Bila je 2011. godina, a Ivan Fatovic je u New Yorku sjeo na večeru s nekolicinom svojih prijateljica. Dugo se nisu vidjeli, pa su itekako imali puno tema za pretresti. Topli prijateljski osmjesi, šale i ćakula uz bocu vina. Razgovor je počeo standardno, što se kome izdogađalo od zadnjeg puta kada su se vidjeli, kako su im obitelji, što ima novo na poslu.
A onda su njegove frendice, tada sve slobodne i u dobi oko 35 godina, u maniri “Seks i grada”, u koju kod žena često skrene sasvim obični prijateljski susret, počele pričati o ljubavnim vezama. Svaka od njih imala je aspiraciju jednoga dana postati majka. I sve su bile svjesne da, ako žele ostvariti tu svoju želju, zbog biološkog sata na raspolaganju imaju tek još koju godinu. Sve su one lijepe i uspješne, no jednostavno ne uspijevaju naći muškarca s kojim bi poželjele imati dijete. A traže ga, kako u stvarnom životu, tako i na dejting aplikacijama. Tinder, Bumble, OK Cupid, isprobale su ih sve. No, čini im se da su muškarci na tim mrežama zainteresirani tek za neformalnu zabavu, avanturu. - Te su aplikacije primjerenije ljudima u 20-im godinama - zaključila je jedna od prijateljica, koja je osjećala posebno veliku frustraciju oko svojeg statusa veze.
- Počela sam frajerima već nakon tri pića govoriti da u idućih pet godina želim imati troje djece. Ne zanima me što ljudi to ne žele čuti na prvome dejtu - bila je uporna u svojem stavu da je takve želje bolje izraziti na početku upoznavanja, nego čekati da prođu mjeseci, čak i godine, pa onda shvatiti da druga strana ne želi isto.
Dejting industrija
- Ivane, nije me briga, naći ću nekoga tko se osjeća isto kao ja - rekla je Fatovicu. On joj je na to u šali odgovorio da njoj ne treba Tinder, nego aplikacija Date and Disseminate (hrv. dejtaj i razmnoži se). Svi su se nasmijali.
- Postoji li uopće nešto takvo? To uopće nije loša ideja, odmah bih se pridružila takvoj mreži - rekla mu je prijateljica. I tu se u Fatovicevoj glavi rodila ideja o aplikaciji koju će koristiti isključivo ljudi koji su spremni na svijet dovesti svoje potomke. Već godinu nakon susreta s prijateljicama, ovaj Amerikanac hrvatskih korijena lansirao je website i aplikaciju Modamily. Svoju platformu definira kao svojevrsni most između dejting industrije i industrije plodnosti. Ono što je zajedničko ljudima koji se na nju prijavljuju je to da su svi spremni za osnivanje obitelji, a pomoću aplikacije traže ljude s kojima će je osnovati, kao i metode kojima će to učiniti.
- Modamily ljudima može pomoći da osnuju obitelj tako što će ući u vezu pa se jednostavno odlučiti na idući korak, ali im pomažemo i ako su se odlučili na neku od alternativnih opcija. Educiramo ih o smrzavanju jajašaca, testiranju svojih gena, pomažemo im da nađu surogat majku, donora sperme ili jajašaca. A možda se odluče i za takozvani co-parenting, opciju u kojoj pronađeš najboljeg prijatelja s kojim odlučiš imati dijete. Potonji je slučaj posebno popularan kod prijatelja od kojih je jedan gay. Tu dolazi do ‘Will i Grace’ momenta - priča nam 44-godišnji Fatovic, koji trenutno boravi u Los Angelesu i već osam godina živi isključivo od ovog posla.
Modamily, koji je dostupan u cijelome svijetu, je daleko od klasične aplikacije za dejtanje. Prilikom prijave ne odgovarate samo na bazična pitanja o vlastitim seksualnim preferencijama, nego se osvrćete i na puno kompleksnije teme, poput vaših stavova prema odgoju djeteta ili religiji.
- Aplikacija vas pita koliko vam je važna religija, želite li svoje dijete odgojiti u duhu religije uz koju ste vi sami odrasli, vidite li svoje dijete da pohađa javnu ili privatnu školu, želite li s potencijalnom osobom s kojom ćete imati dijete živjeti u istoj kući ili u blizini, tko će što plaćati, kako biste voljeli da izgleda skrbništvo. To su važna pitanja koja brojne žene u 40-ima ne žele pitati frajera s kojim dejtaju jer ne žele da misle da su napadne, a zanima ih - objašnjava Fatovic.
