Hrvatske tvrtke trebaju se što prije pokrenuti. Građani očekuju od njih da posluju odgovorno, održivo, etično i da ulažu u inovacije u cilju stvaranja boljeg društva. U suprotnom – bit će kažnjene, poručuju lideri HUP-a, UN Global Compacta, ekonomisti i direktori dijela hrvatskih tvrtki uoči dosad najvećeg skupa u zemlji o održivom poslovanju.
UN je postavio jasne ciljeve: prema Agendi 2030 tvrtke se moraju snažnije angažirati da bi doprinijeli smanjenju siromaštva, jačanju kvalitete i dostupnosti zdravstva i obrazovanja, povećanju ravnopravnosti žena na poslu, smanjenju razine ugljičnog dioksida. Prvi put u povijesti svijeta 9867 tvrtki u 193 zemlje zajedno su u misiji: stvoriti zemlju boljim mjestom za život. U novoj ekonomiji pobjeđuju kompanije fokusirane na ljude i zajednicu, one koje razvijaju inovacije i tehnologije za bolje društvo.
JESI ZA GOSPODARSTVO BUDUĆNOSTI? ISTRAŽI OVDJE
HUP i UN Global Compact mreža okupljaju baš takve, inovativne tvrtke 22. listopada u Dubrovniku u hotelu Excelsior na konferenciji "Održivost – budućnost poslovanja". U Dubrovnik dolaze tvrtke koje žele biti dio gospodarstva budućnosti, predstavnici UN-a i biznis sektora iz 30 zemalja Europe, Sjeverne Amerike i Bliskog Istoka, hrvatski ministri gospodarstva, obrazovanja i rada, predstavnici državnih institucija i stručnjaci. Na konferenciji će se donijeti plan za razvoj održivog gospodarstva u cilju poticanja odgovornog poslovanja.
Gotovo 270 milijuna djece trenutačno ne ide u školu! Čak dvije trećine populacije mogla bi za samo šest godina živjeti u područjima bez vode! A više od 4 milijarde ljudi nema pristup internetu! To je samo dio globalnih problema u čije se rješavanje uključilo 9867 tvrtki – na lokalnoj i globalnoj razini. Od hrvatskih tvrtki koje ostvaruju rezultate u održivom poslovanju očekuje se da budu ambicioznije, a od onih koje uopće ne brinu za društvo – da se hitno pokrenu.
Tvrtkama koje nisu inovativne i ne ostvaruju pozitivan utjecaj na svoju širu okolinu prijeti odlazak investitora, financijera, korisnika i zaposlenika. Nove generacije, Y i Z, uvjereni su da tvrtke imaju važnu ulogu u društvu i da bi im prioriteti trebali biti stvaranje novih radnih mjesta, inovacije, poboljšanje života i karijere zaposlenika te pozitivan utjecaj na društvo i okoliš. U suprotnom – neće htjeti za njih raditi niti kupovati njihove proizvode. Pokazalo je to istraživanje konzultantske kuće Deloitte provedeno na 12.305 milenijalaca i generacije Z provedeno u 36 zemalja 2018. Razina povjerenja u tvrtke dosegla je najnižu razinu u četiri godine - manje od polovice milenijalaca smatra kako se tvrtke etično ponašaju (48%) te da su posvećene poboljšanju situacije u društvu (47%).
- Građani i potrošači danas od tvrtki očekuju da budu odgovorne i takvo su ponašanje spremni nagraditi kao što će neodgovorno ponašanje kazniti. Odgovornost i posvećenost održivom poslovanju od tvrtki danas traže i investitori te financijeri jer samo takav pristup jamči dugoročnu opstojnost bilo kojeg biznisa – kaže Davor Majetić, glavni direktor HUP-a, dodajući da tvrtke koje su predvodnici u održivom i odgovornom poslovanju ulažu značajna sredstva u istraživanje i razvoj novih, čišćih tehnologija i procesa te u implementaciju takvih rješenja u poslovanje.
