Nakon što su ih posljednjih mjeseci kupci kritizirali zbog nestašice proizvoda, a zatim i podizanja cijena, IKEA je od početka listopada snizila cijene više od stotinu najprodavanijih proizvoda. Kako će rast cijena sirovina, energenata i poremećaji u logistici dalje utjecati na cijene, dostupnost proizvoda i poslovanje otkriva Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska.
Kako to da ste cijene nakon povećanja tijekom 2022. sada uspjeli sniziti?
- Od početka listopada na tržištima Europe, pa time i u Hrvatskoj, odabrani IKEA proizvodi dostupni su po cijenama nižim i do 20 posto. Riječ je o najprodavanijim proizvodima, kao što su KALLAX sustavi, MALM okviri kreveta, KIVIK sofe ili dječji namještaj MAMMUT. Osim što ćemo ih učiniti još pristupačnijim kupcima, cilj nam je pomoći i dobavljačima – većim opsegom prodaje osigurati stabilniju iskorištenost njihovih proizvodnih pogona te im jamčiti dugoročnije narudžbe kako bi i sami lakše poslovali. Nastojat ćemo što duže održati ovu povoljnu ponudu, ali i proširiti je na dodatne proizvode i tako biti još dostupniji što većem broju ljudi.
To znači da neće biti ponovnog rasta cijena 2023.?
- IKEA je godinama održavala istu razinu cijena, a cijene nekih od naših proizvoda su i snižavane. No, poremećaji su bili toliko veliki da smo bili prisiljeni na globalne korekcije cijena. Nastojali smo da te korekcije budu što manje, držeći se našeg osnovnog postulata – IKEA je tu da bude dostupna što većem broju ljudi. Sasvim je nezahvalno prognozirati daljnji razvoj događaja – pandemija još nije okončana, a rat u Ukrajini i posljedični rast cijena energenata se nastavlja. Globalno, i inflacija odnosi svoj danak u smislu značajnih oscilacija cijena.
Kako ste završili prošlu poslovnu godinu, koja u tvrtki IKEA traje od 1. rujna do 31. kolovoza, u odnosu na pandemijske i pretpandemijske?
- Unatoč svim globalnim poremećajima koji su pogodili naše poslovanje, godinu smo zaključili s prihodima od 112 milijuna eura, što je u skladu s našim ciljevima, a ujedno je za četiri posto više u odnosu na pretpandemijsku 2019., odnosno 10 posto više u odnosu na 2020. Internetska prodaja nam kontinuirano raste pa je tako u odnosu na lanjsku godinu rasla za 13 posto, a ponosimo se i značajnim rastom dijela poslovanja posvećenog hrani, što uključuje naš restoran, bistro i trgovinu švedskom hranom, čiji je prihod od prodaje bio 35 posto veći u odnosu na prošlu poslovnu godinu. Uz to, kupci u Hrvatskoj prepoznaju prednosti održivih rješenja koje nudimo, pa tako proizvodi koji promiču održiviji život kod kuće i napravljeni su od recikliranih materijala čine gotovo trećinu naše ukupne prodaje.
Kako je pandemija utjecala na poslovanje? Imali ste izazov dostupnosti, ali je porastao i interes kupaca za uređenje domova.
- Tijekom pandemije, koja je donijela mnogo nesigurnosti i nepredvidivosti, dom je postao najvažnije i najsigurnije mjesto, što se onda prelilo i na pojačani interes za uređenjem. Dom je postao mjesto za sve naše aktivnosti, hobije, ali i svakodnevne potrebe. Trudili smo se prilagoditi potrebama kupaca i ponuditi im rješenja koja su istovremeno fleksibilna i višenamjenska, a pritom i pristupačna. To nam je iznimno bitno jer smo svjesni kako sve više ljudi živi u ograničenim prostorima. Nastojali smo i inspirirati kupce jednostavnim rješenjima koja će im pomoći da, primjerice, svoju kuhinju i blagovaonicu u čas pretvore u radni prostor: navest ću samo primjer zastora koji služi kao pregrada ili kolica koja obično koristimo u kuhinji za namirnice, a sada i za pohranu pribora za posao.
