GODINA RASTA

Hrvatski pandan Bookinga: ‘Sve je više upita, a na jesen otvaramo i ured u Londonu‘

U 2022. turistički će igrači bilježiti rast i veći od 50 posto, a to su stope napretka s kojima se ova industrija još nije susrela.

Mate Kostovski

 Tomislav Kristo/Cropix

Hrvatski pandan Bookinga, šibenski tvrtka Lemax, koja svoj cloud softver ne nudi izravno turistima, nego turističkim agencijama diljem svijeta kako bi se mogle natjecati s Bookingom, Airbnb-jem i drugim sličnim igračima, nakon dvije godine pandemije vidi snažan oporavak investicija u turizmu. Lemax, koji je najveći hrvatski izvoznik turističkog know howa, taj oporavak vidi posvuda po svijetu, što je dobar signal i za najjaču domaću industriju.

Mate Kostovski, osnivač i direktor Lemaxa, kaže da pandemiju polako počinju gledati u retrovizoru.

- Osjećamo to u razgovoru s našim klijentima, koji su u najoptimističnijoj fazi od početka pandemije s obzirom na to da vide značajan porast rezervacija čak i na razine više nego prije pojave koronavirusa - kaže Kostovski.

Dodaje da je na globalnoj razini pandemija, definitivno, gotova.

Varijante i udarci

- Mislim da će se, kad se pojavi nova varijanta virusa, uvesti strože kontrole na granicama, ali neće više biti zatvaranja granica. Svaka nova varijanta virusa donijela je udarac, ali je svaki udarac nosio manje posljedice na gospodarstvo- kaže Kostovski.

Navodi i da je zasad izvjesno da utjecaj negativnih zbivanja u Ukrajini, osim ako ne dođe do većih nepredvidljivih događaja, neće biti tako značajan na turizam kao što ga je imala pandemija.Ovaj val optimizma, tvrdi on, prelio se i na rezultate Lemaxa.

- Bilježimo porast broja upita koji će se uskoro realizirati u nove projekte. U trećem tromjesečju otvaramo ured u Londonu, a nakon lanjskog pada prihoda od 30 posto ove godine računamo da bismo se već mogli vratiti na pretpandemijske rezultate. Broj zaposlenika, koji smo morali smanjiti, do kraja godine ciljamo opet povećati na sto - kaže.

Lemax je, prema podacima Fine, od 2016. do 2020. povećao prihod s 5,6 na 31,1 milijun kuna i pritom je signalizirao da ulazi u fazu eksponencijalnog rasta. Štoviše, šibenska je tvrtka u godini prije pandemije narasla sa samo 40 na gotovo 100 zaposlenih. Pandemija je to presjekla.

- Mnogi nisu svjesni veličine krize u turizmu, a posebice u segmentu organiziranih putovanja, gdje je većina touroperatora ostala bez gotovo svih prihoda. Dakle, to nije bio pad od nekoliko postotaka kao u prijašnjim krizama, nego pad u rasponu od 70 do 95 posto kod većine njih - kaže Kostovski.

Dodaje da je to razdoblje trajalo jako dugo, bilo je praćeno velikom neizvjesnošću te se odrazilo na ljude i u turizmu i popratnim industrijama. Lemax je, pojašnjava, opstao zato što su drugačija tvrtka.

Plaćanje pretplate

- Izuzetno nam je pomoglo što smo tvrtka koja nudi softverske usluge, takozvani SaaS, te iako nismo imali velik broj novih projekata, naši kupci plaćaju godišnju pretplatu, što se u ovoj situaciji pokazalo kao odličan model jer smo zadržali značajan postotak prihoda - kaže on.Prema njegovim riječima drugi novi trend je rast. Pojašnjava da je do sada turizam bio industrija koja je umjereno rasla, samo nekoliko postotaka godišnje. Onda se dogodio nagli pad u 2020. i turističke su se tvrtke prilagodile smanjenjem broja zaposlenih. U 2021. je počeo oporavak, koji se osjetio i u Hrvatskoj, a sve ukazuje na to da će 2022. dodatno poduprijeti rast poslovanja.

- Ova godina nažalost, još neće biti na razini 2019. svagdje u turizmu. Ali, ako govorimo o očekivanom rastu 2022. u odnosu na 2021., turistički igrači vjerojatno će bilježiti rast i veći od 50 posto, a to su stope napretka s kojima se ova industrija još nije susrela - zaključuje Kostovski.

Digitalizacija

Svi pomiču poslovanje prema online kanalima

Tijekom krize radili su, kaže Mate Kostovski, na inovacijama, redizajnirali korisničko iskustvo i završili isporuku svih velikih projekata s kojima su ušli u krizu. Kostovski pojašnjava i da je pandemija globalno izazvala turizam da krene u smjeru digitalne transformacije.
- Većina tvrtki je tijekom pandemije spoznala da je digitalna transformacija ključ za njihovu budućnost te se sada sve više odlučuju za investiranje, što u pravilu znači da se poslovanje pomiče prema online kanalima - kaže Kostovski.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 12:20