- Uspješna inovativna poduzeća povećavaju svoju konkurentnost i donose veću vrijednost svojim vlasnicima, ali u kontekstu održivog razvoja, ona svojom inovativnošću mogu pomoći i u rješavanju važnih društvenih izazova, povećavaju životni standard, a inovativnim tehnologijama smanjuju ekološki trag gospodarstva u okolišu - kaže ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat. Zato će "nastaviti poboljšavati uvjete za ulaganja u one tehnologije koje će dovesti do inovacija, osigurati bolji pristup informacijsko-komunikacijskim tehnologijama i poticati suradnju industrije i znanstvenih institucija".
Ulaganje i poticanje kvalitetnog obrazovanja jedan je od stupova gospodarstva budućnosti jer snažan razvoj tehnologije donosi prijetnje većini tradicionalnih poslova, ali i velike prilike za inovativne pojedince i države.
- U tome obrazovni sustav igra presudnu ulogu, stoga trebamo provesti obrazovni reformu koja će dati fundamentalno znanje učenicima, ali naglasak staviti na poticanje kreativnosti, razvoj inovativnosti, vještina u rješavanju problema i kritičkog mišljenja uz sposobnost rada u interdisciplinarnom i međunarodnom okruženju. I ono što je najvažnije, naučiti ih kako uočiti i prepoznati dobre prilike te sudjelovati u razvoju boljeg društva – ističe Blaženka Divjak, ministrica znanosti i obrazovanja.
Drugi stup gospodarstva budućnosti je briga za resurse.
- Živimo u svijetu ograničenih resursa, a naša trenutačna razina konzumacije tih resursa uvelike prelazi stopu po kojoj se oni prirodno obnavljaju. Nadalje, populacija globalno sve više raste, kao i potražnja za resursima. Zbog toga trenutno stanje nije održivo, a kako bismo osigurali dugoročnu profitabilnost i poslovni kontinuitet, te našoj djeci i budućim generacijama ostavili bolji svijet, hitno moramo ubrzati tranziciju na održivo gospodarstvo – kaže Richard Betts, direktor u EY zadužen za usluge vezane za klimatske promjene i održivi razvoj.
JESI ZA GOSPODARSTVO BUDUĆNOSTI? ISTRAŽI OVDJE
Neke od hrvatskih kompanija koje rade na razvoju boljeg društva su Rimac automobili, Adris, A1, Atlantic, Pliva, Tehnix, Coca Cola, Cemex, INA i one poručuju: sve hrvatske tvrtke moraju se odgovorno ponašati prema vlastitom okruženju.
- Održivi razvoj najvažniji je nacionalni interes Hrvatske i zakonska obaveza države i svakog tko živi u njoj – poručuje Đuro Horvat, direktor međimurskog Tehnixa, vodeće eko industrije za proizvodnju strojeva i opreme koji su u funkciji zaštite okoliša.
Lise Kingo, glavna direktorica UN Global Compacta
"Svijet se suočava s ogromnim ekonomskim, socijalnim i ekološkim izazovima. Jasno je da tvrtke ne mogu napredovati ako ljudi i planet u cjelini ne napreduje. Privatni sektor trebao bi biti pokretač održivog razvoja."
Davor Majetić, glavni direktor HUP-a
"Wall Street, zajedno s UN-om, stavlja sve veći naglasak na nefinancijske izvještaje i ono što se radi u smislu dugoročnog održivog razvoja. Primjerice, tvrtka Danone se restrukturira u smjeru održivosti poslovanja i banke su joj odlučile dati manje kamate za investicije jer su svjesne da će Danone imati bolju perspektivu i bolju profitabilnost za pet godina".
Darko Horvat, ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta
"Ključnu ulogu u razvoju uspješnog, konkurentnog gospodarstva koje raste stabilnim stopama na održiv način, u skladu sa svojim okolišem, imaju naša mala i srednja poduzeća jer su to poduzeća koja imaju inovacijski kapacitet, brža su u pretvaranju novih znanja u nove proizvode i time su sposobna za ubrzani rast. Ona svojom inovativnošću mogu pomoći i u rješavanju važnih društvenih izazova, povećavaju životni standard, a inovativnim tehnologijama smanjuju ekološki trag gospodarstva u okolišu. Zato ćemo planirati više onih natječaja kroz koje će bespovratna sredstva iz europskih fondova biti dostupna upravo za projekte inovativnih malih i srednjih poduzeća s potencijalom rasta."
