Najaktivnije platforme u Hrvatskoj imaju čvrst stav da platformski radnici nisu njihovi zaposlenici. Tako je gotovo dva mjeseca otkako je Ministarstvo rada službeno potvrdilo da radi na novom Zakonu o radu, koji bi, kako kažu, trebao "prilagoditi platformski rad hrvatskom zakonodavstvu", jasnije je samo to da rješenje za radni status dostavljača i drugih platformskih radnika neće biti jednostavno.
S jedne strane je Savez samostalnih sindikata Hrvatske, koji rad za platforme, poput Bolta, Glova, Wolta i Ubera, uspoređuje s radom za Amazon, i takoreći smatra da su svi platformski radnici zapravo lažno samozaposleni. S druge strane su platforme, koje ističu da dostavljači formalno-pravno ne rade za njih, već za poslovne subjekte koji surađuju s platformama. Između njih je, pak, europska regulativa, koja s jedne strane šiti pravo platformi da pružaju usluge u Hrvatskoj, a s druge traži zaštitu radnika.
Neovisnost i fleksibilnost
Teo Širola, generalni direktor Glova za Hrvatsku, kaže da je ključno primijetiti da su dostavljači Glova u Hrvatskoj zaposleni u logističkim tvrtkama.
- Tako ostvaraju sve benefite zaposlene osobe, a među ostalim, zdravstveno i mirovinsko osiguranje. Poslovni model Glova jest dostava na zahtjev, i upravo takav model dostavljačima omogućuje veliku fleksibilnost rada te upravo je veća fleksibilnost ono što priželjkujemo u novom Zakonu o radu, a na temelju koje će dostavljači jednostavnije direktno surađivati s Glovom, istodobno zadržavajući neovisnost i fleksibilnost rada - kaže Širola.
U Boltu, pak, navode da su član radne skupine Hrvatske udruge poslodavaca koja pomaže Ministarstvu rada u izradi prijedloga Zakona o radu te kako bi svima trebalo biti u interesu da postoji prilika za zaradom i pristojnim životnim uvjetima radeći po fleksibilnom rasporedu i transparentno. I oni ističu da vozači i dostavljači koji koriste njihovu platformu nisu zaposlenici Bolta.
- Oni su zaposlenici tvrtki koje pružaju usluge taksi prijevoza ili dostave preko naše platforme, a njihov su rad i prava regulirani ugovorom o radu koji su sklopili s pojedinom tvrtkom u čije ime voze ili pružaju usluge dostave, i oni su im dužni osigurati prava koja proizlaze iz ugovora o radu. Bolt u Hrvatskoj samo pruža usluge informacijskog društva, koje omogućuju usluge taksi prijevoza i dostave hrane i paketa - kažu u Boltu.
Dodaju da je platformski rad postao tema brojnih debata u različitim zemljama EU. Baš stoga, Bolt, Delivery Hero, Glovo i Wolt, koji se predstavljaju kao europske tehnološke tvrtke, a ne dostavljači, taksisti i logističari, u petak su najavile paneuropsku inicijativu kojoj je cilj do 1. rujna izraditi kodeks ponašanja i priručnik najboljih korporativnih i regulatornih praksi platformskog rada.
Tema debata
Markus Villig, suosnivač i direktor Bolta, pozvao je sve da su uključe u javnu raspravu na tu temu.
I dok platforme sugeriraju da fokus ZOR-a treba biti na partnerskim poslovnim subjektima, u HUP-u dodatno proširuju raspravu i ističu da postoji više oblika platformskog rada.
- Upravo zbog činjenice da postoje različiti oblici platformskog rada te kako nije riječ o homogenom sektoru, pogrešno bi bilo pristupiti toj temi na uniformiran način. K tome, otkako je Bolt pokrenut u Hrvatskoj, nekolicina vozača iz različitih sredina, upravo zahvaljujući tome, odlučili su pokrenuti vlastiti posao i postati poduzetnici. Sada ti isti vozači zapošljavaju druge kolege vozače - zaključuju u Boltu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....