PAVEL PAVLIČEK

Direktor McDonald‘sa otkrio kolike su plaće radnika, gdje otvaraju nove restorane i zašto zatvaraju onaj u centru Pule

‘Očekujemo dobru sezonu. Mlađe zaposlenike šaljemo na obalu, tamo dobiju sve dodatke poput noćnog rada, kao i plaćeni smještaj‘
Pavel Pavliček, direktor McDonald's Hrvatska
 Ivana Nobilo/Cropix

U pandemiji, kada je sve stalo, jedino što je prštalo životom bili su dostavljači hrane koji su na biciklima jurili po gradu. Izgledalo je kao da je McDonald's otporan na koronavirus i da dobro zarađuje.

Drugu stranu priče te planove za sljedeće godine pojasnio je u razgovoru generalni direktor McDonald'sa Hrvatska Pavel Pavliček.

Može li se reći da je McDonald's bio jedan od dobitnika korone? Po gradu smo viđali samo dostavljače hrane. U pandemiji ste otvorili još 4 restorana.

- Ne smatramo se dobitnicima. Mislim da smo u pandemiji izgubili svi koji se bavimo ugostiteljstvom. Nama je pomogla diverzifikacija posla - dostava i drive in. Bez toga bi bila katastrofa. Kad se sve zbroji i oduzme, prošli smo relativno dobro. Tijekom prva tri mjeseca lockdowna imali smo goleme padove. Imali smo restorane koji su bili potpuno zatvoreni i neke koji su radili samo za dostavu.

Kako ste prošli u odnosu na franšize u nekim drugim zemljama?

- U prosjeku, Hrvatska je lani bila nešto lošija od drugih zemalja, jer je tu puno veći utjecaj turizma na ekonomiju.

Na kraju, što pokazuju brojke?

- Mi smo u 2020. izgubili oko 25% gostiju u odnosu na prethodnu godinu i to puno govori o utjecaju pandemije. No, kako smo otvarali nove restorane i kako je pala stopa PDV-a, tako smo godinu završili na nuli. Prošle godine ostvarili smo 609 milijuna kuna prihoda ukupno, što je povećanje od 3,69 posto u odnosu na godinu ranije, kad je prihod bio 588 milijuna kuna. Brojke pokazuju rast, no treba uzeti u obzir da smo krajem 2020. poslovali s čak šest restorana više nego što smo ih imali 2019. godine, samo u 2020. u otvaranje je uloženo 30 milijuna kuna; a druga važna stvar je da je 2020. PDV snižen sa 25 posto, koliko je bio u 2019., na prosječno 15 posto.

Koliko sad imate ljudi?

- Oko 2700 zaposlenih koji svakodnevno posluže više od 40.000 gostiju. Od toga malo više od pola, odnosno njih oko 1500, zaposlenici su u stalnom radnom odnosu, a ostalo su studenti i u manjoj mjeri umirovljenici.

Dakle, Vladina najava da će se ljudima koji primaju obiteljske mirovine omogućiti da rade četiri sata na dan vama ništa ne znači?

- Ne bih rekao. Umirovljenici su ljudi koji su jako vrijedni i rade. Imali smo slučajeva da mladi dođu i nisu zainteresirani za posao, ne grizu. Umirovljenik koji se, recimo, zaposli na četiri sata, stvarno će raditi ta četiri sata.

Kolika je prosječna plaća u McDonald'su Hrvatska?

- Za osnovnu poziciju, dakle, kad dođete s ulice i radite u restoranu, je nešto više od 6000 kuna neto. To je ono što vam se isplati na račun u banci. U tome je plaća, stimulacija, prijevoz, sve nagrade i neoporezivi dodaci. Što se više penjete u hijerarhiji, to rastu primanja, a dobivate i bonuse.

Kako se pripremate za sezonu?

- Očekujemo da će ova sezona biti bolja od 2020., no još nećemo dostići 2019. Zapošljavamo radnike, a i dogovaramo se, s onima koji to žele, da odu raditi na obalu. Mlađi zaposlenici vole ići raditi na obalu, jer oni odrade, primjerice, standardno radno vrijeme od osam sati na dan i nakon toga su slobodni. Uz plaću, dobiju i sve dodatke propisane zakonom; poslijepodnevni, noćni rad, vikendi, terenski dodatak te plaćeni smještaj.

Prošli tjedan otvorili ste restoran u Rovinju. Kako se vaš objekt uklapa u destinaciju koja je poznata po hotelima s četiri i pet zvjezdica, elitnom marinom...

- Gdje god mi dolazimo, bio to Bjelovar ili Rovinj, prvo kontaktiramo gradsku upravu i razgovaramo s gradonačelnikom i dosad je suradnja uvijek bila na vrlo visokom nivou.