Blaženka Divjak, ministrica znanosti i obrazovanja
"Naše najvrjednije bogatstvo su ljudi kojima treba omogućiti da razviju u potpunosti svoje potencijale jer strelovit razvoj tehnologije donosi prijetnje većini tradicionalnih poslova, ali i velike prilike za inovativne pojedince i države. A u tome obrazovni sustav igra presudnu ulogu i zato trebamo provesti obrazovnu reformu".
Richard Betts, direktor u EY zadužen za usluge vezane za klimatske promjene i održivi razvoj
"Tvrtke moraju nastaviti raditi na brojnim dobrim inicijativama koje su već uspostavljene te pojačati aktivnosti koje vode prema puno održivijem razvoju i niskougljičnom gospodarstvu. Stoga bi hrvatske tvrtke koje su već aktivne u ovom području trebale nastaviti dobar posao i biti još ambicioznije, dok bi se one tvrtke koje su u inicijalnoj fazi trebale što prije pokrenuti".
Velimir Vilović, direktor Cemex Hrvatska
"Hrvatske tvrtke trebaju promijeniti upravljačke pristupe. Poslovnoj strategiji treba pridružiti sagledavanje vanjskih i unutarnjih utjecaja i područja u kojima može doprinijeti ne samo svojoj dugoročnoj poslovnoj održivosti već i doprinosu održivosti zajednica u kojima posluju. Taj proces mora poći od glave, što znači da Uprave moraju početi ugrađivati održivi razvoj u svoje strategije, procese i aktivnosti. Kod nas - zadatak svakog člana upravljačkog tima, od direktora kompanije do smjenskog poslovođe, jest razvijati kulturu napretka u zaštiti zdravlja i sigurnosti koja će se integrirati u nove tehnologije i usluge".
Đuro Horvat, predsjednik Tehnixa
"Gotovo 50% nacionalnog dohotka ostvarujemo zahvaljujući prirodnim ljepotama. Održivi razvoj najvažniji je nacionalni interes. Mi ulažemo 3.5 milijuna kuna godišnje u održivi razvoj. Tvrtke ne smiju zagađivati vodu, zemlju ni zrak. Moraju koristiti one tehnologije koje ne zagađuju okoliš, a svi novi proizvodi moraju imati projekt reciklaže".
Ruža Tomić Fontana, direktorica Coca-Cole HBC za Hrvatsku, BiH i Sloveniju
"U društveno odgovorne projekte u zajednici lani smo uložili više od 2,6 milijuna kuna što je 5,8 posto dobiti prije oporezivanja. Iz vlastitih iskustava i naših rezultata možemo potvrditi da poslovanje po načelima održivosti donosi korist i samim tvrtkama i njihovim dionicima kao i široj zajednici. Zbog toga je važno nastaviti poticati tvrtke da u što većem broju u svoje poslovanje ugrade načela održivog razvoja i društvene odgovornost".
Mihael Furjan, predsjednik Uprave Plive
"Kao vodeća farmaceutska kompanija i jedan od važnih gospodarskih subjekata u Hrvatskoj, Pliva je koncept održivog razvoja prepoznala kao ispravan odnos prema zajednici i okolišu. Od 2020. redovito objavljujemo izvješća o održivom razvoju, a u sve segmente svoga poslovanja kontinuirano integriramo gospodarske, ekološke i društvene elemente održivosti, od razvoja, odabira tehnologija i proizvodnje lijekova, do odnosa prema zaposlenicima, poslovnim partnerima i korisnicima. Uz stalna ulaganja u najvišu kvalitetu proizvoda, Pliva u svoje poslovanje ugrađuje najsuvremenije tehnologije koje dodatno pridonose održavanju visokih standarda očuvanja okoliša te najvišeg stupnja sigurnosti na radu i zaštite zdravlja svojih zaposlenika."
Detaljnije informacije o programu konferencije "Održivost - budućnost poslovanja" i prijavama potražite na www.hup.hr
PROJEKT JE NAPRAVLJEN U PRODUKCIJI NATIVE AD STUDIJA HANZA MEDIJA, HUP-a I GLOBAL COMPACT MREŽE HRVATSKA, U SKLADU S NAJVIŠIM PROFESIONALNIM STANDARDIMA JUTARNJEG.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....