KAOS NAD GLAVAMA

Dronovi na nebu u Hrvatskoj bez kontrole: Broj vlasnika bespilotnih letjelica je velik, ali nitko ih ne nadzire

Tko mora a tko ne mora prijaviti let? Pravila postoje...

Ilustrativna fotografija

 Goran Sebelic/Cropix

Četiri godine nakon što je za vlasnike bespilotnih letjelica ili dronova u Europskoj uniji nastupila obaveza "vađenja" polica osiguranja, u Hrvatskoj je, doznajemo od voditelja Odjela bespilotnih zrakoplova u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo i zrakoplovnog inspektora Damira Bezika, osigurano 1418 dronova.

- Polica osiguranja je obvezna kod operatora dronovima koji letjelice koristi za bilo kakvu djelatnost poput snimanja terena. Nije obvezna za operatore koji koriste dronove za sportsko-rekreativno letenje i razonodu, to su, primjerice, osobe koje se bave sportskim modelarstvom. Kod ove druge skupine iznimka su operatori koji imaju dronove teže od 20 kilograma, za njih je polica osiguranja obvezna - navodi Bezik. Upozorava kako dio operatora koji su u obvezi izvaditi policu osiguranja ima više letjelica, pa sukladno uobičajenoj praksi osiguravatelja, ističe, imaju više polica osiguranja za štete počinjene svakim tim dronom zasebno. Kada je u pitanju broj operatora koji nisu u obvezi imati policu osiguranja za dronove, njih je, prema podacima spomenute agencije, 1656.

Neslužbene procjene u domaćim osiguravateljskim krugovima o broju dronova na našem tržištu idu i do desetak tisuća, što bi značilo da je tek svaki deseti osiguran. Kada je u pitanju cijena osiguranja za bespilotne letjelice, Hrvoje Sremić, vlasnik i direktor tvrtke za zastupanje u osiguranju dronova, kaže da se mogu ugovoriti premije već od 60 eura.

- Prvu policu osiguranja za dron prodao sam 2014., a tada su, primjerice, za vlasnike malih letjelica koji su dron platili dvije tisuće kuna premije išle i do tisuću kuna. Sada je premija puno prihvatljivija - komentira Sremić. Na pitanje je li u nas osigurano premalo bespilotnih letjelica s obzirom na raširenost njihove upotrebe i dostupnost na tržištu, naš sugovornik kaže da u to ne bi ulazio već bi, kaže, "apelirao na operatore dronovima da vode računa o sigurnosti i prijave stvarni sadržaj letačkih operacija".

image

Ilustrativna fotografija

Vlado Kos/Cropix

Tko mora prijaviti let

Prema pravilima spomenute agencije, operator drona ne mora prijaviti letačku operaciju ako se ona odvija s letjelicom lakšom od 25 kilograma, ako dron ne leti iznad skupina ljudi, ne prevozi opasnu robu i leti na visini ne većoj od 120 metara iznad tla. Ako bilo koji od spomenutih uvjeta nije zadovoljen, operator drona mora zatražiti odobrenje za operaciju od Agencije.

Domaći osiguravatelji nude i policu osiguranja drona, a visina premija ovisi, među ostalim, o težini letjelice, svrsi korištenja drona i području osiguranja. Interes za kupnju i upotrebu dronova, navodi se u ponudama osiguravatelja, sve je veći na svjetskom i hrvatskom tržištu, a praksa je pokazala da dronovi mogu izazvati velike štete, bilo u zraku ili prilikom pada.

image

Ilustrativna fotografija

Goran Sebelic/Cropix

Štete u nesrećama

U prilog potonjim navodima idu podaci američke Federalne uprave za zrakoplovstvo da bi do 2025. globalno tržište dronova moglo doseći broj letjelica od oko pet milijuna i vrijednost od dvije milijarde dolara. Prema istome izvoru, iznos štete u nesrećama izazvanima dronovima može doseći i do deset milijuna dolara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 09:32