VELIKA ŠTETA

HŽ Cargo godišnje gubi 3,5 milijuna eura zbog obnove pruga, u problemima je i tvrtka ENNA Transport

Ovaj mjesec HŽ Infrastruktura planira zatvaranje dionica Rijeka - Zagreb - Mađarska te Dugo Selo - Novska u trajanju od 790 sati

Arhivska fotografija

 Srdjan Vrancic/CROPIX

Željeznički prijevoznici na rubu su očaja zbog višemilijunskih gubitaka koje gomilaju zbog zatvaranja pruga uzrokovanih obnovom postojeće i gradnjom nove željezničke mreže diljem Hrvatske.

Prema službenim podacima, državna tvrtka HŽ Cargo samo je na pravcu Rijeka - granica s Mađarskom prošle godine izgubila oko tri i pol milijuna eura. Ovaj mjesec svi prijevoznici očekuju dodatne enormne financijske gubitke jer HŽ Infrastruktura planira zatvaranje pojedinih dionica na pravcima Rijeka - Zagreb - granica s Mađarskom te Dugo Selo - Novska u ukupnom trajanju od čak 790 sati.

Tako se planira potpuno zatvaranje pruge između Križevaca i Koprivnice u dva navrata po pet dana. U HŽ Cargu procjenjuju kako će zbog toga ovaj mjesec imati gubitak od oko 400 tisuća eura. S druge strane, tvrtka ENNA Transport svoje ovomjesečne gubitke procjenjuje na više od milijun eura. Dok trpe velike gubitke jer nisu u mogućnosti na vrijeme dopremiti teret do krajnjeg korisnika, željeznički prijevoznici HŽ Infrastrukturi plaćaju korištenje željezničke mreže nekoliko stotina tisuća eura mjesečno kao da se promet normalno odvija i nitko im u državi ne želi priznati gubitke koje imaju zbog zatvaranja pruga.

Primjerice, HŽ Cargo godišnje za korištenje trase HŽ Infrastrukturi plaća naknadu u iznosu od 4,3 milijuna eura.

Glavni željeznički pravac za izvoz roba je od luke Rijeka prema Mađarskoj, vodi preko Dugog Sela, Križevaca i Koprivnice, a na tom se dijelu u ovom trenutku obavljaju najveći radovi gradnje željezničke infrastrukture. Radovi se odvijaju na dijelu između Hrvatskog Leskovca i Karlovca te Križevaca i Botova. Uz to, sanira se dio pruge između Dugog Sela i Novske. U HŽ Cargu navode kako su dijelovi pruge Rijeka - Mađarska u četiri mjeseca ove godine bili u potpunosti zatvoreni 13,5 dana te dodatno svakodnevno osam sati dnevno na dvije dionice. S obzirom na to da troškovi jednog vlaka iznose oko deset tisuća eura, HŽ Cargo bilježi smanjenje prihoda od oko 300 tisuća eura mjesečno.

Višegodišnji problem

S istim su problemima suočeni i u tvrtki ENNA Transport. Prema njihovim procjenama, samo će ovaj mjesec zbog zatvaranja pruge na relaciji Rijeka - Koprivnica - državna granica zabilježiti oko 550 tisuća eura izgubljenog prihoda, oko 200 tisuća dodatnog troška za klijenta i oko 300 tisuća eura izravnog troška.

U kompaniji navode da ovaj problem traje već godinama, odnosno od početka radova na dionici Dugo Selo - Križevci te se njihovi gubici mjere u milijunima eura.

Duži i skuplji put

Teretni vlakovi od Rijeke do Mađarske u ovom trenutku putuju oko 20 sati, što je dvostruko dulje od planiranog te stvara velike gubitke. Stoga željezničke kompanije klijentima već predlažu da, umjesto preko Zagreba i Koprivnice, do Mađarske robu prebacuju pravcem preko Dobove i Slovenije. Riječ je o dužem i financijski skupljem putu, ali su neki klijenti na to pristali.

U HŽ Infrastrukturi navode kako su zatvaranja na pruzi, dionicama i poddionicama nužna te se provode prema propisanom postupku. Opravdavaju ih zahtjevnošću radova koji se izvode, posebno na dijelu od Križevaca do Koprivnice te na dijelu pravca Hrvatski Leskovac - Karlovac.

Pojedini sugovornici rješenje vide u mogućnosti da se troškovi zatvaranja pruge ubace u ugovore s izvođačima radova te bi se ti troškovi uračunali u trošak radova na projektu. Zbog zatvaranja prometa, osim Cargo prijevoznika, u problemima je i HŽ Putnički prijevoz.

Oni, naime, moraju organizirati autobusni prijevoz na dionicama na kojima zbog radova ne voze vlakovi. Ovaj mjesec će na relaciji Križevci - Koprivnica trošak zamjenskog autobusnog prijevoza HŽ Putnički prijevoz platiti oko 30.000 eura.

Samo teret: Rješenje - ukidanje putničkog prometa od Dugog Sela

Dodatni problem leži i u činjenici da nema elektrificiranog alternativnog pravca od Dugog Sela do granice s Mađarskom. Pravac preko Križevaca i Kloštra do Koprivnice traži korištenje dvije dizelske lokomotive umjesto jedne elektrolokomotive što iziskuje značajno povećanje troškova prijevoza.

Moguće rješenje je ukidanje putničkog prometa od Dugog Sela do mađarske granice čime bi se omogućio nesmetan promet tereta tim pravcem, a putnici bi se tim dijelom prevozili autobusima sve do završetka radova na pruzi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 07:03