
Mogu li prodati vozilo nakon što se priključim kolektivnoj tužbi i što ako mi vozilo bude ukradeno ili uništeno tijekom sudskog postupka, primjerice u sudaru s totalnom štetom?
- Možete prodati vozilo, ali o tome morate odmah obavijestiti sud ili svojeg pravnog zastupnika dostavom relevantne dokumentacije. Ovo je bitno jer morate dokazati vrijednost po kojoj ste prodali vozilo i stanje kilometara na dan prodaje kako bi vaš zahtjev za naknadu štete bio prilagođen. U slučaju potpunog uništenja vozila ili krađe također morate odmah obavijestiti sud ili svojeg pravnog zastupnika te priložiti dokaz o tome (policijski zapisnik), kao i dokaz o isplaćenoj šteti od osiguravajućeg društva.
Ako su me, kad je buknula afera, zvali iz servisa i ažurirali sporni softver te rekli da su ispravili nedostatak, mogu li sudjelovati u kolektivnoj tužbi?
- Vlasnici vozila kod kojih je sporni softver na poziv prodavatelja ili autoservisa naknadno ažuriran sa znanjem ili mimo znanja vlasnika vozila te je time navodno ispravljen nedostatak na vozilu također imaju pravo na naknadu štete. Naime, protuzakonito postupanje proizvođača nastalo je prilikom same ugradnje spornog softvera i time je proizvođač već utjecao na kupnju vozila te prouzročio štetu kupcima jer da su kupci znali za nedostatak, ne bi ni kupovali takvo vozilo. Stoga naknadno ažuriranje softvera ne može ispraviti štetu nanesenu prevarenim kupcima, što su svojim presudama potvrdili i mnogi njemački sudovi.
Moram li se odazvati pozivu za servisnu mjeru i što ako sam odbio ažuriranje softvera?
- Pravno gledano, nemate obvezu odazvati se pozivu. Ipak postoji rizik da će nacionalno nadležno tijelo možda povući homologacije za vozila koja nisu nadogradila softver, zbog čega više nećete moći registrirati svoje vozilo. U drugu ruku, nakon servisnih mjera ažuriranja softvera prijavljen je velik broj kvarova na vozilima.
Dokad je rok za priključenje kolektivnoj tužbi, odnosno za prijavu u Registar kolektivne tužbe?
- Rok za upis u Registar kolektivne tužbe te besplatno priključenje i sudjelovanje u njoj istječe 29. rujna 2019. Online prijava moguća je na stranicama njemačkog Saveznog ureda za pravosuđe (Bundesamt für Justiz). Nakon tog datuma, ako netko odluči tužiti Volkswagen, morat će to učiniti samostalno i o svojem trošku u individualnoj parnici.
U slučaju gubitka spora, hoću li nešto morati platiti?
- Ne, u kolektivnim tužbama potrošači ne snose nikakav rizik u slučaju gubitka spora jer je njihovo sudjelovanje i zastupanje pred sudovima potpuno besplatno i ne podliježe nikakvim troškovima. Tek u slučaju pozitivne presude u njihovu korist vlasnici spornih VW-ovih automobila eventualno će morati individualno nastaviti parnice protiv Volkswagena radi isplate štete. U tom slučaju vlasnici vozila mogu preko svojih pravnih zastupnika ishoditi tzv. procesno financiranje od za to postojećih društava, koja će pokriti i te troškove postupka uz određenu proviziju nakon konačne naplate štete od VW-a.
Kako će mi Volkswagen nadoknaditi štetu ako izgubi na sudu u Njemačkoj?
- Prema mišljenju tužitelja VZBV-a, vlasnici automobila svakako imaju pravo na odštetni zahtjev prema Volkswagenu zbog smanjene vrijednosti vozila. Sud će u ovom postupku utvrđivati odgovornost Volkswagena za počinjenu štetu te će prema tome odlučiti i kako će kompanija obeštetiti kupce spornih vozila. U individualnim postupcima protiv VW-a kupci su tražili raskid ugovora i vraćanje kupoprodajne cijene umanjene za vrijeme korištenje vozila, umanjenje kupoprodajne cijene uz zadržavanje vozila i zamjenu vozila od prodavatelja.
Koliko će dugo trajati proces?
= Vrijeme potrebno za donošenje presude u povodu ogledne kolektivne tužbe za sada se ne može predvidjeti. Radi se o velikom postupku i kompleksnom tužbenom zahtjevu. Prvo ročište zakazano je za 30. rujna 2019., možda će se nakon tog datuma znati više.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....