Jadran galenski laboratorij (JGL) u 30 je godina prošao put od malog lokalnog proizvođača ljekarničkih pripravaka do farmaceutske kompanije globalnog dosega. Sada je u novom razvojnom ciklusu. O strategiji kompanije, nedavnoj uspostavi Znanstvenog vijeća JGL-a, projektu Integra 2020, poslovnoj pandemijskoj godini i drugim temama razgovarali smo s glavnim izvršnim direktorom JGL-a Mislavom Vučićem.
S kojim ste ciljem osnovali Znanstveno vijeće i tko je sve u njemu?
- Znanstveno vijeće čine dr. sc. Jag Ahluwalia, poslovna liderica s više od 35 godina iskustva u regulatornim poslovima i kvaliteti, dr. sc. Andreas Bilstein, iskusni znanstvenik, konzultant i generalni direktor tvrtke Ursatec, prof. dr. sc. Henning H. Blume, globalno priznati stručnjak na širokom području biofarmaceutike, prof. dr. sc. Vasil Ivanovič Popovič, cijenjeni otorinolaringolog i kirurg, dječji otorinolaringolog i otorinolaringolog onkolog u Ukrajini, prim. dr. sc. Sonja Jandroković, pročelnica Dnevne bolnice i jednodnevne kirurgije Klinike za očne bolesti KBC-a Zagreb, prof. dr. sc. Stipan Jonjić, redoviti profesor i pročelnik Zavoda za histologiju i embriologiju te voditelj Centra za proteomiku na Medicinskom fakultetu riječkog sveučilišta, prof. dr. sc. Jasmina Lovrić, dekanica Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marina A. Mokronosova, voditeljica alergološkog odsjeka prestižne klinike I. I. Mechnikov u Rusiji, prof. dr. sc. Özgen Özer, voditeljica Odjela farmaceutske tehnologije na Farmaceutskom fakultetu Sveučilišta Ege u Izmiru, te prof. dr. sc. Vladimir Trkulja, redoviti profesor farmakologije pri Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
To je jedno međunarodno, nezavisno, znanstveno i savjetodavno tijelo, s vrhunskim međunarodnim stručnjacima, koji nam, s jedne strane, pomažu u usmjeravanju postojećih istraživačko-razvojnih projekata te s kojima debatiramo o idejama i problemima s kojima se susrećemo. S druge strane, u suradnji i razgovoru pronalazimo i stvaramo ideje za nove proizvode, odnosno tehnologije koje bi JGL-u mogle biti korisne. Izborom znanstvenika nastojali smo pokriti teme i područja koji su nam važni za ostvarenje strategije.
Koja su to područja?
- Promišljajući budući razvoj kompanije, definirali smo tri strateška terapijska područja - gripu i prehladu, oftalmologiju i dermatologiju. Dodatno smo definirali pipeline novih proizvoda i tehnologija, marketinške i tržišne aktivnosti, prioritete digitalne transformacije, potrebe za talentima...
Iz toga smo zaključili da nam trebaju kliničari iz ključnih područja koji su svaki dan s pacijentima, stručnjaci za farmaceutsku tehnologiju, odnosno oblikovanje lijekova u području oftalmika i dermatologije, stručnjaci u farmakologiji, bioraspoloživosti i bioekvivalenciji, funkcioniranju lijekova.
Zatim nam treba i netko iz industrije tko ima iskustva u radu s regulatornim agencijama i sustavima kvalitete te, s obzirom na to da u portfelju imamo puno tehnoloških specifičnosti, kao što su pumpice za nos, netko tko ima iskustva i u tom području. Na osnovu tih kriterija izabrali smo desetero stručnjaka.
Što konkretno nova strategija JGL-a donosi pacijentu?
- U spomenuta tri područja specifično smo definirali segmente u kojima želimo poslovati. Cilj nam je značajno povećati investiranje u vlastito intelektualno vlasništvo, dakle istraživanje i razvoj. Sve predviđene investicije pozicionirat će nas kao inovatora u odabranim područjima s obzirom na to da imamo nekoliko ideja za proizvode koji će pacijentima, odnosno potrošačima donositi dodatnu vrijednost zadovoljavajući njihove potrebe.
Osim toga, s našim proizvodima želimo doprijeti do globalnog potrošača. Pokušavamo pronaći načine kako na fleksibilan i hibridan način doprijeti do pacijenata u SAD-u, Kini i nekim drugim zemljama.
Kažete da su vam jedno od glavnih područja gripa i prehlada. Kakva je potražnja za proizvodima iz tog područja tijekom pandemije?
- Radi se o vrlo zanimljivom fenomenu. Prošle godine u siječnju i veljači, prije nego što je nastupila pandemija, potražnja je bila iznimno visoka, zbog snažne sezone gripe i prehlade. Međutim, kada su uvedene mjere, došlo je do velikog pada. Nošenje maski, socijalna udaljenost, rad od kuće te činjenica da djeca nisu išla u škole i vrtiće, a studenti na fakultete zaustavili su prirodne procese širenja virusa, tako da se smanjila i potražnja za našim proizvodima.
Time je prodaja proizvoda povezanih s gripom i prehladom, koji čine oko polovice naše proizvodnje, pala i u prvoj polovici ove godine. Primjerice, prema podacima WHO-a, cirkulacija virusa gripe bila je čak 97 posto manja u prvoj polovici ove godine u usporedbi s prvom polovice prošle godine, što se izrazito odrazilo i na našu prodaju. Međutim, ono što sada vidimo, od kraja kolovoza, naznake su da se gripa ipak vraća.
Kako je JGL završio prošlu poslovnu godinu?
- Bilo je jako eratično, s razdobljima naglih padova i naglih oporavaka, tako da je bilo teško planirati što će se događati iz mjeseca u mjesec. Ako promatramo razdoblje od 18 mjeseci, prva dva mjeseca 2020. bila su jako dobra. Onda se u ožujku, kada je proglašena pandemija te su ljudi pohrlili u trgovine i ljekarne, dogodila eksplozija potražnje. Travanj je bio loš, svibanj iznimno loš i onda je uslijedila stagnacija sve do kasne jeseni.
Studeni i prosinac ponovno su donijeli rast prodaje. Prošlu poslovnu godinu završili smo s rastom od 11 posto, što je bilo izvrsno. Doduše, naš je rast prethodno bio viši od toga; u 2019. imali smo rast od 16 posto, tako da nama razdoblje koronavirusa nije pomoglo.
Sasvim suprotno, u njemu se rast usporio, ali prošli smo bolje od nekih drugih industrija. Ova je godina počela jako teško jer je u prvih šest mjeseci potražnja bila niska zbog izostanka sezone. Međutim, treći kvartal nam je odličan, tako da smo sada već na razini prošle godine. S obzirom na trendove i trenutno stanje, smatram da će i ova godina ipak biti dobra za JGL.
Kakvi su bili prihodi?
- Lani je JGL Grupa ostvarila nekoliko važnih pokazatelja. Mi smo 2019. završili s tisuću zaposlenih, a prošlu godinu i s više od milijardu kuna konsolidiranih prihoda. Postali smo najveća hrvatska farmaceutska kompanija. Ove godine slavimo 30 godina JGL-a i desetljeće od lansiranja Meralysa na hrvatskom tržištu, koji je postao najprodavaniji sprej za nos u Hrvatskoj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....