Prijava na aplikaciju je besplatna. Da biste se mogli s nekim spojiti, najprije se morate međusobno lajkati, a ako se to dogodi, imate 24 sata za javljanje drugoj strani. Kada prođe jedan dan, ne možete vidjeti ljude koji su vas lajkali, osim ako ne platite pretplatu od 30 dolara mjesečno.
- Pretplata ti omogućuje da vidiš tko te je sve lajkao, ali nosi i neke druge pogodnosti. Na primjer, možeš dobiti više filtera za pretragu. Besplatno možeš tražiti, na primjer, žene između 30 i 40 godina koje žive u krugu od 100 km, a ako platiš pretplatu možeš pretraživati po više kriterija; primjerice, vidjeti tko je katolik, tko je određene rase, tko je išao na Harvard i godišnje zarađuje određenu svotu novca - tumači Fatovic, koji je jedini full time zaposlenik Modamilyja, a ima desetak povremenih suradnika oko raznih poslova, većinom tehničke prirode.
Ova aplikacija je prilično progresivna kada se u obzir uzmu opcije koje nudi, kao što je spomenuti co-parenting. Zbog toga je, kaže nam Fatovic, bila na meti Rusha Limbaugha, konzervativca i voditelja talk showova i radijskih emisija te, među ostalim, prijatelja Donalda Trumpa.
- Rekao je da rušimo američku instituciju obitelji - prisjeća se Fatovic. No, ostale su reakcije, kaže, od samoga početka gotovo pa isključivo pozitivne. A s Limbaughovom se kritikom ne slaže.
Meta kritika
- Ne navodimo ljude na nikakve odluke, niti tvrdimo da je bolje imati dijete bez braka. Isto tako, ne tvrdimo da je nužno imati ga u braku. Samo nudimo alternativne opcije, pomažemo ljudima da sagledaju sve svoje mogućnosti. Nitko neće upoznati nekoga preko aplikacije i napraviti dijete idući tjedan. Ljudi se upoznaju, postanu najbolji prijatelji, steknu povjerenje jedno u drugo pa sami odluče što žele učiniti. A vjerujem da barem polovica straight ljudi koji se pronađu na aplikaciji u konačnici doista i razvije klasični romantični odnos - tumači Fatovic. Osim toga, navodi podatak da se u SAD-u gotovo polovica brakova prekine. I sam je svjedočio, kaže, raznim situacijama.
- Viđao sam situacije u kojima se roditelji nakon rastave žestoko svađaju i mrze godinama. Tu se dijete nađe u sredini i najviše pati. No, znam i za slučajeve gdje su bivši partneri ostali prijatelji i zajednički se brinu o djetetu. Modamily je vrlo koristan za pronalazak ljudi s čijim se stavovima slažete pa se smanjuju šanse da će doći do nerazumijevanja. Tradicionalnijim je osobama to možda još uvijek neobično, ali vjerujem da mladima nije. Sve više ljudi želi imati djecu, ali se nužno ne vide u braku cijeli život. Možda je osoba s kojom želiš djecu različita od one s kojom ćeš ostariti - objašnjava situacije u kojima njegova aplikacija može biti vrlo korisna pa nastavlja tumačiti primjere njezine upotrebe.
- Osim klasičnih veza, dogodi se da ljudi traže donora spreme ili jajašca. To mogu biti straight parovi koji imaju problema s plodnošću ili, na primjer, lezbijski parovi koji žele donora spreme. Dakle, oni žele sami biti roditelji, ne treba im ta treća stranka, ali ju opet žele upoznati ili možda vjeruju da će dijete htjeti znati tko mu je roditelj i prije 18. godine. Onda nekad predlažu da biološki roditelj ipak bude uključen u život djeteta, no više kroz ulogu koja je sličnija tetki ili ujaku nego roditelju - priča nam Ivan, čiju aplikaciju koristi oko 25 tisuća ljudi diljem svijeta, a procjenjuje da je zbog nje rođeno stotinjak beba. 67 posto članova su žene, od kojih je trećina mlađa od 35 godina, a ostatak je u toj dobi ili nešto stariji. Muškarci na mreži su u prosjeku nešto malo stariji, imaju od 30 do 40 godina, no ima i onih koji su u 60. odlučili da bi voljeli imati dijete.
