INTERVJU

Duško Glišić, direktor Dukata: ‘Moramo podići vrijednost mlijeka‘

Samo kod nas pola litre vode stoji više od litre mlijeka. To je neodrživo

Dusko Glišić

 Boris Kovacev/Cropix

Dukat je jedna od najznačajnijih kompanija u hrvatskom prehrambenom sektoru. Ima tradiciju dugu 110 godina i najveći je otkupljivač mlijeka u Hrvatskoj. U Hrvatskoj ima pogone na tri lokacije: na zagrebačkom Žitnjaku, u Karlovcu gdje je preuzet i moderniziran pogon KIM-a te u Bjelovaru. U posljednjih 20 godina od značajnijih akvizicija Dukata svakako treba izdvojiti preuzimanje Somboleda u Srbiji koje je napravila tadašnja Lura te Ljubljanskih mljekarni 2013. godine. Od 2007. godine, Dukat je dio najveće svjetske mliječne industrije Lactalis Grupe.

Duško Glišić, generalni direktor Dukata za Hrvatsku, na toj funkciji je od početka 2020. godine. S Duškom Glišićem razgovarali smo o poslovanju Dukata, o stanju u proizvodnji mlijeka i načinu kako se ta proizvodnja može podignuti i revitalizirati.

Kako biste ocijenili godinu na izmaku? Nazire li se kraj izazovima uvjetovanih pandemijom covida-19?

Ova godina, kao i ona prethodna, obilježena je nizom prilagodbi i povezanih troškova na svim razinama poslovanja uslijed pandemije. Tako su briga o zdravlju naših zaposlenika i nesmetanom odvijanju poslovnih procesa bili naši ključni prioriteti. Godina je obilježena i rastom troškova energenata i repromaterijala kako u primarnoj proizvodnji tako i u preradi mlijeka te povezano i velikim izazovima u mljekarskom sektoru. Ipak, godinu su obilježili i pozitivni događaji. Bitno je bolja turistička sezona pa tako i prodajni volumeni u odnosu na prethodnu te za Dukat iznimno velik i važan proces daljnjeg osnaživanja vrijednosti i snaga Dukata - više od stoljeća duge baštine u domaćem mljekarstvu te naše neprekidne posvećenosti potrošaču.

Proizvodnja mlijeka u Hrvatskoj u neprekidnom je padu. Kakvo je trenutačno stanje?

Stanje u domaćem mljekarskom sektoru nije dobro. To najbolje ilustrira podatak kako naše selo vlastitom proizvodnjom danas pokriva samo 40-ak posto hrvatskih potreba za mlijekom. Već sljedeće godine past ćemo na manje od 40 posto samodostatnosti, godinu iza za dodatnih dva posto… ne digne li se značajno vrijednost cijelog opskrbnog lanca u proizvodnji mlijeka. Naime, kod nas pola litra vode vrijedi više od litre mlijeka. U našim trgovinama ne postoji namirnica čiji se kilogram ili litra može kupiti za 3,59 kn. Osim mlijeka.

Koji bi to bili ključni potezi koji mogu dovesti do stabilizacije domaćeg mljekarskog sektora?

Resorno ministarstvo angažirano radi na nizu inicijativa koje će farmerima zasigurno pomoći premostiti ovaj vrlo neugodan period rasta ulaznih troškova u proizvodnji mlijeka. No, za jačanje održivosti i otpornosti domaćeg mljekarskog sektora nužne su temeljne promjene u opskrbnom lancu proizvodnje, prerade i trženja mlijeka - kako bi se farmerima omogućila adekvatna cijena rada.

Što to konkretno znači?

Proizvodnja mlijeka jedna je od najtežih, ako ne i najteža poljoprivredna grana, istodobno proizvodnja mlijeka u nas nije adekvatno vrednovana. Isto se odnosi i na mlijeko kao namirnicu. S izuzetno visokim multiplicirajućim pozitivnim efektima za gospodarstvo cijele zemlje te velikim potencijalom za generiranje dodane vrijednosti, proizvodnja mlijeka treba biti postavljena u središte naše poljoprivredne strategije te tako poticana. Zadatak svih dionika domaćeg mljekarskog sektora mora biti podizanje vrijednosti mlijeka u cjelokupnom opskrbnom lancu, kako bi se osigurala adekvatna plaća farmerima za njihov rad.

S koliko proizvođača mlijeka Dukat surađuje i na koji ih način podržavate u radu?

Dukat uvjerljivo drži poziciju najvećeg otkupljivača mlijeka u Hrvatskoj surađujući s oko 2000 velikih, srednje velikih i malih proizvođača mlijeka diljem zemlje. Mala obiteljska gospodarstva čine gotovo polovicu naših dobavljača mlijeka čime značajno pridonosimo ostanku mladih na selu i održivosti života u ruralnim dijelovima zemlje. Posvećeni smo našim kooperantima s kojima gradimo dugoročna partnerstva pa tako danas mlijeko otkupljujemo i od treće generacije naših farmera. Svake godine prema našim farmerima usmjeravamo oko 50 milijuna kuna vlastitih obrtnih sredstava s isključivim ciljem poticanja proizvodnje mlijeka na našem otkupnom području – u vidu kreditiranja, subvencionirane nabavke junica, nabavke repromaterijala ili na drugi način.

Gdje sve plasirate svoje proizvode i koliko izvoz ima utjecaja na vaše poslovanje?

Naše izvozne aktivnosti u bitnom pridonose rezultatu kompanije. Naime, iz godine u godinu bilježimo rast izvoznih volumena koji danas čine čak 19 posto ukupnih prodajnih volumena. Izvozom pokrivamo gotovo 70 zemalja Europe i svijeta pa se tako naši proizvodi mogu pronaći primjerice i u dalekoj Maleziji. Ipak, valja istaknuti kako su upravo izvozne aktivnosti jasan prikaz postignutih sinergija s Grupom Lactalis, ali i demonstracija izvrsnosti Dukata, jer u vrlo oštroj konkurenciji unutar Grupe osvajamo tendere ne samo u dijelu proizvodnje već i u dijelu razvoja novih koncepata i inovativnih proizvoda.

Što je s investicijama?

Potrošačima smo, uz novi dizajn, predstavili naše trajno mlijeko u novom i praktičnom tetrapak EDGE pakiranju. Ova investicija vrijedna gotovo četiri milijuna eura pridonijet će jačanju naše tržišne pozicije u kategoriji trajnog mlijeka ne samo u vidu suvremenog i praktičnog pakiranja već i kroz bitno unaprijeđenu tehnologiju prerade mlijeka i još kvalitetniji krajnji proizvod.

Novi logo i slogan

Dukat je nedavno predstavio novi slogan i logo. Što je bio povod?

Davne 1912. godine pokrenuli smo organizirani otkup mlijeka na području Zagreba, da bi ubrzo postali, i do današnjih dana ostali, najveći otkupljivač mlijeka u Hrvatskoj.

Posvećen vama od 1912. godine novi je slogan Dukata kojim postavljamo temelje za osnaživanje pozicije Dukata kao mljekare, a ujedno i robne marke, s najduljom baštinom u hrvatskom mljekarstvu i više od stoljeća dugom posvećenosti našem potrošaču.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 05:41