Kako to da onda nakon 25 godina još niste osvojili obalu? Logičnije bi bilo da ste otvorili restoran u Dubrovniku, a ne u Bjelovaru?

- Istina je da mi već dvije, tri godine gledamo Dubrovnik. No, pri odabiru destinacije važni su još neki faktori: radna snaga, konfiguracija grada, cijene nekretnina. Ako netko ima tko nam može ponuditi neku lokaciju, samo neka se javi.

S obzirom na to da je pandemija potpuno poremetila lance opskrbe, kako ste se vi snašli sa sirovinama?

- Nismo imali dramatične situacije. Nije se dogodilo da smo negdje morali reći nema Big Maca jer nedostaje sirovina. No, trenutačno je pritisak još veći i kompleksniji. Za ilustraciju, renoviramo objekt na Vrbanima. Naručili smo nove friteze i rok isporuke je čak 30 tjedana.

Koliki je udjel hrvatskih proizvoda na vašem meniju?

- Na listi naših većih lokalnih dobavljača su Fragaria koja isporučuje voće i povrće, Dukat s mliječnim proizvodima, jaja osigurava Perfa, a u ponudi pića su i Jana i Jamnica. Kontinuirano surađujemo i s tvrtkama Hellenic, Alca, Bohnec, Naša djeca, Heineken i PPD. Ukupno je među našim dobavljačima oko 10 do 15% lokalnih. S Krašom sada surađujemo na sladoledima. Imali smo suradnju sa Ziganteom i takve stvari nas vesele, jer pokazujemo da lokalni proizvođači mogu raditi s McDonald'som.

Znači li to da jednog dana možemo očekivati da će se ćevapčići probiti na meni McDonald'sa?

- Mislim da ne. Možemo u meni ugraditi lokalne sastojke, ali ne i jelo.

Koji su proizvodi najtraženiji? Big Mac, pomfrit...?

- Uvijek Big Mac. Međutim, promijenila se struktura. Tijekom 2020. izgubili smo, kao što sam rekao, 25 posto gostiju, no s druge strane povećala se prosječna narudžba. Glavni proizvodi u narudžbama su, prema količinama, i dalje Big Mac, pomfrit i cheeseburger, a sve češće i kava.

Prilično agresivno se šire domaći lanci brze prehrane, kao što je primjerice Submarine. Koliko vas zapravo oni ugrožavaju?

- Pozdravljamo svaku konkurenciju, jer to razvija segment brze prehrane, u kojem ima prostora za više igrača. Submarine se razvija i dobro rade posao, ali oni su ipak u malo drukčijem segmentu od nas.

Za ovu godinu ste najavili otvaranje novih restorana. Koliko planirate uložiti?

- U sljedeće dvije godine planiramo znatnu ekspanziju. Zasad, naravno, ovisno o situaciji, cilj je otvoriti šest do devet restorana. Gledamo lokacije i u kontinentalnom dijelu i na obali. Uskoro otvaramo restoran u Koprivnici, planiramo još jedan restoran u Splitu... Koliko god čudno izgledalo otvoriti restoran u Bjelovaru, i nas je iznenadilo koliki promet on radi. Također, kad otvarate drugi ili treći restoran u nekom gradu, on utječe na postojeće lokacije. Upravo to nam se dogodilo u Puli.

Što se dogodilo u Puli?

- Imali smo lokaciju u centru grada, onda smo otvorili drugi restoran s drive-inom kraj shopping centra. Pandemija je bila pogubna za instore restorane (u sklopu zgrade) i zbog korone, morat ćemo zatvoriti taj restoran u centru. Tako će to biti prvi restoran u 25 godina McDonald'sa u Hrvatskoj koji ćemo morati zatvoriti. Jednostavno, ne može preživjeti na toj lokaciji.

Jednokratna plastika ovih dana odlazi u povijest. Što to znači za vaše poslovanje?

- Mi smo već zamijenili dio asortimana. Još krajem 2019. počela je zamjena plastičnih slamki papirnatima, predstavljena je nova čaša za McFlurry bez plastičnog poklopca, a u 2021. jednokratni plastični pribor zamijenjen je drvenim. Što se tiče Happy meala, od sljedeće godine nećemo imati plastične igračke.

Nego?

- Imat ćemo plišance i razne varijante igrački od papira.

I kako djeca reagiraju na to?

- Dobro, plišance imamo često, a sad smo imali Pokemon karte. Roditelji su dolazili i kupovali po 20, 30 ili čak 40 tih karata, pa smo ih makli iz samostalne prodaje. Atraktivnost uvijek leži u brendu s kojim surađujemo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 16:51