- Oko 65 posto korisnika je iz SAD-a i Kanade, a ostatak iz cijeloga svijeta. Jaki smo u Britaniji, Njemačkoj, Švedskoj, Norveškoj i Australji, u svakoj od tih zemalja imamo po nekoliko tisuća korisnika. U Hrvatskoj ih je tek nekolicina, no vjerujem da će s vremenom brojka rasti - kaže Ivan, dodajući da obožava Hrvatsku.
Filmska industrija
Mama mu je inače iz Korčule, a tata iz Zadra. On se svako ljeto vreća u Split jer imaju stan na Žnjanu. Roditelji su mu se upoznali u Americi, pa se on i rodio u New Yorku, no peti razred osnovne je pohađao u Dubrovniku jer su se na kratko bili preselili. Zbog toga vrlo tečno govori i hrvatski. Jedno je vrijeme često dolazio u Zagreb.
- Čini mi se da su Hrvati, za razliku od Amerikanaca, manje opsjednuti poslom, da su ljudi koji znaju uzeti pauzu i uživati u sjajnim stvarima koje život nudi - kaže na upit o karakteru Hrvata, dodajući da mu je žao što veliki mladi umovi često odlaze iz naše zemlje radi posla. Hrvati i Amerikanci, smatra, imaju određene kulturološke sličnosti.
- Mislim da i u Hrvatskoj i u Americi mladi danas duže no ikada čekaju da se skrase i imaju djecu. To je globalni kulturološki preokret. Ipak bih rekao da su Hrvatice više orijentirane na obitelj nego Amerikanke, ali su istovremeno i ambiciozne i žele doživjeti cijeli svijet. Većina mladih Hrvata govori nekoliko stranih jezika, dok Amerikanci govore samo engleski. Život u Europi omogućuje doživljaje više kultura, dok Amerikanci koji ne žive u velikim gradovima u blizini vide samo sebi slične ljude - smatra Ivan.
Prije nego što se posvetio Modamilyju, Fatovic je radio u filmskoj industriji. Snimao je sapunice, reklame, pa i filmove - pojavljuje se, među ostalim, u filmovima “Yuri and Me” i “Speed of Life”. No nisu to, kaže, bile velike uloge. Bez obzira na to, kretao se u holivudskim krugovima, upoznao je Tonyja Blaira, glumicu Jaime King, filmaša Kylea Newmana… Nakon nekog vremena se preselio iza kamere, u produkciju, a nakon toga se, u vrijeme velike ekonomske krize, zaposlio u Švicarskoj narodnoj banci. Ostatak je povijest, dogodio se Modamily. Osim aplikacijske verzije, taj projekt ima još jedan vid, u kojem je izraženiji individualni pristup.
Puno problema
- Osobno pomažem ljudima kojima treba više pažnje i pomoći da pronađu partnera. Imao sam nekoliko velikih uspješnih priča. Na primjer, obraćale su mi se žene koje su već imale djecu, ali su se rastale. Unatoč tome, htjele su svojoj djeci roditi brata ili sestru. Uspio sam im pronaći partnera. Posljednja koja je bila u takvoj situaciji se zaljubila i sada je trudna 16 tjedana - kaže.
Budući da se radi o čovjeku koji je posljednjih godina svjedočio nastanku velikog broja veza, ljubavi i obitelji, pitam što on vidi kao glavni problem na koji ljudi nailaze prilikom potrage za svojim idealnim partnerom.
- Ljudi danas imaju previše izbora, previše opcija zbog kojih nemaju razlog da se skrase. Uvijek misle da je nešto još bolje od onoga što imaju tik iza ugla. Također, svi traže visokog, tamnog, zgodnog princa koji je išao na Harvard i milijunaš je. A osobno mislim da zapravo moraš donijeti odluku o tome koji ti je kriterij najvažniji; tražiš li nekoga zgodnog, inteligentnog, nekoga s kime se slažeš, nekoga tko bi bio dobar roditelj tvojoj djeci i/ili nekoga tko pridaje jednaku pažnju vjeri kao ti. Nikad nitko neće biti savršen. Danas također nema dovoljno kompromisa. Ljudi su neovisniji nego ikada. Žene zarađuju jednako kao muškarci i nisu se primorane udati i imati djecu. Svi se brinu za sebe, sve više ljudi odlučuje se na samački život pa im onda, kada uđu u vezu, bude teško prilagoditi se suživotu - objašnjava. U svemu je, naravno, vrlo važan i tajming.
- Također, nikada neće doći najsavršeniji trenutak za imati dijete. Ljudi uvijek misle da prije djeteta, na primjer, trebaju imati određenu svotu novca. No, ako želiš dijete, trebaš slušati sebe, a život će se već posložiti - zaključuje Ivan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....