GIGAFACTORY

Hoće li američki milijarder Musk u svojoj prvoj europskoj tvornici zaratiti s moćnim sindikatom?

Iz Tesle su do sada odbijali razgovarati o kolektivnom ugovoru, no sindikat IG Metal bacio se na posao i vabi novo članstvo
Elon Musk
 Brendan Smialowski/AFP

"Gigafactory Berlin-Brandenburg bit će najnaprednija tvornica za masovnu proizvodnju električnih automobila na svijetu", poručuju iz Tesle potencijalnim zaposlenicima na svojim internetskim stranicama. Njemačke talente u automobilskoj industriji mame različitim inženjerskim i dizajnerskim poslovima, pozivaju da iskuse kako je to raditi rame uz rame s nekim od najvećih industrijskih robota ili pak da sudjeluju u promišljanju novih operativnih procesa "na svakoj razini".

Gradnja tvornice još traje, ali se očekuje, što je nedavno za Handelsblatt potvrdio i brandenburški ministar za gospodarstvo Jörg Steinbach, da će prvim automobilima koji će sići s proizvodne trake godina rođenja ipak biti 2021.

Sabotirali pokušaje

Pitanje koje se postavlja dok paralelno traje proces zapošljavanja - a na Teslinoj stranici stalno je gomila različitih oglasa - hoće li u prvoj europskoj tvornici američkog milijardera Elona Muska biti osnovan sindikat te hoće li s njime zaratiti s obzirom na to da je poznat po antisindikalnim stavovima. Moćni njemački sindikat IG Metall, koji ima oko 2,2 milijuna članova, odmah je bacio oko na Teslu jer je Njemačka, kako je proljetos za Reuters rekao i šef tog sindikata Jörg Hofmann, zemlja radničkog suodlučivanja i kolektivnih ugovora.

Iz Tesle su do sada odbijali razgovarati o kolektivnom ugovoru. IG Metall je na svojem webu ipak podigao podstranicu za Tesline radnike, uz poruke tipa "Tu smo za sva pitanja" i "Ujedinjeni smo jači", na njemačkom, engleskom i poljskom jeziku. Bude li među novozaposlenima dovoljno interesa, nadaju se da će sindikat biti taj koji će u Tesli osnovati radničko vijeće (Betriebsrat), a kako objašnjavaju onima koji tek podnose molbe za posao, to je "demokratski izabrano tijelo za predstavljanje svih zaposlenika", ono čuva radničke interese, predstavlja radnike pred upravom te u njihovo ime pregovara s poslodavcem.

U SAD-u nije uspio pokušaj sindikalnog organiziranja u Teslinoj tvornici u Fremontu prije nekoliko godina, a iz kompanije su ionako otvoreno poručivali da sindikat nije potreban u njihovu biznisu te su na razne načine sabotirali sindikalne pokušaje i, kako je pokazala provedena istraga, prekršili američki zakon o radu.

Ni kad je Tesla preuzeo Grohmann Automation, njemačku inženjersku kompaniju 2016. godine, nisu pristupili industrijskom kolektivnom ugovoru, a kad je došlo do problema, Musk je izvadio novčanik i osigurao veće plaće, usporedive s ostatkom industrije, te tome dodao i opcije na dionice.

Tu je u pitanju bilo oko 650 zaposlenika, a planovi za Gigafactory pokraj Berlina kažu da ona treba u svojem punom sjaju imati više do 12.000 radnika.

Mediji su s vremena na vrijeme od početka gradnje tvornice prošle godine izvještavali da Tesla ima poteškoća sa zapošljavanjem, posebno u proizvodnji baterija, ali kako točno proces funkcionira, iz same kompanije nisu komentirali. U međuvremenu je počeo obuku dijela radnika za specifične zadatke, a kako pokazuje jedna anketa, Tesla je postao prilično poželjan poslodavac ove godine među studentima u Njemačkoj na završnim godinama.

Osim što je, dakle, Musk u svojoj električnoj misiji odlučio doslovce stupiti na teren etabliranih njemačkih proizvođača automobila Volkswagen, BMW i Daimler te ih izazvati i požuriti u smjeru tzv. zelene mobilnosti, čini se da je pritom spreman primijeniti i svoj način poslovanja u odnosu s radnicima. Kako će funkcionirati takav američko-njemački spoj, što će u njegovu slučaju značiti "Made in Germany", idućih će se godina pomno pratiti.

Birokratski pakao

Kompanija se do sada već susrela s mnogo problema oko gradnje na tri četvorna kilometra šumovitog terena 30-ak kilometara od Berlina, posebno vezanih za zaštitu okoliša, staništa šišmiša, guštera, zmija i ptica, te činjenicu da je u pitanju vodozaštitno područje.

Zbog tog "birokratskog pakla", kako američki mediji opisuju gradnju i prikupljanje dozvola, tvornica je trebala proraditi u srpnju, ali je otvorenje odgođeno vjerojatno za pola godine, a i sama je kompanija mijenjala planove o tome što će sve i kako proizvoditi. Najnovije videosnimke dronova koje cirkuliraju internetom pokazuju da je golemi kompleks iz kojeg bi trebalo izlaziti čak 500.000 vozila godišnje (investicija od oko 7 milijardi dolara), već u velikoj mjeri sagrađen, a pokraj njega niče i tvornica za nove, jače baterije.

Projekt još nema trajnu dozvolu za gradnju te raste na temelju privremene. Ipak, politika silno je zagrizla jer će Tesla za ekonomski razvoj cijelog područja u nekadašnjoj Istočnoj Njemačkoj biti silno važan.

Sindikat je već digao podstranicu

Oglasi za posao

Talente mame različitim inženjerskim i dizajnerskim poslovima, pozivaju da iskuse kako je to raditi rame uz rame s nekim od najvećih industrijskih robota ili pak da sudjeluju u promišljanju novih operativnih procesa "na svakoj razini".

Tu smo za sva pitanja

IG Metall je na svojem webu podigao podstranicu za Tesline radnike, uz poruke tipa "Tu smo za sva pitanja" i "Ujedinjeni smo jači", na njemačkom, engleskom i poljskom jeziku

Grohmann Automation

Kad je Tesla preuzeo njemačku inženjersku kompaniju 2016. godine, nisu pristupili industrijskom kolektivnom ugovoru, a kad je došlo do problema, Musk je izvadio novčanik i osigurao veće plaće

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 06:09