Pod budnim okom inspektora na ulazu u grad, Venecija od četvrtka počinje naplaćivati ulaz dnevnim posjetiteljima, koji će po prvi put morati kupiti ulaznicu od 5 eura kako bi obilazili turističko središte. Venecija na ovaj način planira riješiti velik problem turističkih gužvi i bit će prva u svijetu koja pribjegava ovom rješenju kako bi sačuvala grad i stanovnike od navale turista.
Odluka gradskih vlasti nije bila laka zbog pritisaka turističke industrije, no prevagnula je prijetnja UNESCO-a da će Veneciju staviti na popis ugrožene baštine, čime bi im automatski pala i konkurentnost na turističkom tržištu.
Cilj je dakle preusmjeriti posjetitelje na mirnije dane, te će se stoga naplata za početak provoditi samo za 29 prometnih dana tijekom 2024. godine, uglavnom vikendima i praznicima od svibnja do srpnja. Za prvi dan naplate izabran je državni praznik, Italija 25. travnja obilježava Dan oslobođenja.
Upozorenje UNESCO-a
Venecija je jedno od najposjećenijih svjetskih turističkih odredišta, s 3,2 milijuna posjetitelja koji godišnje prespavaju u povijesnom središtu grada, što je dramatično više od 50.000 stanovnika, a daleko je više jednodnevnih izletnika koji najčešće dolaze s brodova za krstarenje. Godišnje taj grad posjeti ukupno oko 30 milijuna turista.
Luigi Brugnaro, gradonačelnik Venecije, istaknuo je kako je ovo eksperiment koji se radi prvi put u svijetu, a cilj im je učiniti Veneciju ugodnijom za život.
Kako je poznato, UNESCO je Veneciju i njezinu lagunu uvrstio na popis svjetske baštine 1987. godine, no lani su im zaprijetili da će Veneciju staviti na svoj popis ugrožene baštine, kao razloge navodeći masovni turizam i porast razine vode koji se pripisuje klimatskim promjenama.
Ovo je nova mjera ograničavanja kretanja turista nakon zabrane uplovljavanja kruzera u lagunu 2021. godine.
Gradonačelnik Venecije obećao je da će se novi sustav provoditi nježno, s diskretnim kontrolama i bez čekanja u redu, odbacujući nagađanja da će grad postaviti barijere na ulicama grada. Kontrolori će biti postavljeni na glavnim gradskim ulazima i oko njih, posebno na željezničkoj stanici Santa Lucia, obavljajući provjere posjetitelja na licu mjesta.
Turisti koji nemaju kartu bit će pozvani da je kupe po dolasku uz pomoć lokalnih operatera, no također bi mogli riskirati kazne u rasponu od 50 do 300 eura ako se utvrdi da su se švercali.
"Venice Access Fee" cilja samo na dnevne turiste koji ulaze u stari grad između 8:30 ujutro i 16:00 sati, a naknadu neće plaćati turisti koji borave u hotelima, maloljetnici ispod 14 godina i osobe s invaliditetom. Za sada ne postoji gornja granica broja ulaznica, koje se preuzimaju u obliku QR koda s web stranica.
Barcelona izbrisala autobusnu liniju
O naplati ulaska u grad za dnevne posjetitelje spekuliralo se svojedobno i u Dubrovniku, koji također ima problem s turističkim gužvama tijekom ljetne sezone, no iz Grada zasad ne planiraju uvođenje te mjere. Kako je nedavno pojasnio dubrovački gradonačelnik Mato Franković, naplata ulaska u grad za jednodnevne izletnike ne bi riješila problem. Jer, onaj tko je odlučio doći u Dubrovnik na jedan dan, to će učiniti svakako.
Treba koristiti neke druge alate, poput ravnomjernijeg rasporeda uplovljavanja brodova na kružnim putovanjima, što već prakticiraju, kao i njihovog duljeg ostanka u gradu. Tu su zabilježeni bitni pomaci, jer je prosjek s četiri sata boravka u gradu povećan na deset.
U međuvremenu, gradske vlasti u Barceloni pribjegli su nešto diskretnijoj taktici, naprosto su se izbrisali s interneta. Konkretno, radi se o lokalnoj autobusnoj ruti broj 116, gradskoj liniji koja vozi za Gaudijev Park Güell, drugu najpopularniju atrakciju Barcelone nakon crkve Sagrada Familia. Gradsko vijeće odlučilo je izbrisati rutu broj 116 s Googleovih i Appleovih karata, kako bi stanovnicima tog kvarta vratili njihov autobus, koji je obično bio pretrpan turistima.
Čak i aktivisti isprva su se smijali toj ideji koja je naposljetku upalila. No, kome to padne na pamet treba znati da brisanje s mapa nije tako jednostavno, i za to je potreban službeni angažman lokalnih vlasti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....