Željeznički prijevoznici na rubu su očaja zbog višemilijunskih gubitaka koje gomilaju zbog zatvaranja pruga uzrokovanih obnovom postojeće i gradnjom nove željezničke mreže diljem Hrvatske.
Prema službenim podacima, državna tvrtka HŽ Cargo samo je na pravcu Rijeka - granica s Mađarskom prošle godine izgubila oko tri i pol milijuna eura. Ovaj mjesec svi prijevoznici očekuju dodatne enormne financijske gubitke jer HŽ Infrastruktura planira zatvaranje pojedinih dionica na pravcima Rijeka - Zagreb - granica s Mađarskom te Dugo Selo - Novska u ukupnom trajanju od čak 790 sati.
Tako se planira potpuno zatvaranje pruge između Križevaca i Koprivnice u dva navrata po pet dana. U HŽ Cargu procjenjuju kako će zbog toga ovaj mjesec imati gubitak od oko 400 tisuća eura. S druge strane, tvrtka ENNA Transport svoje ovomjesečne gubitke procjenjuje na više od milijun eura. Dok trpe velike gubitke jer nisu u mogućnosti na vrijeme dopremiti teret do krajnjeg korisnika, željeznički prijevoznici HŽ Infrastrukturi plaćaju korištenje željezničke mreže nekoliko stotina tisuća eura mjesečno kao da se promet normalno odvija i nitko im u državi ne želi priznati gubitke koje imaju zbog zatvaranja pruga.
Primjerice, HŽ Cargo godišnje za korištenje trase HŽ Infrastrukturi plaća naknadu u iznosu od 4,3 milijuna eura.
Glavni željeznički pravac za izvoz roba je od luke Rijeka prema Mađarskoj, vodi preko Dugog Sela, Križevaca i Koprivnice, a na tom se dijelu u ovom trenutku obavljaju najveći radovi gradnje željezničke infrastrukture. Radovi se odvijaju na dijelu između Hrvatskog Leskovca i Karlovca te Križevaca i Botova. Uz to, sanira se dio pruge između Dugog Sela i Novske. U HŽ Cargu navode kako su dijelovi pruge Rijeka - Mađarska u četiri mjeseca ove godine bili u potpunosti zatvoreni 13,5 dana te dodatno svakodnevno osam sati dnevno na dvije dionice. S obzirom na to da troškovi jednog vlaka iznose oko deset tisuća eura, HŽ Cargo bilježi smanjenje prihoda od oko 300 tisuća eura mjesečno.
Višegodišnji problem
S istim su problemima suočeni i u tvrtki ENNA Transport. Prema njihovim procjenama, samo će ovaj mjesec zbog zatvaranja pruge na relaciji Rijeka - Koprivnica - državna granica zabilježiti oko 550 tisuća eura izgubljenog prihoda, oko 200 tisuća dodatnog troška za klijenta i oko 300 tisuća eura izravnog troška.
U kompaniji navode da ovaj problem traje već godinama, odnosno od početka radova na dionici Dugo Selo - Križevci te se njihovi gubici mjere u milijunima eura.
Duži i skuplji put
Teretni vlakovi od Rijeke do Mađarske u ovom trenutku putuju oko 20 sati, što je dvostruko dulje od planiranog te stvara velike gubitke. Stoga željezničke kompanije klijentima već predlažu da, umjesto preko Zagreba i Koprivnice, do Mađarske robu prebacuju pravcem preko Dobove i Slovenije. Riječ je o dužem i financijski skupljem putu, ali su neki klijenti na to pristali.
U HŽ Infrastrukturi navode kako su zatvaranja na pruzi, dionicama i poddionicama nužna te se provode prema propisanom postupku. Opravdavaju ih zahtjevnošću radova koji se izvode, posebno na dijelu od Križevaca do Koprivnice te na dijelu pravca Hrvatski Leskovac - Karlovac.
Pojedini sugovornici rješenje vide u mogućnosti da se troškovi zatvaranja pruge ubace u ugovore s izvođačima radova te bi se ti troškovi uračunali u trošak radova na projektu. Zbog zatvaranja prometa, osim Cargo prijevoznika, u problemima je i HŽ Putnički prijevoz.
Oni, naime, moraju organizirati autobusni prijevoz na dionicama na kojima zbog radova ne voze vlakovi. Ovaj mjesec će na relaciji Križevci - Koprivnica trošak zamjenskog autobusnog prijevoza HŽ Putnički prijevoz platiti oko 30.000 eura.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....