Globalni poremećaji u distributivnim lancima očito su vam prouzročili probleme i nestašice u asortimanu, posebno početkom godine. Kako to rješavate?
- Poremećaji su bili značajni te su nas potaknuli da preispitamo svaki, pa i najmanji element svog poslovanja. Uz značajna ulaganja u jačanje vlastitih transportnih kapaciteta, sva tržišta u svijetu nužno su se morala okrenuti proizvodima koji su im dostupniji u smislu transporta. Ono što već godinama vidimo kao trend u proizvodnji hrane – jačanje lokalnih zajednica, sada je vidljivo i na svim drugim područjima, pa tako i u segmentu opreme za domove. Nastojimo da osnovni i najpopularniji proizvodi budu uvijek dostupni. Zato smo i prioritizirali dobavne tokove kako bi naši kupci što manje osjetili poremećaje koje je donijela najprije pandemija, a zatim i agresija na Ukrajinu. Za početak nove poslovne godine osigurali smo i dodatne kontejnere proizvoda koji su kod nas, u robnu kuću IKEA Zagreb, stigli izravno od naših dobavljača. Raduje nas što, u tom smislu, primjećujemo značajno bolje trendove nego u prošle dvije godine.
Kakvi su daljnji planovi kad je riječ o investicijama i novim uslugama u Hrvatskoj?
- Dugoročni cilj je nastaviti ulagati u pristupačnost naših proizvoda jer želimo da ih što više kupaca sebi može priuštiti. Trenutno smo u Hrvatskoj prisutni s jednom robnom kućom i šest dostavnih centara. Nastavili smo proširivati i mjesta za preuzimanje, opciju koja je za sada dostupna u Varaždinu, Čakovcu i Slavonskom Brodu, a razmatramo i druge prikladne lokacije. Riječ je o mjestima gdje kupcima kamionom dostavljamo narudžbe kupljene putem usluge Klikni i preuzmi. Uslugu 24/7 Klikni i preuzmi uvest ćemo i u robnoj kući IKEA Zagreb. Proširit ćemo i uslugu prodaje na daljinu pa se i time približiti još većem broju građana. Primjerice, uz to što omogućujemo online planiranje različitih prostorija u domu, nudimo i planiranje kuhinja na terenu, u domovima vlasnika. Za sada je usluga dostupna u 14 županija i Zagrebu. Također, spomenuo bih i paketnu dostavu kojom planiramo obuhvatiti oko 850 lokacija diljem Hrvatske. Radit ćemo i na prenamjeni skladišta u robnoj kući kako bi ono moglo zadovoljiti sve složenije logističke potrebe.
Kakvi su rezultati IKEA studija za planiranje u Splitu koji je otvoren prije godinu dana?
- Split i okolica imaju ogroman turistički potencijal koji smo odmah prepoznali pa uz Studio za planiranje imamo i dostavni centar, koji je najveći po volumenu u organizaciji IKEA Jugoistočna Europa. Trenutno razmatramo načine kojima najprodavanije proizvode možemo učiniti dostupnima za preuzimanje iz dostavnog centra, a razvijamo i B2B uslugu, posebno u segmentu ugostiteljstva i hotelijerstva, a usmjereni smo i na škole i vrtiće. Ponosni smo što smo je 30 posto našeg ukupnog prometa u Hrvatskoj ostvareno upravo u Dalmaciji.
Lani je IKEA nakon 70 godina prestala tiskati katalog. Kakve su reakcije kupaca?
- Reakcije su dvojake. Katalog je imao kultni status - bio je svojevrsni prozor u svijet popularnih trendova u uređenju domova. Prelazak na digitalni katalog odraz je naših politika, ali i želja naših kupaca. Stasale su nove generacije koje vole IKEA-in dizajn, no njihov kanal komunikacije nije tiskani katalog. Zato inspiraciju pružamo na digitalnim kanalima, uključujući internetsku stranicu, aplikaciju i društvene mreže. Drugi važan razlog vidimo i u razvoju ekološke osviještenosti.
* Autorica je slobodna novinarka
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....